Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Økonomi / begynner modell for hjemme automasjon / smart hus


Per-Chr

Spørsmål

                        Økonomi / begynner modell for hjemme automasjon / smart hus

 

Hei forum.

 

Som dere ser er jeg ny på forumet.

Men jeg har med stor interesse lest mange gode innlegg en god stund.

 

Jeg planlegger nå å ta steget inn i smarthus / hjemme automasjons verden.

Som sagt har jeg lest en del og har slik tilegnet meg noe informasjon.

Men jo mer jeg skjønner, jo mer skjønner jeg at jeg ikke skjønner! 

Slik sett er det jo betryggende at det ved flere anledninger er poengtert at man på forumet er positive til å hjelpe oss Newbies.

 

Jeg har etter fattig evne prøvd å skrive dette innlegget på en slik måte at det forhåpentligvis kan hjelpe / inspirere andre Newbies.

 

Etter hvert som skriveriet har tatt form ser jeg at hadde jeg sett dett i børjinga, så hadde mine frustrasjoner ved å ikke helt forstå ting vært mye mindre(for å si det mildt).

 

Tanker rundt skriveriet og om det er interessant for forumet:

Kan dette på en måte ”pinnes” slik at grønne Newbies som meg finner dette lett?

Jeg håper etter å ha lest mange tråder at det også vil komme mange gode og informative svar / kommentarer som vil være til stor hjelp for Newbies.

 

 

Litt om meg selv:

 

Utsannet som ingeniør med fagfelt elektronikk, reguleringsteknikk på datamaskiner samt programmering for lenge siden.

30+ år fra offshore (på båt) med ansvar for vedlikehold av diverse over og undrevanns utstyr tilknyttet vår operasjon.

Så jeg har en smule erfaring angående småvolt, storvolt(1200), grønn overledning, signal overføring(RS-232 etc) noe fiber har det også blitt, telegram format(NMEA etc) samt ikke minst hva litt feilkode / feil oppsett kan medføre av frustrasjoner.

 

Fra utdanning til praksis har jo dette gått greit da terminologien var innenfor kjente rammer.

MEN nå da jeg skulle se på dette smarthus greiene så måtte jeg lære meg en helt ny terminologi, det er interessant men det tar laaang tid å få stell på sakene.

Det tok f eks mange timer på nettet for å finne ut at WAF ikke hadde noe med Web Application Firewall å gjøre.

 

Som sagt fra mange her på forumet så ønsker også jeg å være mest mulig sky uavhengig.

 

Litt om potensielle prosjekt(uprioritert rekkefølge) slik jeg ser det nå:

 

*Automatisk skånsomt lys når man må opp i den mørke vinternatt for et nødvendig ærend.

*Automatisk styring av varme i kjeller og varme på vannledning når det blir 10-20 blå.

*Displaye / logge forskjellige temperaturer: ute, fryseboks, VVB +++

*Slå av "treige" laster når forbruket går opp pga f eks matlaging(nye effekt tariffen).

  Kjøpte ved juletider POW-U AMS reader, kjekk sak med MQTT mulighet.

*"Alarm" når man går gjennom taket på nest trinn i den nye effekt tariffen.

*Logge kWh forbruk og vise i forhold til temperatur. Temp føler på ved ovn. Skulle jeg ha fyrt mer?

*Kanskje logg temperaturen i garasjen og starte motorvarmer / batt lader (om tilkoblet) når det er griskallllt. Ja, jeg har diselpurke men den har fått noen dyre overhalinger så den MÅ vare i flere år.

 

Noen med ferdigkjøpte "duppeditter" og kanskje noen med hjemmesnekra basert på ESP-8266 familien(Wi-Fi 2,4 GHz).

 

Tar du den så tar du den + kjekt å ha.

 

Dashboards som viser status rundt i svingane og at alt er på stell.

 

 

Så hvordan har jeg gått fram?

 

Vel, for meg har alarm (brann, innbrudd) tilkoblet vekter stått øverst på lista og det får man ikke med et privat system meg bekjent.

Som mangeårig kunde av Verisure har de ergret meg grønn med prisøkning på 2-3 ganger prisstigningen generelt, samt at med utfasingen av kobberlinja måtte noe gjøres.

Etter noen timer på nettet landet jeg på Homely som benytter Develco sine ZigBee produkter.

Jeg fant også at deres sensorer er kompatible med smarthus systemer.

Så abonnement ble tegnet og systemet ble innkjøpt + noen ekstra sensorer (reserve + kjekt å ha).

 

Som pensjonist har man et begrenset budsjett(ikke overtid, bonus etc.) med mindre man faktisk kan beviselig tjene dette inn igjen.

Slik som overgangen fra Verisure til Homely alarm. Reduksjon på flere 100 lapper per mnd.

Etter 3 år 500+ i reduksjon per mnd.

Derfor må utgiftene veies mot inntjening, komfort og noe kjekt å ha.

 

 

Så med dette i mente har jeg så langt kommet fram til følgende økonomi modell:

Dette er etter Googling ”en masse”.

Når man er grønn så tar det tid å stokke kortene i riktig rekkefølge.

 

 

Denne satte ”brikkene” i sammenheng for meg: https://www.youtube.com/watch?v=ffg3_1AgtyA

 

 

 

image.png.9d032487fe83768f1a7d16507b8540be.png

 

 

 

 

 

Særlig der han refererer til Node-Red som Data Bridge.

Slik jeg forstår det er det her man plasserer smart hus systemet man bruker(Home Assistent etc).

 

Denne var også til god hjelp:

https://www.youtube.com/watch?v=JdV4x925au0

Særlig 5:08-8:25 der han går inn på InfluxDB og ”krymping” av datasett.

 

Også denne tråden var opplysende:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/9900-trenger-man-egentlig-noe-annet-enn-node-red/#comment-100236

 

 

*Hardware plattform:                                    Raspberry Pi 4B 4GB med en eller annen Linux.

Det sies at den kan være ustabil pga SD-minne kort men det hevdes også at ved å kjøre fra USB mem stick blir det bedre.

 

*Sensor / aktuator SW interface:       Mosquitto

 

*Regulering / styre SW "motor":       Node-red

Det grafiske grensesnittet virker meget tiltalende ala Micro-Bit kanskje.

 

*Database:                                         Influx DB

 

*Display / Dashboard:                       Grafana

 

*I tillegg tenker jeg å ha MQTT Explorer på en PC for læring og testing.

