Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måling av strømforbruk pr. kurs


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ny her, har forsøkt å finne eksisterende tråder på dette men fant ingenting så beklager om dette har blitt tatt opp før 😊

 

Jeg forsøker å finne en måte å måle strømforbruk pr. kurs. Alt av ledningsnett til sikringsskapet er skjult så jeg får ikke koblet på ampmeter klemmer rundt kabel og så vidt jeg har skjønt gir HAN fra aidon kun totalt forbruk ikke pr. kurs.

 

Er det noen som har vært borti noe sånt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet 🥂

 

Har planer om å bygge en ESP32 med strømtrafoer til det bruket og har handlet inn deler fra Kina men foreløpig har jeg hatt så mye annet å putle med at det prosjektet er lagt på is inntil videre...

 

Ellers har jeg måling på de store forbrukeren med alt fra wallplug til Aeotec HD relay og OWON 32A rele og det gir et greit bilde av forbruket men jeg savner litt mer detaljert oversikt likevel. Det er en del ganger jeg ser et litt større forbruk uten at det ligger helt oppe i dagen hva det er...

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sodapiglet said:

Hei!

 

Ny her, har forsøkt å finne eksisterende tråder på dette men fant ingenting så beklager om dette har blitt tatt opp før 😊

 

Jeg forsøker å finne en måte å måle strømforbruk pr. kurs. Alt av ledningsnett til sikringsskapet er skjult så jeg får ikke koblet på ampmeter klemmer rundt kabel og så vidt jeg har skjønt gir HAN fra aidon kun totalt forbruk ikke pr. kurs.

 

Er det noen som har vært borti noe sånt før?

 

Det er riktig at HAN-data kun gir samlet forbruk for måleren. Det finnes smarte brytere / termostater med måling av strømforbruk og de vil gi deg de data du er ute etter. Hva skal du bruke kunnskapen til? Du vil sannsynligvis sjelden kunne spare inn kostnadene bortsett fra styring av noen større laster som elbil-lading og varming av varmtvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (23 minutter siden):

Hei og velkommen til forumet 🥂

 

Har planer om å bygge en ESP32 med strømtrafoer til det bruket og har handlet inn deler fra Kina men foreløpig har jeg hatt så mye annet å putle med at det prosjektet er lagt på is inntil videre...

 

Ellers har jeg måling på de store forbrukeren med alt fra wallplug til Aeotec HD relay og OWON 32A rele og det gir et greit bilde av forbruket men jeg savner litt mer detaljert oversikt likevel. Det er en del ganger jeg ser et litt større forbruk uten at det ligger helt oppe i dagen hva det er...

 

Sånn har jeg det også, så jeg ser fram til hva du kommer opp med.

 

Ser at jeg akkurat klarte å tyne meg under 5 kWh-grensa da strømprisen var på sitt laveste i går (med vaskemaskin/oppvaskmaskin/VVB gående samtidig), takket være en variant av PID-regulatoren fra forumet, men en uforutsett last fra kjøkkenet e.l. kunne veltet hele lasset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (7 minutter siden):

 

Det er riktig at HAN-data kun gir samlet forbruk for måleren. Det finnes smarte brytere / termostater med måling av strømforbruk og de vil gi deg de data du er ute etter. Hva skal du bruke kunnskapen til? Du vil sannsynligvis sjelden kunne spare inn kostnadene bortsett fra styring av noen større laster som elbil-lading og varming av varmtvann.

Tanken var i utgangspunktet å kunne typ skru av eller skru ned vannbåren varme i gulvet i et par timer når det er på det dyreste om vinteren - det ser ut til at dette bruker ca 1000 kWh pr. måned om vinteren (tallene er antatt basert på reduksjon i forbruk når dette skrus av på våren) uansett hva sirkulasjonspumpa står på. I tillegg står vannbåren varme på en egen del av varmtvannstanken med et ekstra sett med varmekolber som har en egen kurs med en svær vridebryter jeg forbinder med 400V så jeg får ikke satt noen måler her heller :/

SveinHa skrev (41 minutter siden):

Hei og velkommen til forumet 🥂

 

Har planer om å bygge en ESP32 med strømtrafoer til det bruket og har handlet inn deler fra Kina men foreløpig har jeg hatt så mye annet å putle med at det prosjektet er lagt på is inntil videre...

 

Ellers har jeg måling på de store forbrukeren med alt fra wallplug til Aeotec HD relay og OWON 32A rele og det gir et greit bilde av forbruket men jeg savner litt mer detaljert oversikt likevel. Det er en del ganger jeg ser et litt større forbruk uten at det ligger helt oppe i dagen hva det er...

Takk for det :D

 

jeg har fått gjort noe av dette allerede, som å sette en shelly plug på ventilasjonsanlegget osv da jeg har en mistanke om at dette slår inn varmegjenvinning (les varmekolber, så gjenvinningen er det litt så som så med) i hytt og pine - problemet er mer varmtvannstanken, eller rettere sagt vannbåren varme som har en egen svær vridebryter og ikke noe støpsel jeg kan dra ut og sette noe måling på - veldig interessert i å se hva du får til med dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Sodapiglet said:

Tanken var i utgangspunktet å kunne typ skru av eller skru ned vannbåren varme i gulvet i et par timer når det er på det dyreste om vinteren - det ser ut til at dette bruker ca 1000 kWh pr. måned om vinteren (tallene er antatt basert på reduksjon i forbruk når dette skrus av på våren) uansett hva sirkulasjonspumpa står på. I tillegg står vannbåren varme på en egen del av varmtvannstanken med et ekstra sett med varmekolber som har en egen kurs med en svær vridebryter jeg forbinder med 400V så jeg får ikke satt noen måler her heller :/

 Styring av varmepumpen kan du vel få til uten å måle strømmen per kurs? Hva slags styring har du på selve varmepumpen uten å ta strømmen på den?

