Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Føles som ett ork å komme igang


ProphetSe7en

Spørsmål

Bare lufte litt frustrasjon her.

 

Jeg har etterhvert som jeg har pusset opp montert diverse "smart" utstyr. Dimmere, termostater, noe hue, klargjort for styring av bereder og varmepumpe, bevegelsessensorer osv.

 

Men siste steget er for meg ett stort ork. Dette var i utgangspunktet den delen jeg så mest frem til, men som jeg nå utsetter i det uendelige.

 

Jeg har mulighet til å kjøre Home Assistant og/eller Homeseer som en VM på serveren, på en RPI4 eller på en mini-pc med j4125 cpu og 8 GB ram. Aner ikke om dette er kraftig nok? Jeg kan kjøpe en homey pro av en nabo for 3000, så valgmulighetene er tilstede, det er programvaren som holder meg igjen.

 

Det er ikke avanserte saker jeg ønsker å oppnå, men jeg ønsker å oppnå det på en enkel måte uten mye arbeid for å få det til eller i ettertid.

 

Eksempler på ønsket bruk

- av med bereder de 4/6/8 timene strømprisene er på sitt høyeste, men aldri mer enn xx timer i strekk for å unngå at en går tom for varmtvann

- justere ned gulvvarme når strømprisene er høyest, men kun i ett gitt tidsrom. Ønsker ikke fryse når vi er hjemme.

- styring av lys basert på sensorer, på med bevegelse, av etter xx minutter. Ved justering av styrke på bryter overstyrer sette automatikken i feks 30 minutter

- følge sol opp/ned med utelys,men helt av mellom 00-05 med mindre det er bevegelse

- Av med lys i tv-stue når "se film" er valgt på harmony fjernkontroll

- på med lys i gangen når kode tastes korrekt på Yale doorman

- på med radio/spilleliste på Sonos når en går inn på kjøkkenet eller på treningsrommet 

 

Dere skjønner tegningen, det er slik jeg skjønner ikke noe spesielt avansert med å få dette til. Men kan alle disse tingene gjøres med de tre nevnte systemene? Vil ett eller flere av systemene kreve at jeg må bruke timesvis på nett for å skrive noe kode, eller kan alt gjøres via gui?

 

Hva med oppdatering av firmware på alle tingene som dimmer2, heatit termostat, ecodim osv.

 

Masse usikkerhet her, men jeg orker rett og slett ikke å bruke lang tid på å få dette til bare for å feile og så måtte begynne på nytt med ett nytt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 1

Min bereder har ikke vært på siden midt på dagen i forgårs og etter det har jeg hatt en dusj og litt normalt forbruk. Fremdeles 67 grader så det holder til flere dusjer fremdeles. I dag får jeg full effekt av solsellene så da blir det ny oppvarming. Var jo en god periode med billig(?) strøm midt på dagen i går men den lot jeg gå fra meg da jeg hadde anledning til å vente på solen.

 

Kanskje passende å trekke fram Sir Richard Branson:

RichardBransonComplexity.jpg.e826c566ef8573e8b59aa583848ab22b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fryktelig vanskelig å råde om hvilket system andre skal velge... Jeg, med mitt ståsted, ville valgt Node Red (preinstallert på RPi) men alle de du nevner vil nok gjøre jobben og kjøre fint på den HW du nevner.

 

Beste måten å takle elefantoppgaver er å begynne i det små, begynn med ett rom/en funksjon, som f.eks bevegelsesstyrt lys i gang. Når det er noenlunde raffinert slik at det funker greit så ta tak i neste rom/funksjon og så er du plutselig i mål...

 

Sist jeg var på leting etter nytt system laget jeg meg EN oppgave: Kaffetimer, slå på en wallsocket enten fra PC eller ved å trykke på knappen på wallsocket og da skal den stå på i f.eks 1 time og så slå seg av. Graden av hjelp jeg trengte fra brukerforum og og følelsen av kontroll jeg satt igjen med etterpå var avgjørende for mitt valg.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Begynte med SmartThings selv for å enkelt kunne styre en Ir sender til varmepumpe. Dette ble Nesten aldri brukt. 
Fant etterhvert Home Assistant og begynte med en rpi. Problemet var at rpien var så ny at HA ikke støttet denne enda. 
Fant deretter et nytt bruksområde for en ganske gammel NAS-PC som i dag funker fint til HA og Nextcloud 🙂 

Kjenner til VM fra før så det var gøy å fortsette på dette løpet. 
Tar ting i rykk og napp, jeg kan ikke ha tidspress for resten av livet tar opp det meste av tiden 🙂 

Kan fint anbefale deg HA 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror jeg bestemmer meg for å prøve HA og HS. Lisens er kjøpt for snart to år siden, så koster ikke noe ekstra å prøve begge to.

