Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #8: HStouch


Fermate

Anbefalte innlegg

Hm kjenner ikke disse problemene.

Lite vits i å be deg teste å kjøre designeren på selve HS serveren siden den kjører på en PI ?

 

Lenge siden jeg kjørte designeren nå. Kan forsøke å teste litt med forskjellige maskiner hjemme.

 

Hvilke versjoner på HS og på Windows 10 (Home? Pro? Enterprise? MS365?)

 

14 timer siden, Einar skrev:

Høres ikke ut for meg som om du har forbindelse Da er du, jeg og HSTouch designer enige.

 

Liten vits i å prøve noen som helst før du har forbindelse.

Porten er 10200?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Windows10 Home på denne som jeg har prøvd hittil.

Så tar jeg med en maskin fra jobben med Windows10 Pro og installerer HsTouch Designer på den for å se om det funker bedre.

Jeg har ikke endret port, og den der ser kjent ut ja.

 

Ellers så funker ikke HsTouch appen når jeg ikke er hjemme selv om jeg går gjennom MyHomeSeer. Ikke at jeg ble så overrasket over det ettersom den melder at den går gjennom Private IP når jeg er hjemme. Men den appen er som Det Hvite Hus: Det meste skjer bak lukkede dører!

 

HomeSeer versjon osv.:

 

Current Date/Time: 23.01.2020 14.08.19 CET
HomeSeer Version: HS3 ZEE S2 Edition 3.0.0.435 (Linux)
HomeSeer: Is Registered
System Uptime: 30 Days 19 Hours 12 Minutes 35 Seconds
User Name and Access Level: XXXXXXXXXXXX
LAN IP Address: 192.168.1.31 (HomeTrollerZeeS2V2)
Client IP Address: ()
External IP Address: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Network Adapter: HomeSeer Adapter -> Loopback Address (localhost) IP: 127.0.0.1
Web Server Port: 80
Number of Devices: 355
Number of Events: 85
Event Last Ran: Alle : TestAltAv, Ran at 23.01.2020 11.10.00
Number of unique event scripts used: 0
Plug-Ins Enabled: Z-Wave:,JowiHue:
Modules/Threads: 94 Modules, 41 Threads
Available Threads: 393
HomeSeer Memory Used: 234 Mbytes
Plug-In Memory Used:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Einar skrev:

Så tar jeg med en maskin fra jobben med Windows10 Pro og installerer HsTouch Designer på den for å se om det funker bedre.

 

Vi får ta en ting av gangen. Hører fra deg når du har testet dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samme skjer med den.

Så jeg prøvde å sette Wireshark på problemet og siler ut alt uten port 10200.

Da ser jeg at jeg får svaret "3 | Bad user/pass" fra HomeSeer etterat PCen har sendt en "COMMAND |3|Authenticateenc|"+svada.

Hvorfor den gjør det kan jeg bare spekulere i. Jeg har prøvd å endre passord i HS og HSTDesigner. Og mener å huske at user name er case sensitive i HS, så det stemmer også.

Men så er det noe med speaker user name og passord. Hva er de til? 

Jeg har lest TFM, men kvaliteten på User Manual er omtrent som på amerikanske biler: elendig.

Men pilene peker ialfall i retning autentiseringsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg inn og la noe i speaker user/pass og samme i HSTDesigner. Da ser jeg i Wireshark at den går videre etter autentisering (Hurra!!?).

Så har de 2 programmene en lengre parlaver før HSTDesigner igjen tryner og går i frø.

Men nå etter å ha listet opp Devices i en egen dialog på venstre side. Og av de jeg kan se så kjenner jeg dem igjen. Men den stammer som søren!

Samme tag gjentas flere ganger.

Og jeg ser i Wireshark at mye lenger ut så kommer en ny "COMMAND|15|Authenticateenc|"+svada.

Da sier HS "15 |Bad user/pass". 

Så sier PC'n "COMMAND|15|Authenticateenc|"+svada.

Og HS bader den user'n også.

Da svarer PC'n "DISCONNECT|17|DISCONNECT|" og det blir stille på port 10200.