 

Om dette blir oppsettet tenker jeg meg følgende progresjon da jeg ikke kan noe om dette fra før:

1.1 Installere MQTT Explorer på en PC

1.2 Installere en eller annen Linux og Mosquitto på Pi’en.

1.3 Teste for å lære og se at dette spiller.

4.1 Installere Node-red på Pi’en for å lære og se at dette spiller

4.2 Kanskje ta inn MQTT fra POW-U AMS reader.

5. Installere Influx DB på Pi’en for å lære og se at dette spiller

6. Installere Grafana på Pi’en for å lære og se at dette spiller

 

Men før jeg begynner ønsker jeg om mulig å få tilbakemelding fra dere på forumet som har erfaring med lignende oppsett.

Dette for om mulig å avverge kommende små eller store frustrasjoner/fadeser.

Jeg tenker også at ved å gå denne veien så tilegner jeg meg kunnskap som kommer godt med når/om det skulle bli aktuelt å gå over til en annen plattform hva gjelder SW / HW.

 

**  Så her håper jeg på forumets hjelp.

 

 

Men, det jeg ikke har på stell ennå er hvordan best å kommunisere med de forskjellige ”duppedittene” ute i huset fra Pi’en.

Jeg tenker USB interface fordi da kan man bruke en USB forlenger kabel til å forbedre rekkevidden.

 

Slik jeg forstår det:

*Man må ha en "USB dings" som snakker ZigBee, Z-Wave etc.

*Så må man ha ei "Software snurre" som tar telegram / verdier til/fra "USB dings" til/fra MQTT broker som så sender dette til/fra Node-Red.

 

Men jeg er usikker på hvilke "USB dingser" som snakker best med hvilke "Software snurrer" i forhold til hvilken plattform man velger?

Det er også et poeng å ikke velge slik at man er låst til en plattform.

 

Så har jeg lest en eller annen plass at man kan ta "USB dingsen" ”mobil” for å komme nærmere f eks dørlåsen etc uten å måtte flytte HW plattformen for paring.

Her tenker jeg at hvorfor ikke bruke en USB forlenger kabel?

Regner med at dette kan gir power problemer eller signal krøll over en viss kabel lengde.

Har Googla noe på dette med kabel lengde men har ennå ikke funnet noe med 2 streker under.

Noen som har testet hvor lang kabel men kan ha før det ”går i dass”?

 

**  Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

 

 

Så melder jo behovet seg for å kunne ta backup av hele ”sulamitten”, og her er jeg igjen grønn.

Jeg ønsker ikke å være avhengig av mnd abonnement og sky ting slik som Homey har for at man skal få tatt backup.

Slik jeg forstår det får man heller ikke backup av nettverket med Homey.

 

**  Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

 

 

Mine tanker i utgangspunktet var at alarmsystem får være alarmsystem uten å blande dette med smarthus.

Jeg tenkte at fordelen ved å bruke samme type sensorer i 2 forskjellige ZigBee nett er at om 1 sensor ”tryner” i alarm ZigBee nettet kan jeg ta en fra smarthus ZigBee nettet.

Så da melder spørsmålet seg om det er en farbar vei eller om det er å be om frustrasjoner med 2 forskjellige ZigBee nett?

 

**  Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

Gjerne med forslag om hvordan eventuelt å angripe dette på annet vis.

 

 

Homely skryter på seg noe smarthus greier, men ved å se på hvilke parametre som er tilgjengelig i Homely appen og hva Delvaco kan levere virker det som at det for noen sensorer er stor forskjell på tilgjengelige parametre i negativ favør Homely appen.

Med mulighet for at jeg igjen ikke skjønner ting.

En annen ting er at når man nå i godt voksen alder er avhengig av optiske armforkortere(les: briller) så er dette med å stokke pølsefingrene på et mobildisplay en plage.

Jeg VIL HA min. 24” skjerm, tastatur og mus.

 

**  Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

 

 

Homely API betaversjons testing

 

7/4 -22 fikk jeg mail fra Homely at de har ute et API for betaversjons testing.

Dette fikk meg til å tenke hmm, men så må jo dette læres også.

Da jeg leste brukervilkårene satt jeg igjen med en følelse av at dette var sky basert og kunne ligge an til måneds abonnement.

Hvorfor ikke bare la tillatte parametre bevege seg lokalt over MQTT?

Eller er det noe her jeg ikke har forstått?

 

**  Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

 

 

 

Hjerte sukk fra en Newbie.

 

Kan man i Kategorier / Nybegynner pinne en post som grafisk viser hvor i systemet de forskjellige tingene er og hvordan de hører sammen.

Ala det bildet jeg har satt inn, det bør også være en indikasjon på hvilken kommunikasjon som går til / fra hvor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Per-Chr skrev (15 timer siden):

Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

Kan du oppsummere det første spørsmålet først, så kan vi ta det derfra.

Posten din bærer preg av å ha 1000 tanker i hodet samtidig, og det er vanskelig å henge med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (8 timer siden):

Kan du oppsummere det første spørsmålet først, så kan vi ta det derfra.

Posten din bærer preg av å ha 1000 tanker i hodet samtidig, og det er vanskelig å henge med. :) 

 

Om det er 1000 samtidig vet jeg ikke. Men det er sikkert og visst at det er mange tanker rundt dette. Særlig er det tanker rundt dette om jeg har forstått sammenhengen. 

 

Var det noe slikt du hadde tenkt?

 

Jeg ser for meg følgende økonomi modell.

 

image.png.9d032487fe83768f1a7d16507b8540be.png


Slik jeg forstår det er Node-Red(Data Bridge) plassen til smart hus systemet man bruker(Home Assistent etc)?

 

Dette kjørende på Raspberry Pi 4B 4GB med en eller annen Linux.

 

Det sies at Pi’en kan være ustabil pga SD-minne kort men det hevdes også at ved å kjøre fra USB mem stick blir det bedre.

 

I tillegg tenker jeg å ha MQTT Explorer på en PC for læring og testing.

 

Om dette blir oppsettet tenker jeg meg følgende progresjon da jeg ikke kan noe om dette fra før:

 

1.1 Installere MQTT Explorer på en PC
1.2 Installere en eller annen Linux og Mosquitto på Pi’en.
1.3 Teste for å lære og se at dette spiller.
4.1 Installere Node-red på Pi’en for å lære og se at dette spiller
4.2 Kanskje ta inn MQTT fra POW-U AMS reader.
5. Installere Influx DB på Pi’en for å lære og se at dette spiller
6. Installere Grafana på Pi’en for å lære og se at dette spiller

 

Men før jeg begynner ønsker jeg om mulig å få tilbakemelding fra dere på forumet som har erfaring med lignende oppsett. 
Dette for om mulig å avverge kommende små eller store frustrasjoner/fadeser.
Jeg tenker også at ved å gå denne veien så tilegner jeg meg kunnskap som kommer godt med når/om det skulle bli aktuelt å gå over til en annen plattform hva gjelder SW / HW.