8 minutes ago, Sodapiglet said:

problemet er mer varmtvannstanken, eller rettere sagt vannbåren varme som har en egen svær vridebryter og ikke noe støpsel jeg kan dra ut og sette noe måling på - veldig interessert i å se hva du får til med dette ;)

 Den bryteren slår vel bare inn tilskuddsvarme om varmepumpen skulle svikte eller ikke gi nok effekt? Det bør nesten aldri skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig så er det jo bare skjult av deksler i sikringsskapet, og sånn egentlig så er det nok lengde på ledningene så sånn egentlig kan du trekke i ledningene slik at du får klemt innpå en slik måler til hver kurs. Skriver sånn egentlig for en skal jo ikke tukle i sikringsskapet om en ikke har peiling, men en driver jo ikke å løsner på skruer og slikt.

Jeg kjøpte selv https://thepihut.com/products/gravity-analog-ac-current-sensor for å kunne få måling på enkelte kurser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (11 timer siden):

 Styring av varmepumpen kan du vel få til uten å måle strømmen per kurs? Hva slags styring har du på selve varmepumpen uten å ta strømmen på den?

 Den bryteren slår vel bare inn tilskuddsvarme om varmepumpen skulle svikte eller ikke gi nok effekt? Det bør nesten aldri skje.

Den vannbårne varmen er ikke knyttet til noen varmepumpe men direkte til varmtvannsberederen som har en egen vannbåren varme tank nederst. Det eneste jeg kan gjøre med denne er å skru av eller på elementene i tilleggstanken eller endre hvor mye vann som sirkulerer (men har aldri fått den til å fungere skikkelig 🤔).. skulle derfor gjerne ha hatt muligheten til å koble ut hele tilleggstanken midlertidig (eller i det minste sett forbruket) 😉

Hr Kotelett skrev (10 timer siden):

Sånn egentlig så er det jo bare skjult av deksler i sikringsskapet, og sånn egentlig så er det nok lengde på ledningene så sånn egentlig kan du trekke i ledningene slik at du får klemt innpå en slik måler til hver kurs. Skriver sånn egentlig for en skal jo ikke tukle i sikringsskapet om en ikke har peiling, men en driver jo ikke å løsner på skruer og slikt.

Jeg kjøpte selv https://thepihut.com/products/gravity-analog-ac-current-sensor for å kunne få måling på enkelte kurser

Hehe, fair point 😀 har aldri brukt en sånn men så vidt jeg veit må disse settes på kun 1 av ledningene ikke rundt en fult isolert kabel med flere ledere? Kan du bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodapiglet skrev (9 timer siden):

Hehe, fair point 😀 har aldri brukt en sånn men så vidt jeg veit må disse settes på kun 1 av ledningene ikke rundt en fult isolert kabel med flere ledere? Kan du bekrefte?

Som SveinHa beskriver så er det kun til en av ledningene ja,

 

Mitt sikringskap er fra 70 tallet med skrusikringer (ja det står på oppgraderingsplanen :P) men der var det ikke noe problem å fiske ut en leder for å klemme på en måletrafo, skulle gjerne fått tak i noen som var litt mindre, men det har jeg ikke funnet enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (1 time siden):

Som SveinHa beskriver så er det kun til en av ledningene ja,

 

Mitt sikringskap er fra 70 tallet med skrusikringer (ja det står på oppgraderingsplanen :P) men der var det ikke noe problem å fiske ut en leder for å klemme på en måletrafo, skulle gjerne fått tak i noen som var litt mindre, men det har jeg ikke funnet enda

Ah, skjønner :D Ulempen for min del er nok at huset er fra 2012 så det er et Garo skap her hvor alt er helt potte tett, ser veldig pent ut og kan skimte noen kabler bak en del deksler men usikker på om jeg bør begynne å demontere det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en litt bedre forståelse av hvordan systemet er lagt opp her:

 

varme.thumb.jpg.c13a65000342c2d59766c3f285a97726.jpg

Varmtvannsberederen har 2 sett med varmekolber koblet til 2 forskjellige kurser. Den "vanlige" kolben på 3kw eller noe sånt går på en kurs med 15A sikring mens kolbesettet til vannbåren varme på 15kw går på en egen kurs med 32A sikring 😛 fantastisk god og fin varme i huset men ingen forutså de strømprisene vi ser nå...

 

jeg kan nok gjøre noen få ting med den AM40'en men samtidig er den kun koblet til ventilen (som står på manuell av en eller annen grunn) så i beste fall kan jeg strupe ventilen selv om det da ikke vil stoppe kolbene. Når det er sagt så vil jo struping av ventilen kunne begrense strømforbruket en del da varmetapet i dette systemet i all hovedsak ligger i gulvet i huset så struping (gitt at berederen er godt isolert) vil jo hjelpe en del i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bruker ren elkraft for å tilføre energi i systemet er der ikke så mye annet å gjøre enn å slå av ved høy strømpris og på ved lav.

 

Jeg har et lignende system men med luft/vann varmepumpe som forsyner gulvvarmen og forvarmer tappevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.