 

Fant ut at rpi4 ikke kan brukes sammen med aeotec z-stick 5 som jeg har liggende med mindre jeg kjøper en usb-hub, så da blir det å bruke mini-pc til dette prosjektet siden den ikke er i bruk til noe annet likevel.

 

Så jeg får begynne i det små. Prøve meg på et enkelt rom med lys og bevegelses sensor. Så ser jeg vanskeligheten i dette før jeg tar noen avgjørelse på om jeg vil fortsette eller om jeg vil prøve et annet system.

 

Har sett litt videoer av Homey, og det fremstår jo som utrolig enkelt å konfigurere og bruke, men kan jeg spare 3000 og fortsatt komme i mål med det jeg ønsker så er jo det en stor bonus.

 

Skal lese og se litt videoer av Node Red også bare for å gjøre valget enda vanskeligere for meg selv 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du ikke har interessen med å lære, knote, bruke tid på det… gå for noe som fungerer, og bruk tiden din på det du mener er mer fornuftig. Jeg ser ingen problemer med det. Det er en ærlig sak. Om homey løser dine behov så er ikke 3000kr noen stor sum - det er ikke mer enn noen termostater. 

 

Men ønsker du lære «mer» i mangel på et godt ord, så prøver du HS eller HA 🙂 Utrolig mange flinke folk her og i andre fora som kan hjelpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke at jeg ikke ønsker å lære eller har interessen. Det er mer om det er så avansert at de første 6 månedene så bruker en mer tid på google for å finne løsninger enn å faktisk få noe opp å gå.

 

Men det ser ut til at Homey ikke har muligheten til å styre bereder slik jeg ønsker. Basert på oppsett jeg har sett andre gjøre.

 

Si at to her i huset tar en dusj før skole/jobb. Det tar da 3? timer før berederen igjen har riktig temperatur. Jeg ønsker da å unngå de dyreste timene, men samtidig ønsker jeg ikke at når noen tar en dusj etter trening klokken 18 så er det tomt for varmtvann. 

 

Så jeg ønsker å unngå de dyreste timene, si feks de 8 timene der strømmen er på topp, men samtidig så må den slå inn 3 timer mellom klokken 8-16 selv om de 8 timene topper strømprisene. Dette for å ha riktig temp på varmtvann når rush nr 2 begynner (matlaging, dusj etter trening/jobb osv). Så vil jeg ha samme prosedyre mellom klokken 16-22. Men samtidig så vil jeg ikke at dette skal slå inn dersom forskjell på pris er mindre enn xx% på høy og lav pris i gitt tidsintervall.

 

Jeg forklarer ser sikkert ekstremt tungvint, og er sikkert noe ferdig oppsett som er langt bedre enn hva jeg har kladdet ned, både for HA, HS og Homey 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
ProphetSe7en skrev (20 timer siden):

Vi er 6 stykker som dusjer hver dag.

 

 

 

Jeg har besøk innimellom fra diverse folk, alt fra journalister til naboer, og min mantra er at det faktisk kommer til å ta litt tid. Det er det ikke komme bort fra. 

 

Når det er sagt så satte jeg nettopp opp er HS-system for en kamerat og vi kom veldig langt på to-tre timer en kveld. Da var 10-12 dimmere og brytere og en termostat (Z-TRM3 oppførte seg eksemplarisk med den uoffisielle firmware) inkludert, navngitt og strukturerte, testet og verifisert. Men så skal det settes opp regler, og her er det dessverre mye erfaring som teller. 

 

 

Begynn med å gjør en analyse over det du vil ha, der er du jo godt i gang. Finn ut det du gjør oftest eller det som er viktigst og begynn med det. 

 

Så må du finne ut om du faktisk har alt utstyret du trenger for å oppnå dine mål. F.eks: Er det bevegelsessensorer der du trenger det? Har du alt, så få det inn i systemet. 

 

Mangler du erfaring, så begynn med å automatise det enkleste: Lys. Gjerne utelys. Og deretter varme. Finn en eller to måter å automatisere lys, og så kopierer du dem til de andre situasjonene.