 

Så her håper jeg igjen på forumets hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (7 timer siden):

Slik jeg forstår det er Node-Red(Data Bridge) plassen til smart hus systemet man bruker(Home Assistent etc)?

Ja, men mange smarthus-systemer kan også fylle alle de fire rollene på figuren din (mellomtjener, smarthusmiljø, database, UI). For Home Assistant som du nevner er det kun MQTT du må sette opp i tillegg, og det kan være så lett som at du velger det inn som en add-on i en add-on store inni Home Assistant.

 

Jeg tenker at de færreste klarer å prosjektere hele smarthuset sitt bare ved å google; man må nesten bare komme i gang et sted, og da er det så mye lettere å forstå sammenhengen og terminologien når man har et eget system å utforske. Hvis du har en gammel laptop e.l. liggende hjemme kan du jo prøve å installere det du ser for deg på den, bare for å prøve det ut. Ellers må du nok uansett ta kostnaden med å kjøpe en Pi eller NUC eller lignende.

 

Per-Chr skrev (7 timer siden):

Dette for om mulig å avverge kommende små eller store frustrasjoner/fadeser.

De små frustasjonene tror jeg ikke du slipper unna dessverre, men det skal litt til å gå på noen store fadeser hvis du bare kjøper en Pi for utforskingens skyld :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville bare kjøpt en RPI 4 og eventuelt en z-wave stick og en zigbee stick og startet der. Installer Home Assistant OS på denne så er du i gang. Alt det andre tar du etter hvert som behovet melder seg, og kan for det meste installeres via Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RVM skrev (På 5.7.2022 den 7.37):

Ja, men mange smarthus-systemer kan også fylle alle de fire rollene på figuren din (mellomtjener, smarthusmiljø, database, UI). For Home Assistant som du nevner er det kun MQTT du må sette opp i tillegg, og det kan være så lett som at du velger det inn som en add-on i en add-on store inni Home Assistant.

 

Takk for lykke ønsking.

 

Dette har gått forbi meg.

Etter å ha lest på forumet satt jeg igjen med en følelse av at dette var dårlig tatt vare på.

Så det er når man ønsker utvidet funksjonalitet man setter opp ekstra database, UI?

 

RVM skrev (På 5.7.2022 den 7.37):

Ellers må du nok uansett ta kostnaden med å kjøpe en Pi eller NUC eller lignende.

 

Ser for meg å begynne med en Pi da det er lavest start kost.
Men den kan vel kanskje gå tom for ”umf” etter hvert.
Så da er spørsmålet om du har noen anbefaling for hvordan å spece. en NUC?
 


 

Blodstrupmoen skrev (På 5.7.2022 den 9.38):

Ville bare kjøpt en RPI 4 og eventuelt en z-wave stick og en zigbee stick og startet der. Installer Home Assistant OS på denne så er du i gang. Alt det andre tar du etter hvert som behovet melder seg, og kan for det meste installeres via Home Assistant.

 

Det at jeg nevner Home Assistant er egentlig tilfeldig.

Men det er klart at det å ha færrest systemer å lære i utgangspunktet er nok det enkleste.

 

Jeg har valgt alarmsystem fra Homely med vekter tilknytning(pri 1 for meg) som benytter Develco sine ZigBee produkter.

Så tenkte jeg å sette opp et ZigBee nett nr 2 for smarthuset.

 

Er dette en farbar vei eller er det å be om frustrasjoner med 2 forskjellige ZigBee nett?

 

Så har jeg lest en eller annen plass at man kan ta "USB dingsen" ”mobil” for å komme nærmere f eks dørlåsen etc uten å måtte flytte HW plattformen for paring. Men jeg kan ikke finne tilbake til dette så har du peil?

 

Hvilke z-wave stick og zigbee stick tenker du vil passe?

 

Edit: Glemte å nevne at jeg ønsker å bruke MQTT for å få data fra POW-U AMS readeren som jeg har installert.

 

Endret av Per-Chr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (6 timer siden):

Så det er når man ønsker utvidet funksjonalitet man setter opp ekstra database, UI?

Ja, jeg ville ikke tenkt så mye på det før du er kommet i gang.

 

Per-Chr skrev (6 timer siden):

Ser for meg å begynne med en Pi da det er lavest start kost.

Men den kan vel kanskje gå tom for ”umf” etter hvert.
Så da er spørsmålet om du har noen anbefaling for hvordan å spece. en NUC?

 

En Raspberry Pi 4 har mer enn nok "umf" til å kjøre et alminnelig smarthus-system (med et lite forbehold om skrivesykluser på SD-minne, som du har fått med deg). Jeg har en NUC fra 2014 som sikkert er passé på alle vis, men den har aldri hatt problem med å kjøre Home Assistant + 5-6 andre tjenester.

 

Per-Chr skrev (7 timer siden):

Så har jeg lest en eller annen plass at man kan ta "USB dingsen" ”mobil” for å komme nærmere f eks dørlåsen etc uten å måtte flytte HW plattformen for paring. Men jeg kan ikke finne tilbake til dette så har du peil?

Zwave-sticken min (Z-Stick Gen5+) er mobil, men Zigbee-sticken (Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle) er det ikke. I praksis er det nokså lang rekkevidde for paring, så jeg har aldri hatt behov for det, men den dagen det evt. blir et problem finnes det jo USB-over-Ethernet forlengere slik at du kan ha en "USB-kabel" på 30+ meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (På 3.7.2022 den 23.25):

Slik jeg forstår det er det her man plasserer smart hus systemet man bruker(Home Assistent etc).

"Data Bridge/Node-Red" er der hvor automasjonene foregår og om du velger Node-Red eller annet system blir opp til deg og dine ferdigheter/lyster men Node-Red er i alle fall et godt alternativ.

 

For å få infrastrukturen på gang så har jeg startet med Mosquitto broker, Zigbee2MQTT og ZWavwjs2MQTT. Da har jeg et universelt interface for alle duppedittene rundtom i huset og det er helt åpent hvilken vei jeg går videre. Med tidligere systemer har jeg ofte måtte ha enheter nær ZWave-dongelen ved inkludering men det opplever jeg ikke som et problem nå.

 

Etter å ha vært innom mange forskjellige hjemmeautomasjonssystemer har jeg nå endt opp på Node-Red og ser meg ikke tilbake. Der er en stor hærskare her som sverger til Home Assistant men det passet ikke mitt hode men velger du det så er her mange kunnskapsrike og hjelpevillige folk...