Noen som blir klokere av dette?

 

Edit: Og nå rykket jeg tilbake til start. Nå blir jeg stoppet "i døra" og får ikke engang device tags over. Kanskje for mange retries på for kort tid?

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har du komma eller punktum som desimaltegn i HomeSeer og på pcen? Tror det viktigste er at det er det samme, men ikke så nøye hvilken av dem det er. 

Jeg har komma i PC'n og i web interfacet på HS. Som f.eks. temperatur og rh fra sensorer som har oppløsning nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være stor i kjeften og si jeg har kommet et steg videre.
Jeg gikk i Tools-Project defaults og la inn passord på nytt.

Da kom jeg videre! HSTDesigner har ikke gått i frø og jeg finner tags osv.

Og Tools->Deploy laster ned det lille testoppsettet mitt.

Jeg fikk noe pes i appen om autentisering, men det er borte nå etter at jeg fomlet rundt i settings på appen.

Men jeg må innrømme at jeg ikke har den fjerneste på hva jeg gjorde som løste det problemet.

Så får vi se hvor langt jeg kommer før det hele bikker igjen.

Og om noen har en oversikt over hvilke bruker/passord i HS, HSTDesigner,MyHS og appen som skal stemme overens så hadde det vært fint.

Jeg tør ikke røre noen av dem nå. Og det er litt dumt, da jeg ellers har den uvanen å endre passord av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører du via MyHS?

(Det må da bare komplisere det hele?)

Lag deg en egen bruker i HS som du bruker til HST ting.

Her:

image.png

 

(Husker dessverre ikke hvilke user rights du trenger (Anyone?))

 

Denne brukeren (og passordet) dens skal være den samme i HST Designeren

Her:

 

image.png

 

og i HST Klienten.

(Her fra en iPhone)

 

83045247_2323123734647137_47746027651439

 

PS
 

Ikke så pedagogisk at HER er alle 3 brukerne forskjellige da :) 

(besokende, gaute og demo skulle i ditt tilfelle være like)
 

 

 

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått programmet til å gå en stund før det fryser.
Men jeg må gå innom Tools->Options->Connection Defaults for hver gang jeg starter programmet.

Om jeg ikke gjør det så fryser eller crasher det etter kort tid. Oftest under ett minutt!

Jeg trodde det var oppsett av default så jeg senere kan bruke Tools->Connection Control->Connect. Men da crasher eller fryser programmet garantert.

 

Så fikk jeg laget et lite testoppsett og lastet ned til telefonen. Og en bryter virker, men slider virker ikke.

 

Jeg kan ikke fitte og begrape at det bare jeg og Ronny som erfarer at dette programmet ikke virker!

 

Tanken med å kjøre gjennom MyHs er å kunne bruke appen når jeg ikke er hjemme.

Når jeg er hjemme så skal det ikke være nødvendig å åpne appen sånn som jeg tenker meg at automasjon skal virke. Bortsett fra noen unntaks- og statusbrytere.

 

Jeg blir vel å kontakte HomeSeer angående dette.

Men skal vente til jeg har fått kjølt meg ned. Det kunne jo hende det er kvinnfolk eller mindreårige som leser deres email. 

Og amerikanere er jo litt mer fisfornemme enn nordlendinger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en fast IP på internetlinja di eller kjører DynDns (eller tilsvarende) trenger du ikke MyHS for å nå HS utenfra.

 

Jeg tenker bare at det å redusere kompleksiteten gjør det lettere å finne feilen.

 

Som sagt ville jeg feilsøkt slik:

  • Test fra en annen PC for å se om feilen ligger i Klienten eller nettet/serveren
  • Forsøk å gå rett på lokal LAN IP istedet for via MyHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fermate skrev:

Om du har en fast IP på internetlinja di eller kjører DynDns (eller tilsvarende) trenger du ikke MyHS for å nå HS utenfra.

