Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelige bevegelsessensorer?


Anbefalte innlegg

Er ute etter noen rimelige bevegelsessensorer for å aktivere lys i enkelte rom. Noen gode anbefalinger å komme med?

 

Er også på let etter en som kan brukes utendørs under tak.

 

En siste ting er sensorer på enkelte dører. Rett og slett for å aktivere lys raskere slik at en kommer til ferdig opplyst rom og ikke må vente på sensor skal registrere bevegelse. 

 

Tar i mot alle tips og erfaringer 🙂

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en får temperatur også på Philips hue sine bevegelsessensorer?

 

Har en slik i bruk fra gammelt av, men aldri sett noe måling for temperatur på de, hvertfall ikke inne i hue appen. Men lenge siden jeg har sjekket.

 

Et lite spørsmål på siden.

 

Når jeg i morgen omsider skal begynne å automatisere ting, bør det jeg har av hue sorteres i rom i hue appen før det går inn i HomeAssitant, eller bruker en ikke hue appen til noe og dropper hue Bridge helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke temperatur bli litt unøyaktig montert i tak? Er jo mye varmere oppunder taket enn i sofaen.

 

Jeg har planer om multisensor noen steder, men synes de koster altfor mye til å bruke over alt. Noen steder er det nok å kun ha bevegelse registrert.

 

Jeg har ikke noe foretrukket system enda, skal så smått begynne å få ting inn i Home Assistant i morgen. Begynne med ett rom å se hvordan HA er i bruk, om det enkelt nok p bruke eller om jeg må prøve meg på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (13 minutter siden):

Vil ikke temperatur bli litt unøyaktig montert i tak? Er jo mye varmere oppunder taket enn i sofaen.

Det ville nok være lurt å kalibrere den om du skal bruke temp verdien.

 

Det viktigste er nok å passe på at du har nok rekkevidde (nok noder) om du velger et mesh system som zwave/zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding mellom Aerotec og Hue, og er definitvt mest fornøyd med Hue. Billig i innkjøp, benytter ordinære batterier og er enkle å sette opp. Fungerer lokalt (dog avhengig av Hue bridge). Enkel integrasjon i Home Assistant (nærmest Plug and play).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Multisensor 6&7, Hue (inne og ute versjon), Ikea og Aqara.

Har jeg strøm til sensoren bruker jeg MS7 spesielt der jeg ønsker fuktighets måling også. Ellers så fungerer Hue best synes jeg. Det er noe problemer med Hue sensorer i et zigbee2mqtt nettverk - de er litt kresen på hvilke ruter som er bra nok. Men his du bruker Hue broen så er ikke det noe problem.

Aqara er billig og ok, men kjøper eventuelt ikke flere av dem før de faktisk er ZigBee sertifisert.

Ikea sine er ok for å koble dirkete mot pærer feks bod eller utelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere til trapper? Ønsker at etasjen en går opp/ned til skal ha lyset på når en nærmere seg, men ønsker ikke at lys skal på hver gang noen beveger seg i topp/bunn av trapp. Er snakk om en rett trapp og en spiraltrapp, så ønsker noe som kun registrerer bevegelse ca midt i trappen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.