 

Influx/Grafana har jeg ikke satt meg inn i men kjører MariaDB på en Synology DS220+ NAS og bruker Node-Red for å både lagre og hente ut data derfra.

 

Jeg har vel laget meg et litt komplisert hardware system men samtidig så er det rimelig strukturert:

  • Hovedmaskin: En litt heftig Intel NUC som kjører gratisversjon av ESXI.
  • Windows på ESXI kjører HomeSeer4 (på vei til å bli utfaset mye pga at Windows i dag ikke funker pålitelig som 24/7/365 system)
  • Ubuntu Linux på ESXI kjører pi-hole og Mosquitto litt tilfeldig at det ble Ubuntu, liker egentlig mye bedre Linux Mint men så lenge det funker så får det bare bli værende.
  • Linux Mint på ESXI til Node-Red
  • 2 stk Raspberry Pi 3B+ for ZWavejs2MQTT (2 stk av geografiske årsaker, har slitt med kommunikasjonen i garasjen da jeg hadde ett ZWave nett og ved å splitte ble det veldig mye bedre). Den ene kjører også mpp-solar for kommunikasjon med solselleanlegget via MQTT.
  • 1 stk Raspberry Pi3B+ for Zigbee2MQTT
  • 1 stk Raspberry Pi 4 som kjører Android og Virtuino som brukergrensesnitt. Siden det meste går av seg selv har jeg laget et enkelt skjermbilde i Virtuino som viser en del status og for betjening av garasjeporter og et par andre ting. Mer detaljert teknisk styring ligger i Node-Red dashboard. I stuen under TVen har jeg 2 17" skjermer der en viser Virtuinobildet og den andre Node-Red Dashboard slik at jeg har enkel oversikt over status og overvåkingskamera popper opp når der er bevegelse utenfor.
  • Synology DS220+ tar seg av backup av alle ESXI virtuelle maskiner, div fillagring, fotodatabase med tagging, MariaDB SQL database og ikke minst kjører OpenVPN server slik at jeg har sikker tilgang til hjemmenettet mitt fra hvor som helst i verden.
  • En liten håndfull ESP32 for datainnsamling og styring av litt forskjellig som luft/vann varmepumpe og klorgenerator til poolen.

Alt dette uten abonnementskostnader, kun engangs hardwarekostnader. ...og når du går i gang med MQTT så er MQTT-Explorer et must.

 

Alle enheter, både virtuelle Windows/Linux maskiner og RPi har gratis VNC server installert slik at jeg har tilgang til desktop direkte på alle og via OpenVPN fra hvor som helst i verden (akkurat nå sitter jeg i bobilen på mobilnett en del mil hjemmefra og holder øye med solselleanlegget mitt).

 

Anlegget mitt ser nok litt komplisert/overveldende ut men det har blitt slik over tid og jeg ville ikke hatt det annerledes på noen måte men også dette begynte i det små men en enkel automasjon og ballet på seg...

 

Per-Chr skrev (På 3.7.2022 den 23.25):

*Automatisk skånsomt lys når man må opp i den mørke vinternatt for et nødvendig ærend.

Til slike ting er Philips HUE supert. De aller fleste andre dimmere jeg har  dimmer i tydelige trinn og har ofte begrensede muligheter til  å velge dimmetid "på rappen". Under senga har jeg en HUE LED stripe på et par meter og en HUE bevegelsessensor. I det du tråkker ut av senga dimmer lyser opp til 60 (av 250) i løpet av 5 sek og dimmer etter 2 minutt ned til 0 i løpet av 120 sek. Da kommer lyset stilt og rolig på når du trenger det og forsvinner uten at du merker det:

image.thumb.png.071837fc679a671a577315e0fbe69ce4.png

[{"id":"8f9a50d4b09f6554","type":"mqtt in","z":"6e716fb5.71658","name":"Sov1Beveg","topic":"zigbee2mqtt/HUE/Sov1Beveg","qos":"0","datatype":"json","broker":"6db118ed1b0c56de","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":110,"y":80,"wires":[["430545e7b3d91839","317aadc39d87352b"]]},{"id":"042eecf372789b8e","type":"mqtt out","z":"6e716fb5.71658","name":"Nattlys","topic":"zigbee2mqtt/HUE/NattlysSov1/set","qos":"","retain":"true","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"6db118ed1b0c56de","x":1030,"y":80,"wires":[]},{"id":"599f78525155c46b","type":"change","z":"6e716fb5.71658","name":"Av","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"brightness\":0,\"transition\":120}","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":730,"y":120,"wires":[["78cc56c40b0a41eb"]]},{"id":"555f9fffe3349a6b","type":"delay","z":"6e716fb5.71658","name":"","pauseType":"delay","timeout":"120","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"allowrate":false,"outputs":1,"x":590,"y":120,"wires":[["599f78525155c46b"]]},{"id":"cd90cb56d0f52093","type":"change","z":"6e716fb5.71658","name":"På","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"brightness\":60,\"transition\":5}","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":730,"y":80,"wires":[["78cc56c40b0a41eb"]]},{"id":"317aadc39d87352b","type":"switch","z":"6e716fb5.71658","name":"Beveg","property":"payload.occupancy","propertyType":"msg","rules":[{"t":"true"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":270,"y":80,"wires":[["1ba54974b376c742","4b62b6861f671f57"]]},{"id":"1ba54974b376c742","type":"switch","z":"6e716fb5.71658","name":"Illum  < 1000","property":"payload.illuminance","propertyType":"msg","rules":[{"t":"lt","v":"1000","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":510,"y":80,"wires":[["cd90cb56d0f52093"]]},{"id":"4b62b6861f671f57","type":"function","z":"6e716fb5.71658","name":"Reset delay","func":"var m1 = {reset:true};\nreturn [[m1,msg]];","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":410,"y":120,"wires":[["555f9fffe3349a6b"]]},{"id":"430545e7b3d91839","type":"show-value","z":"6e716fb5.71658","name":"","path":"","x":110,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"78cc56c40b0a41eb","type":"show-value","z":"6e716fb5.71658","name":"","path":"","x":890,"y":100,"wires":[["042eecf372789b8e"]]},{"id":"296001fa5a207580","type":"comment","z":"6e716fb5.71658","name":"Nattlys Sov1","info":"","x":80,"y":40,"wires":[]},{"id":"6db118ed1b0c56de","type":"mqtt-broker","name":"DaleMQTT","broker":"172.16.0.94","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]

Her ser du også hvordan MQTT kommunikasjonen foregår i Node-Red. "show-value" noden er bare til info for å se hva som foregår.