 

Siden HS og HSTouch i utgangspunktet er ukryptert så vil jeg sterkt fraråde portforwarding gjennom ruteren. Selve HS kan man vel aktivere kryptering på via "Labs"-menyen (ikke testet selv), men HSTouch er ukryptert og det får man ikke gjort noe med.

 

Men, til feilsøking er jeg enig - prøv å bruk direkte IP i både designer og app, når du er på samme LAN som HS-serveren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Siden HS og HSTouch i utgangspunktet er ukryptert så vil jeg sterkt fraråde portforwarding gjennom ruteren.

 

Du tenker på port 10200 ?

Har du sett noe på trafikken som går der?

Hvilke type angrep ser du for deg der?

(Jeg opponerer ikke, er bare interessert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fermate skrev:

Du tenker på port 10200 ?

Har du sett noe på trafikken som går der?

Hvilke type angrep ser du for deg der?

(Jeg opponerer ikke, er bare interessert)

 

Ja, der går autentisering og all kommunikasjon i klartekst. Mulig passordet er encodet, eller noe sånt, men det er nok ikke noe problem med replay-attack i hvertfall.

@Einar har jo lagt ut litt av det lengre opp i tråden her:

Så hvis du er på et åpent wifi eller rammes av MiTM-angrep, så kan angriper egentlig styre hele huset...

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at aksess gjennom MyHs ble et tema her. Jeg har nok ikke fått med alle detaljer i tidligere inlegg. Beklager det.
Det var HsTouch, ikke designer som gikk gjennom MyHs. Men jeg fikk etterhvert HsTouch inn på kun privatnettverket. Det var da den dukket opp under Deploy.

 

Og jeg har prøvd å kjøre HsTouch Designer på en annen PC. Da med Windows 10 Pro. Jeg oppfatter ikke noen forskjell på hva som skjer på den.

 

Ja, passordet er kodet i kommunikasjonen designer-HomeSeer. Jeg kjente ikke igjen det som lå i Ethernet pakken. Men om det er en rullerende kode har jeg ikke sjekket. Det kan jeg jo finne ut ved å sammenlikne to økter om det er interessant. Men for min del er det ikke det som er av interesse. Jeg ville først og fremst få HsTouchDesigner til å funke. Og det er i og for seg et poeng at HsTouch (ikke designer) må virke når jeg er utenfor rekkevidde av hjemmenettverket. Når jeg er hjemme så fomler jeg helst ikke med en app. Da har jeg brytere på veggen for "godnatt", "vaskelys" og andre situasjoner der jeg vil overstyre automatikken. Så det med app gjennom MyHs er antagelig et separat problem (eller ikke noe problem).

 

Men om det ikke dukker opp noe som vekker den interessen så har jeg andre ting som må fikses i HomeSeer i den tiden jeg synes jeg kan vie til dette. Det er min måte å unngå magesår: bare innse at jeg gjør feilinvesteringer fra tid til annen. Og jeg kommer nok tilbake til HSTD om jeg kjeder meg en kveld ? .

 

Og takker så mye for hjelpen så langt. At det ikke førte frem er nok å tilskrive et en-stjerners produkt, ikke innsatsen fra dere.

 

Endret av Einar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne; har problemer med at HSTouch Designer henger etter kun kort tid i bruk. Rører jeg den ikke etter oppstart, så går det fint, virker det som. Gjøre jeg endringer, så stopper det opp. Kommer altså ikke videre.

 

Kjører Win10 Pro og lastet nettopp ned siste tilgjengelige versjon av HSTouch.

 

Hva gjør man galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SteinarH skrev:

Jeg slenger meg på denne; har problemer med at HSTouch Designer henger etter kun kort tid i bruk. Rører jeg den ikke etter oppstart, så går det fint, virker det som. Gjøre jeg endringer, så stopper det opp. Kommer altså ikke videre.

 

Kjører Win10 Pro og lastet nettopp ned siste tilgjengelige versjon av HSTouch.

 

Hva gjør man galt?

 

Svarer meg selv på denne:

 

Ved å huke av for "Connect at startup", så løste mitt problem seg:

image.png.07ee194842ad50576cbda36556b51750.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.