Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan jeg styre VVB med Shelly Pro 4PM?


Anbefalte innlegg

Jeg har elektriker her nå. Egentlig skulle han montere Aeotec HD til styring av vvb og Shelly Pro 4PM til styring av basseng. Han sier imidlertid at man bør kunne styre begge med Shelly Pro 4PM (han har ikke installert den før, men tolker det av manualen).

 

Kan noen bekrefte det? I så tilfelle kan jeg jo spare Aeotec HD til noe annet… VVB og basseng er på separate 15A kurser.

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Gullars said:

Jeg har elektriker her nå. Egentlig skulle han montere Aeotec HD til styring av vvb og Shelly Pro 4PM til styring av basseng. Han sier imidlertid at man bør kunne styre begge med Shelly Pro 4PM (han har ikke installert den før, men tolker det av manualen).

 

Kan noen bekrefte det? I så tilfelle kan jeg jo spare Aeotec HD til noe annet… VVB og basseng er på separate 15A kurser.

 

Shelly Pro 4PM har fire separate kanaler på 16A hver (maks 40A tilsammen), så om elekrikeren din går god for at det holder så kan du vel stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire separate kontaktsett, men L som er merket på Shelly Pro 4PM er koblet sammen internt som betyr at skal dette være etter boken må du ha en 16A sikring til VVB og en til bassenget etter Shelly og muligens en 40A foran den. Har selv et par 4PM men bruker de kun til å styre ting på samme 16A kurs.

 

 

image.png.553750b60f76bd01f8f7ce10488e37e5.png

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

En har ikke lov å ha forskjellige kurser inn på samme rele eller en sak som Shelly. Det er fy-fy

 

På releer er det da helt normalt å ha forskjellige kurser og spenningsnivåer, men på Shelly så går ikke det siden L er koblet sammen internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er dette problematisk?

Det har noe med sikkerhet å gjøre. Neste elektriker der vil kanskje overse at denne har to kurser tilkoblet. Det står også i forskriftene at det ikke skal være to kurser under samme kapsling. Og her kan en nok regne Shelly som en kapsling på samme måte som en kan regne en dobbel bryter som en enkel kapsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.