 

Eksempel skjermbilde fra Node-Red Dashboard:

image.thumb.png.6714d5ae2db982a5aee850561fa8f1f8.png

 

Eksempel Node-Red Dashboard med data fra SQL:

image.thumb.png.c1cefb57ef606f7ab0a06f85efc9f100.png

 

Just my 5 cents (og jeg har ikke så veldig forskjellig bakgrunn enn deg og måtte omstille hodet ganske kraftig da jeg gikk i gang med hjemmeautomasjon 😁 ).

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så for å se om jeg har forstått tingenes sammenheng riktig.

 

1.
Som sagt så ønsker/må jeg å bruke MQTT for å få data fra POW-U AMS readeren som jeg har installert.

 

MQTT består av en broker og flere clienter.
Brokeren får data/forespørsler fra clintene og videresender så data etter oppsatte regler i brokeren.

Grunnen til at jeg bruker engelsk er at da blir det lettere for meg å Google.

 

Det vil da si at jeg må ha en MQTT(feks. MOSQUITTO) broker installert.
Så må det installeres en ”add-on” MQTT client i Home Assistant og Node-Red?

 

2.
Jeg ønsker også å bruke ZigBee enheter fra Develco som er de samme som brukes i Homely alarm systemet mitt.

 

For å få dette inn i Node-Red kan jeg da bruke Zigbee2MQTT sammen med f eks Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle (liker at denne har extern antenne)?
Skulle jeg gå for Z-Wave enheter blir det ZWavwjs2MQTT sammen med f eks Z-Stick Gen5+?

 

Så da melder spørsmålet seg om det er en farbar vei med 2 forskjellige ZigBee nett eller om det er å be om frustrasjoner?

 

3.
For å få dette inn i Home Assistant så er jeg usikker.
Installeres Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle som ”add-on” og det samme med Develco ZigBee enhetene i Home Assistant?
Skulle jeg gå for Z-Wave enheter blir det Z-Stick Gen5+?

 

4.
Er det eventuelt noe lignende oppsett i andre smarthus systemer?

 

5.
Så lurer jeg på om f eks Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle /  Z-Stick Gen5+ kan ”forsyne” både Zigbee2MQTT / ZWavwjs2MQTT og Home Assistant samtideig?

 

6.
Ser at @SveinHa nevner ZWave2MQTT og ZWavwjs2MQTT.

Er det bare en tyrkleif eller er disse forskjellige og i så tilfelle hva er forskjellen?

 

7.
Jeg mener å ha lest på WWW at det kan være ”issues” med backup av enkelte ”ting” men om det gjelder det som er nevnt ovenfor husker jeg ikke. (Homey: var egentlig på nippet til å anskaffe denne MEN mnd abb + sky = FY.)

 


Har sånn ca 10^x tanker og spørsmål rundt dette (som nevnt av @Moskus), men for nå må jeg prøve å få på stell noe som gjør at jeg kan få data/ kontakt med det jeg allerede har i hus. 
Altså data fra POW-U AMS readeren via MQTT og kontakt med Develco ZigBee enheter.
 

Endret av Per-Chr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (27 minutter siden):

Ser at @SveinHa nevner ZWave2MQTT og ZWavwjs2MQTT.

For så vidt trykkfeil. ZWave2MQTT er en tidligere versjon, nå er det ZWavejs2MQTT som er aktuell. Rettet i forrige innlegg nå.

 

Per-Chr skrev (27 minutter siden):

Brokeren får data/forespørsler fra clintene og videresender så data etter oppsatte regler i brokeren.

Du setter ikke opp stort annet enn brukernavn/passord i brokeren og du kan også kjøre anonymt (ingen brukernavn/passord). En mengde info på nett om MQTT, f.eks denne: https://learn.sparkfun.com/tutorials/introduction-to-mqtt/all

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (13 minutter siden):

Du setter ikke opp stort annet enn brukernavn/passord i brokeren. En mengde info på nett om MQTT, f.eks denne: https://learn.sparkfun.com/tutorials/introduction-to-mqtt/all

 

Okay da blir det lesing til øyet blir stor og vått.


Ser at du nevner ESP32 jeg finner også disse interessante men har lagt det på hylla til jeg får på stell et eller annet system.
På WWW snubla jeg over dette og det slo meg at det kanskje kunne være av interesse/inspirasjon for deg om du ikke allerede har sett det.

https://esphome.io/

https://esphome.io/guides/diy.html

https://www.pieterbrinkman.com/2022/02/02/build-a-cheap-water-usage-sensor-using-esphome-home-assistant-and-a-proximity-sensor/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har ikke nevnt Docker ennå, så jeg bare nevner det i tilfelle det er den brikken du trenger for å forstå hvordan ting kan henge sammen. Håper ikke det bare bidrar til forvirring :) 

 

Et vanlig oppsett er å ha Home Assistant eller Node-red i én docker container, og en container hver for f.eks. Mosquitto, Zwavejs2MQTT, Zigbee2MQTT osv. Da lever hver tjeneste i sitt eget lukkede miljø på samme datamaskin, og er uavhengig av alle de andre tjenestene. Home Assistant / Node-Red får da alle signalene inn over enten en websocket eller MQTT klient. Det er veldig fleksibelt, men ikke nødvendigvis nybegynner-vennlig.

 

Den mest brukervennlige varianten av Home Assistant (Home Assistant OS eller Supervised) håndterer Docker-delen for deg, i form av add-ons. I så fall er både MQTT brokeren og klienten "inni" Home Assistant.

 

Det skal ikke være problematisk å ha to zigbee-nettverk under samme tak, men jeg har ikke prøvd det selv.

 

Per-Chr skrev (11 timer siden):

5.
Så lurer jeg på om f eks Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle /  Z-Stick Gen5+ kan ”forsyne” både Zigbee2MQTT / ZWavwjs2MQTT og Home Assistant samtideig?

 

Ja. For Z-wave er forresten Aeotec Z-Stick Gen5+ sikkert den vanligste kontrolleren, men det er ganske mye å velge i for Zigbee. I Home Assistant finnes det flere måter å få inn Zigbee, så man må bare passe på at gatewayen (f.eks. Zigbee2MQTT eller ZHA) du vil bruke er kompatibel med kontrolleren (f.eks. Sonoff Zigbee 3.0 eller Conbee II).

 

Per-Chr skrev (11 timer siden):

7.
Jeg mener å ha lest på WWW at det kan være ”issues” med backup av enkelte ”ting” men om det gjelder det som er nevnt ovenfor husker jeg ikke. (Homey: var egentlig på nippet til å anskaffe denne MEN mnd abb + sky = FY.)