 

Ett skritt om gangen. Sitat Moskus:

"Det er ikke slik at jeg stod opp om morgenen, monterte litt utstyr og så la meg i et helautomatisk hus om kvelden" ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (10 timer siden):

 

 

Der var jo den funksjonen jeg ønsket. Akkurat når jeg hadde lagt inn HA på mini-pc. Ikke direkte enkelt det heller når blåtann mus ikke virket i Ubuntu og en skal manøvrere seg frem i nytt system med kun tastatur for å få brent image til intern disk 😅

 

Jeg har en ekstra SSD liggende som jeg tenker å legge inn HS på i ettermiddag. Da kan jeg enkelte kjøre dual boot i starten. Tror jeg også har en ekstra z-stick 5 liggende slik at jeg kan ha en til hvert system frem til jeg lander på noe.

 

Tanken er å gjøre som du og flere andre foreslår. Starte i det små med feks et rom. Lys, varme og bevegelsessensor i dette rommet. 

 

Et siste spørsmål. Er det slik at uavhengig av om jeg bruker HS eller HA så bør hue lamper/pærer og ZigBee brytere være lagt inn mot hue Bridge i forkant, for så å hente inn alt fra Hue Bridge til HA eller HS? Eller legger en til alt på nytt direkte og dropper Hue Bridge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
ProphetSe7en skrev (51 minutter siden):

Er det slik at uavhengig av om jeg bruker HS eller HA så bør hue lamper/pærer og ZigBee brytere være lagt inn mot hue Bridge i forkant, for så å hente inn alt fra Hue Bridge til HA eller HS? Eller legger en til alt på nytt direkte og dropper Hue Bridge?

Mange veier til Rom... Om du er usikker på HS, HA eller annet system så kan jo MQTT være et godt alternativ. Du trenger en gratis Mosquitto broker som knutepunkt (alternativt en brokertjeneste på nett men da blir du jo avhengig av at nettet er oppe til enhver tid), Zigbee2MQTT og/eller ZWaveJS2MQTT så har du kommunikasjon med enhetene dine i boks. Deretter kommuniserer HS, HA eller annet med MQTT broker.

 

Dette er jo "enda et hinder i veien" for å komme i gang men i mitt hode en veldig grei og fleksibel løsning der du enkelt kan legge om til annen automasjonssoftware om du vil det på et senere tidspukt eller om du har spesielle oppgaver som systemet ditt ikke takler godt så har du muligheten til å kjøre flere systemer samtidig ved siden av hverandre. Jeg har slitt en del med ZWave i HS og la først over enhet for enhet til MQTT og da jeg fant ut at jeg ville gå fra HS til Node-Red ble det en veldig glidende overgang der funksjon for funksjon/rom for rom umerkelig for de andre i huset ble flyttet over i løpet av et halvt års tid. Min erfaring er at ZWave funker mye bedre med ZWaveJS2MQTT enn med Fibaro HC2 og HomeSeer3/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da må jeg ha en egen pc som kjører en slik broker i så fall der enhetene er koblet til? Jeg kan da velge å bruke Home Assistant mot  Zwave enhet 1,2,5, mens Home Seer mot Zwave enhet 3 og 4 for eksempel?

 

Men hvordan er støtte for enheter om en velger noe slikt opp mot å legge det til direkte i HS eller HA? Og hva med oppdatering av enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker det blir fort innviklet med MQTT.

 

Anbefaler at du tester ut HomeSeer og Home Assistant. Jeg har HomeAssistant fordi det er lettere å tilpasse brukergrensesnitt, men har HomeSeer på utleieleiligheten der ingen skal bruke ett brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
ProphetSe7en skrev (3 timer siden):

Så da må jeg ha en egen pc som kjører en slik broker i så fall der enhetene er koblet til?

Disse tingene her kjører greit på Raspberry Pi. Jeg har valgt å splitte opp i 3 stk Pi (2 som kjører ZWave2MQTT av geografiske årsaker og en med Zigbee2MQTT) og har en NUC som kjører gratis ESXI med flere virtuelle PCer med både Windows og Linux. En av disse virtuelle Linuxmaskinene kjører bl.a. Mosquitto.

 

Jeg skriver ikke dette for å "legge sten til byrden" men ser at det kan virke komplisert. Alt nytt og ukjent kan virke omfattende og vanskelig og til og med uoverkommelig og koster timer men for meg er det blitt en enkel, fleksibel og oversiktlig infrastruktur som jeg pr i dag ikke klarer å se at jeg skal jobbe meg bort fra (slik det etter noe tid har vært med alle andre systemene jeg har hatt de siste 10 årene).

 

Begynn forsiktig. Start forsiktig med f.eks. en RPi med ZWave dongle og ZWavejs2MQTT (eller Zigbee om det er det du har mest av) og finn ut litt av hvordan dette virker og fortsett derfra.