For Home Assistant OS og Supervised tror jeg det finnes en egen add-on som tar backup av hele oppsettet. Jeg bruker Home Assistant Container, og lar Linux lage en zip av hele /home/ directory hver midnatt, som automatisk kopieres over til en nettverksdisk. Da har jeg kontinuerlig backup av alle konfigurasjonene til HA/ZwaveJS2MQTT/Zigbee2MQTT osv. for hver dag 2 uker tilbake i tid.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

RVM skrev (På 11.7.2022 den 10.38):

Du har ikke nevnt Docker ennå, så jeg bare nevner det i tilfelle det er den brikken du trenger for å forstå hvordan ting kan henge sammen. Håper ikke det bare bidrar til forvirring

 

Det var egentlig bra du nevnte dette og ga en enkel men god oversikt/forklaring.
Jeg har sett på dette før men ikke fått med meg disse tingene.
Jeg ser fordelen ved Docker framfor VM i resurs bruk.
Det sagt så skjønner jeg fremdeles ikke fordelen ved å introdusere et ekstra lag SW (Docker/VM).
Kan du vennligst utdype?

 

 

RVM skrev (På 11.7.2022 den 10.38):

Det er veldig fleksibelt, men ikke nødvendigvis nybegynner-vennlig.

 

Det er jo akkurat på det stadiet jeg er som Newbie.
Så med det som dere så lang har bidratt med tenker jeg nå at vegen videre for meg blir:

 

Pi er på gang. 
Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle er på gang.
Installere Mosquitto broker, Zigbee2MQTT og MQTT-Explorer.
Aktivere MQTT fra POW-U AMS readeren og prøve å få kontakt med Develco ZigBee enheter.

 

 

SveinHa skrev (På 7.7.2022 den 10.48):

Etter å ha vært innom mange forskjellige hjemmeautomasjonssystemer har jeg nå endt opp på Node-Red og ser meg ikke tilbake. Der er en stor hærskare her som sverger til Home Assistant men det passet ikke mitt hode men velger du det så er her mange kunnskapsrike og hjelpevillige folk...

 

Hører gjerne fra dere angående hvilket system Home Assistant eller Node-Red som dere tror er enklest å starte med for en Newbie (dørstokkmila)?

 

 

RVM skrev (På 11.7.2022 den 10.38):

For Z-wave er forresten Aeotec Z-Stick Gen5+ sikkert den vanligste kontrolleren


Prøvde å bestille men av det som kom opp var de flest ikke spesifikt + varianten, slik at jeg har ikke fått bestilt enda.
Det kom også opp Aeotec Z-Stick 7.
Den er dog uten batteri.
Det nevnes 700-serieteknologi. Har dette noe med Z-Wave versjon og forover/bakover kompatibilitet å gjøre?

Kom gjerne med tips om hvor det er greit å handle.

 


Så er det selvfølgelig noe annet som jeg ikke har oversikten på enda.

 

Er det slik at når man skal kommunisere med Philips HUE og IKEA Trådfri enheter må man via deres HUB eller vil dette gå fint rett fra Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle?

Tenkte å sette opp en Develco bevegelses sensor og så slå på/av en Philips HUE eller IKEA Trådfri lyspære.

Hvilke lyspærer synes dere det er lettest å komme i gang med?

 

Gjelder det samme for Z-wave med Aeotec Z-Stick Gen5+?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 hours ago, Per-Chr said:

Jeg ser fordelen ved Docker framfor VM i resurs bruk.
Det sagt så skjønner jeg fremdeles ikke fordelen ved å introdusere et ekstra lag SW (Docker/VM).
Kan du vennligst utdype?

 

 

Docker gjør det meget enkelt å kjøre noe hvor som helst uten å installere noe annet enn OS + Docker. Det gjør det mye enklere og raskere å sette opp en ny Raspberry PI om en for eksempel du trenger å bytte MicroSD kortet eller trenger å bytte annen hw, eller å installere igjen fra bunnen. Dersom alt er installert på Raspberry PI er du også sårbar ved oppgradering av software komponenter om noe går galt. Da har en kanskje flere timer foran seg med re-installasjon av alle komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (11 timer siden):

Hører gjerne fra dere angående hvilket system Home Assistant eller Node-Red som dere tror er enklest å starte med for en Newbie (dørstokkmila)?

Det er et vanskelig spørsmål å svare på men du kan jo prøve deg fram. Jeg prøvde en mengde systemer før jeg endte på Node-Red. Laget meg et bittelite kaffitimer prosjekt og prøvde å få til det i bl.a. HomeSeer, OpenHAB, Home Assist og Node-Red og den følelsen jeg satt igjen med etterpå, etter å ha fått en del konkret hjelp i div brukergrupper, ga meg svaret ganske greit. Dengang havnet jeg på HomeSeer men gikk etterhvert over på Node-Red da det etter en stund viste seg at HomeSeer hadde null fokus på support og etterhvert som systemet mitt utviklet seg ble det veldig uoversiktlig. Node-Red er langt mer fleksibelt og visuelt/oversiktlig. Jeg ser at der er veldig aktive brukergrupper på nett for Node-Red men jeg har så langt kun benyttet meg aktivt av dette forumet men lest mye på de andre.

 

Node-Red er forresten pre-installert på RPi med RPi OS, bare å huke av at du vil ha den i "Anbefalte programmer"...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (11 timer siden):

Hører gjerne fra dere angående hvilket system Home Assistant eller Node-Red som dere tror er enklest å starte med for en Newbie (dørstokkmila)?

Disse to er så forskjellige at de knapt kan sammenlignes.

Hvis du vil ha en god app på tlf til å både samle inn data og styre systemet ditt, se på Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (1 minutt siden):

Disse to er så forskjellige at de knapt kan sammenlignes.

Hvis du vil ha en god app på tlf til å både samle inn data og styre systemet ditt, se på Home Assistant.

 

Synes også det har skjedd veldig mye i Home Assistant de siste par årene for å gjøre det lettvint å komme i gang, samtidig som man har (uendelig?) fleksibilitet dersom man ønsker det. Men vi er vel alle partiske i favør av vårt eget system her inne :)

 

Per-Chr skrev (11 timer siden):

Prøvde å bestille men av det som kom opp var de flest ikke spesifikt + varianten, slik at jeg har ikke fått bestilt enda.
Det kom også opp Aeotec Z-Stick 7.
Den er dog uten batteri.
Det nevnes 700-serieteknologi. Har dette noe med Z-Wave versjon og forover/bakover kompatibilitet å gjøre?

Kom gjerne med tips om hvor det er greit å handle.

 

Jeg ville ventet med Z-wave hvis jeg var deg, det kan jo hende at Zigbee dekker dine behov.

 

Per-Chr skrev (11 timer siden):

 

Er det slik at når man skal kommunisere med Philips HUE og IKEA Trådfri enheter må man via deres HUB eller vil dette gå fint rett fra Sonoff ZigBee 3.0 USB dongle?

Tenkte å sette opp en Develco bevegelses sensor og så slå på/av en Philips HUE eller IKEA Trådfri lyspære.

 

Det er gatewayen som må være kompatibel med enhetene (Hue, Trådfri, ...). Zigbee2MQTT støtter det meste, du finner ei komplett liste her: https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/

Og ja, det går direkte via f.eks. Sonoff Zigbee 3.0 uten en hub fra IKEA/Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker og bukker for alle gode innspill og utgreiinger fra dere alle så langt.

 

For å sitere meg selv:

Jo mer jeg skjønner, jo mer skjønner jeg at jeg ikke skjønner!

 

Jeg avventer nå levering av bestilte HW komponenter.

 

I mellomtiden må jeg finne ut / lære hvordan å installere / bruke de forskjellige tingene (mye Googling).

 

Når det gjelder installasjonen på Pi’n har jeg funnet følgende alternativ på WWW:

 

1. Hele ”rukkelet” på SD kort med de mulighetene det gir for ustabilitet(boote fra SD kort).

2. Hele ”rukkelet” på USB SSD(boote fra USB SSD).

3. Pi OS og programmer på SD kort med data lagring på USB SSD (boote fra SD kort).

 

Det jeg imidlertid ikke har klart å finne ut av, er om det er noen fordeler / ulemper med 2. og 3. slik som med 1.?

 

Ei heller har jeg ingen formening om noen av alternativene vil vanskelig gjøre backup på noen måte?

 

Jeg tenker nå at i "børjinga" (Newbee fasen) så går jeg for 1. da det ser enklest ut, og om det skulle ”tryne” så får vi sette det på lære kontoen.

Dette for ikke å ”kludre” det for mye til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er ikke noen bakdel med SD kort hvis du kjøper kvalitet og at det er stort nok. Husk at slitasje på cellene i et kort eller SSD vil halveres når du doble størrelsen. Hvis et 4GB SD kort varer i 6 måneder før det er utslitt, så vil et 256GB kort vare i 32 år. Hvis du i tillegg kjøper et kort som er optimalisert for mye skriving, så er SD kort like "trygt" som noe annet. SD kort for video- eller overvåkingskamera er lagd for mye skriving. Produsentene gir til og med garantier. Og der ser du at de dobler levetiden når kapasiteten dobles.

Feilen mange gjør er at de starter med et billig og lite kort og etterpå bytter det ut med en stor SSD. Selvfølgelig er det forskjell på slikt. Men en veldig urettferdig sammenligning i forhold til SD kortet.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En grei funksjon i RPi OS er /Tilbehør/SD Card Copier. Den kopierer fra et SD kort til et annet og du kan kopiere hele det kortet som RPi kjører på uten å forstyrre driften av anlegget ditt. Den bruker noen få minutt på 32 GB kortene mine men den står nå bare der og holder på med seg selv...

Per-Chr skrev (8 timer siden):

Jeg tenker nå at i "børjinga" (Newbee fasen) så går jeg for 1. da det ser enklest ut

Høres lurt ut men ta hensyn til @stigvi sine SD råd.

 

Begynn med noe enkelt som kaffitimer eller lys i gangen eller noe sånn slik at du får litt følingen med flyten i systemet ditt før du biter over alt for mye...

RichardBransonComplexity.jpg.762d60d9193ec826a7ba1b99dc862c5e.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RVM skrev (På 13.7.2022 den 11.24):

Jeg ville ventet med Z-wave hvis jeg var deg, det kan jo hende at Zigbee dekker dine behov.

 

Bra tips = mindre forvirring i børjinga.

 

 

Så da skulle dette kortet gjøre susen?

 

image.png.cb62964dc6c153e470612cb877af127e.png

 

Ved en tidligere anledning ”krølla” jeg det til med et SD kort slik at Windows ikke så kortet.

Da var denne veldig kjekk å ha.

https://www.sdcard.org/downloads/formatter/sd-memory-card-formatter-for-windows-download/

 

 

Noe som kan være greit å ha i mente om RPI OS:

 

As the Raspberry Pi bootloader only works with cards formatted as FAT16 or FAT32,

cards larger than 32GB that are formatted using the exFAT file system must be reformatted to FAT32.

 

Win utforsker : FAT = FAT16 , FAT32 = FAT32

 

OS Compatibility: FAT32 > exFAT > NTFS

Maximum file size: NTFS > exFAT > FAT32                                

 

FAT32 edges over NTFS and exFAT when it comes to compatibility and stability.

FAT32 works with almost all operating systems including Windows 98, XP, Vista, Windows 7, 8, 10, macOS and Linux.

However, FAT32 is gradually losing popularity due to the size limit.

 

So what are the maximum sizes for the FAT32 file system?

Maximum file size is 4GB.

Maximum volume size is 2TB.

 

 Skal tru hvilke andre “vesentlige” kunnskaper som unngår indekseringen i ”the grey matter”.

Dette for de av oss som husker da DOS 3.x, 3,5 toms floppy og 386 + matte prosessor var tingen.

 

For hvem skulle vel ha trodd:

https://www.digi.no/artikler/na-er-floppotron-3-0-her/520318

 

Tøft, kor tar de det fra?

 

 

SveinHa skrev (På 15.7.2022 den 9.00):

En grei funksjon i RPi OS er /Tilbehør/SD Card Copier.

 

Bra tips.

 

Installerer du RPI OS med Desktop eller bare Headless over SSH?

Slik jeg tenker er at om man går for RPI OS med Desktop så sier vi som Ole Brum, ja takk begge deler?

Men kan det jo være noe jeg ikke har sett som tilsier at man bør gå for bare Headless over SSH?

 

Jeg leste på WWW at noen lurte på om det kunne være ugreit å installere 64-bit kontra 32-bit RPi OS pga andre applikasjoner.

Mine umiddelbare tanker var da at 64-bit skulle vel ikke være noe problem i 2022?

 

Noen tanker?

 

 

SveinHa skrev (På 15.7.2022 den 9.00):

Begynn med noe enkelt som kaffitimer eller lys i gangen eller noe sånn slik at du får litt følingen med flyten i systemet ditt før du biter over alt for mye...