 

Og starter du med MQTT er gratisverktøyet MQTT-Explorer gull, det er enkelt i bruk og gir super oversikt over MQTT-trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, ProphetSe7en said:

Så da må jeg ha en egen pc som kjører en slik broker i så fall der enhetene er koblet til?

Du kan fint kjøre en broker på samme boks som du kjører f.eks HA på.  Det synes kanskje litt poengløst ut i forhold til å bare koble seg "direkte" inn i HA.  Men som @SveinHa påpeker så gir det ekstra laget en fleksibilitet som forenkler veldig mange ting.

mosquitto er jo en helt utmerket broker for dette,  og krever ytterst lite av konfigurasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
ProphetSe7en skrev (På 26.6.2022 den 23.51):

Er ikke at jeg ikke ønsker å lære eller har interessen. Det er mer om det er så avansert at de første 6 månedene så bruker en mer tid på google for å finne løsninger enn å faktisk få noe opp å gå.

 

Men det ser ut til at Homey ikke har muligheten til å styre bereder slik jeg ønsker. Basert på oppsett jeg har sett andre gjøre.

 

Si at to her i huset tar en dusj før skole/jobb. Det tar da 3? timer før berederen igjen har riktig temperatur. Jeg ønsker da å unngå de dyreste timene, men samtidig ønsker jeg ikke at når noen tar en dusj etter trening klokken 18 så er det tomt for varmtvann. 

 

Så jeg ønsker å unngå de dyreste timene, si feks de 8 timene der strømmen er på topp, men samtidig så må den slå inn 3 timer mellom klokken 8-16 selv om de 8 timene topper strømprisene. Dette for å ha riktig temp på varmtvann når rush nr 2 begynner (matlaging, dusj etter trening/jobb osv). Så vil jeg ha samme prosedyre mellom klokken 16-22. Men samtidig så vil jeg ikke at dette skal slå inn dersom forskjell på pris er mindre enn xx% på høy og lav pris i gitt tidsintervall.

 

Jeg forklarer ser sikkert ekstremt tungvint, og er sikkert noe ferdig oppsett som er langt bedre enn hva jeg har kladdet ned, både for HA, HS og Homey 😅

 

Jeg styrer varmtvannsbereder via Homey. 

Hva er ønskene dine som gjør at dette ikke kan styres via Homey?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Tukun skrev (4 timer siden):

 

Jeg styrer varmtvannsbereder via Homey. 

Hva er ønskene dine som gjør at dette ikke kan styres via Homey?

 

 

Slik som tibberseer virker, samme som jeg prøvde å forklare helt i starten.

 

Jeg vet ikke om homey kan det baserte uttalelsen på hva jeg har sett tidligere.

 

Ønsker altså at bereder er av under toppene, men samtidig må det være varmt vann igjen etter morgenen når ettermiddagsrushet slår inn. Slik tibberseer gjør det ut i fra hva jeg kan forstå er nøyaktig slik jeg har ønske om at det skal være. Men det er sikkert mulig med Homey og med HomeAssistant også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
ProphetSe7en skrev (41 minutter siden):

 

Slik som tibberseer virker, samme som jeg prøvde å forklare helt i starten.

 

Jeg vet ikke om homey kan det baserte uttalelsen på hva jeg har sett tidligere.

 

Ønsker altså at bereder er av under toppene, men samtidig må det være varmt vann igjen etter morgenen når ettermiddagsrushet slår inn. Slik tibberseer gjør det ut i fra hva jeg kan forstå er nøyaktig slik jeg har ønske om at det skal være. Men det er sikkert mulig med Homey og med HomeAssistant også.

 

Det er null problem i Homey via Tibber sin integrasjon 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker Home Assistant og har mye av følelsen av det er et "Ork", men jeg løser det med å lage automasjon når det er noe jeg gjør, isteden for å sette seg ned og skrive 100 automasjoner. Samme gjør jeg med UI. F.eks i dag laget jeg bare en enkel åpne og lukke alle persienner i stua og da kom det inn to script og to scener, samt to entities i front end. Det holder i massevis i starten, også bygger du på det når du gjør noe mer enn en gang. 

 

For min del gidder jeg ikke for mye flashy med neon-lys etc og overautomatisert av alt, men en god blanding av sunn fornuft

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir jeg ferdig med sofaben og maling/montering av lister i morgen så skal jeg gi det et forsøk på å komme i gang.

 

Beskjedent mål. Fullføre installasjonen av Home Assistant med det jeg trenger, samt legge til utebelysning til å følge sol opp/ned samt justering av styrke ved bevegelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.