 

Tenkte å sette opp en bevegelses sensor og så slå på/av en Philips HUE eller IKEA Trådfri lyspære.

For så å ”balle” på det med funksjoner ala ditt nattlys.

 

SveinHa skrev (På 7.7.2022 den 10.48):

Til slike ting er Philips HUE supert. De aller fleste andre dimmere jeg har  dimmer i tydelige trinn og har ofte begrensede muligheter til  å velge dimmetid "på rappen".

 

Hm her er det noe jeg ikke helt forstår.

Tenker som følger:

Styre ”snurra” om den nå er i Node-Red eller hva som helst system har vel alle muligheter til ”smoothness” og tidsintervall?

Er det HW- eller SW-interfacen(parameter oppløsning) til det enkelte enhet (HUE, Trådfri etc) som ikke spiller på lag og har alt for store ”step” i overgangene?

 

Pga pris tenker jeg IKEA Trådfri lyspære, IKEA Trådfri bevegelses sensor samt en IKEA Trådfri fjernkontroll STYRBAR(på løye, bør jo kunne få til noe med denne?).

De er alle i lista til Zigbee2MQTT.

 

Noen tanker?

 

 

image.png.0d9625b806d31040ec63e2e3cf4b7b6d.png

 

He-he han er inne på noe der.

Kan det muligens være noe lignende KISS (Keep It Simple Stupid) begrepet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (6 minutter siden):

Installerer du RPI OS med Desktop eller bare Headless over SSH?

Jeg installerer MED desktop, synes jeg har bedre oversikt da. Liker ikke kommandolinja så godt...

 

Per-Chr skrev (19 minutter siden):

Styre ”snurra” om den nå er i Node-Red eller hva som helst system har vel alle muligheter til ”smoothness” og tidsintervall?

Ikke helt. Timere, altså hvor lenge lyset skal stå på og slikt, har du kontroll over uansett men tiden det tar fra du har gitt en kommando til den er helt utført er det ikke alle dimmere som kan endre "på sparket". For HUE så har jeg, på nattlyset, en slik kommando for å slå på: {"brightness":60,"transition":5} og for å slå av: {"brightness":0,"transition":120}. Cluet her er transition time, slett ikke alle har den muligheten i tillegg til at mange andre dimmere dimmer opp/ned i tydelige steg mens HUE er tilsynelatende trinnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (På 16.7.2022 den 23.28):

Cluet her er transition time, slett ikke alle har den muligheten i tillegg til at mange andre dimmere dimmer opp/ned i tydelige steg mens HUE er tilsynelatende trinnløs.

 

Takk for god utgreing.

 

Da må det bestilles HUE lyspære for utprøving mot Trådfri.

 

Eller har du allerede gjort eksperimentet og kan dele resultatet?

 

 

SveinHa skrev (På 7.7.2022 den 10.48):

Jeg har vel laget meg et litt komplisert hardware system men samtidig så er det rimelig strukturert:

 

SveinHa skrev (På 16.7.2022 den 23.28):

Jeg installerer MED desktop, synes jeg har bedre oversikt da. Liker ikke kommandolinja så godt...

 

Jeg ser du har 4 stk Pi’er rundt i ”svingane”.

 

Men hvordan opererer du disse Pi’ene?

Har du da skjerm og tastatur satt opp på hver Pi, eller flytter du dette rundt ved behov?

Eller har du en ”Central command” plass hvor du får opp desktoppen for den Pi’en du ønsker på en PC eller lignende?

I så tilfelle hvordan gjør du det?

 

Hva synes du er greiest å sette RPi til Static IP eller Dynamisk IP?

Selv tenker jeg Static IP fordi da vet man hvor den er.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Per-Chr skrev (7 timer siden):

Da må det bestilles HUE lyspære for utprøving mot Trådfri.

 

Eller har du allerede gjort eksperimentet og kan dele resultatet?

Trådfri og HUE er i samme kategori på denne måten, kanskje HUE så vidt kneppet over men de har jo litt forskjellig sortiment så bruksområdet avgjør for meg hva jeg kjøper. Jeg har ingen "smarte pærer" men en del LED-lister fra begge. Jeg bruker ikke fargeinnstillinger til noe, om det er et poeng så har jeg en ide om at HUE er bedre men vet ikke.

 

Per-Chr skrev (7 timer siden):

Men hvordan opererer du disse Pi’ene?

Utelukkende VNC. Preinstallert i RPi OS, bare huk av at du vil ha den aktivert. Bruker VNC Connect (den originale fra RealVNC) på PC og telefoner. Når jeg ikke er direkte koblet på mitt hjemmenett har jeg OpenVPN (standardfunksjon i Synology NASen min) som jeg først kobler til og da har jeg full tilgang til nettet mitt fra hvor som helst i verden. TeanViewer har jo begge disse funksjonene i en pakke men de maser hele tiden om at det ser ut til at jeg bruker TeamViewer profesjonelt og gir meg bre 1 minutt om gangen selv om jeg 3 ganger har skrevet egenerklæring om at jeg utelukkende styrer mitt egen hus som pensjonist så bryr de seg ikke om det...

 

Per-Chr skrev (7 timer siden):

Hva synes du er greiest å sette RPi til Static IP eller Dynamisk IP?

Selv tenker jeg Static IP fordi da vet man hvor den er.

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fikk etter hvert Pi’en i hus.

 

Jeg kjøpte et Pi4B 4G ”starter kit” med vifte.

Men den vifta støya for mye for meg som har tinitus.

Fikk tak i ei 4x4x1cm 12 V Noctua vifte uten PWM styring(3 pins) på kort varsel som nå spinner stille og rolig på 9V og holder Pi’en på 35’ish C.

Det er også en greie med å feste vifta, men som foreløpig løsning sier jeg takk og pris for strips!

 

Kjørte alle ”Benchmarkene” i Hardinfo fortløpende på 9 V og temp var så vidt oppom 48 C.

Kjørte alle ”Benchmarkene” i Hardinfo fortløpende på 12 V og temp var så vidt oppom 45 C.

 

Har ikke ”sorta” ut dette med å lese RPM fra vifta enda. Men som nevnt, tror det var her på forumet ”Trenger man å vite eksakt RPM når man kan høre”?

 

Får vel etter hvert kjøpe 4x4x1cm 5 V Noctua vifte men så var spørsmålet med/uten PWM?

Tenker at man kanskje kan bruke GPIO på Pi’en til å styre PWM til vifta utifra Pi’ens temp?

Ser her at jeg mangler mye info så det får bli et prosjekt til senere.

 

Om det er noen som har erfaringer / synspunkt på dette med vifte så mottas disse med takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.