Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømpris vs. nytt effektledd


Anbefalte innlegg

Moskus skrev (1 time siden):

Men jeg komme aldri til å klare å holde huset over 5 kW pr. time uten at det går for mye ut over komforten, så det gidder jeg ikke.

Ikke engang om sommeren? Selv med lading av to biler har jeg ingen problem med å holde meg under 5kWt/t i de varme månedene. En har jo 120kWt å rutte med pr døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 20.6.2022 den 14.46):

Jo, det er nok mulig i juni, juli og august, og kanskje i mai og september avhengig av været.

Mulig jeg skal gjøre et dypdykk i arkivet.

 

Sant, men pr. time er det fremdeles bare 5 kWt. For oss ligger nok største gevinsten i å ha kontroll på strømkilder ligger nok i å flytte forbruk fra de de dyreste timene til de billige.

 

Det koster 100 kr å ha full frihet, og da går ingenting ut over komforten. Det er mulig jeg kan pine det ned under 5 kWt, men 1) da tror jeg man må bruke mer strøm når strømmen er dyr og 2) det vil nok merkes av våre beboere.

 

Og det kan være jeg får ånden over meg og lager et sånt system. Mest som et proof of concept.

Jeg gjorde noen enkle beregninger på dette, og kun basert på billaderne hjemme siden de er enkle å skille ut forbruk på, og veldig enkle å styre mot billige timer. Hvis man også klarer å styre inn varmekilder og varmtvannsbereder på de billige timene er det enda mer å hente.


Jeg er kunde i Norgesnett sin region, og her er det ca. 180kr forskjell på 5kW og 10kW, en skulle jo derfor tenke at gevinsten ligger i å holde seg mest mulig under 5kWh.


Hos meg ser det derimot ut til at jeg sparer ca. 150kr/mnd selv om jeg slipper løs laderne opp mot det dyrere 10kWh trinnet, fordi jeg da klarer å hente ut mer energi fra nettet på billigere timer.


 

 

43581A52-E7D4-49A0-BFA9-4FF834E2526C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomza skrev (5 timer siden):

Hos meg ser det derimot ut til at jeg sparer ca. 150kr/mnd selv om jeg slipper løs laderne opp mot det dyrere 10kWh trinnet, fordi jeg da klarer å hente ut mer energi fra nettet på billigere timer.

Synd at dette er så lite forutsigbart. De 180 kronene vet du at du kan spare hvis du holder deg under 5kWt/t. Men du vet lite og ingenting om variasjoner i strømprisen. Så de 150 kronene kan godt bli mindre hvis det er lite variasjon på prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg stigvi, vi har ingen kontroll på strømprisen, og den har jo dager hvor det er lite variasjoner i pris også. Men ofte er det litt variasjon, og da ser jeg at jeg drar nytte av det, spesielt hvis jeg lar nesten tom elbil lade på full fart de billigste timene, da henter den 7,2kW, men tar jo likevel 10+ timer. Har jeg 50% batteri bruker den rundt 5 timer. I tillegg har jeg hybridbil som lader på 3,3kW, og varmtvannsbereder på 3kW som lades på billigste timer, den bruker 4-5timer stort sett.

Dette ladebehovet vil jo, om jeg struper ned til 5kW-trinnet, strekkes ut mye i tid, og i mange tilfeller gå ut i dyrere timer.

De siste månedene har det iallefall vært så stor døgnvariasjon at det har vært lønnsomt, men man vet jo ikke hva som skjer resten av måneden.

 

Jeg regnet på det for å få en pekepinn på hvordan tallene kan se ut, og jeg synes det er litt interessant at man ikke slavisk bør ofre masse for å slite seg ned under 5kW grensa. 
 

Bare så det er klart; dette er ingen kritikk av ditt arbeid med PID-regulatoren stigvi, det følger jeg med stor interesse 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomza skrev (21 minutter siden):

Jeg er veldig enig med deg stigvi, vi har ingen kontroll på strømprisen, og den har jo dager hvor det er lite variasjoner i pris også. Men ofte er det litt variasjon, og da ser jeg at jeg drar nytte av det, spesielt hvis jeg lar nesten tom elbil lade på full fart de billigste timene, da henter den 7,2kW, men tar jo likevel 10+ timer. Har jeg 50% batteri bruker den rundt 5 timer. I tillegg har jeg hybridbil som lader på 3,3kW, og varmtvannsbereder på 3kW som lades på billigste timer, den bruker 4-5timer stort sett.

Dette ladebehovet vil jo, om jeg struper ned til 5kW-trinnet, strekkes ut mye i tid, og i mange tilfeller gå ut i dyrere timer.

De siste månedene har det iallefall vært så stor døgnvariasjon at det har vært lønnsomt, men man vet jo ikke hva som skjer resten av måneden.

 

Jeg regnet på det for å få en pekepinn på hvordan tallene kan se ut, og jeg synes det er litt interessant at man ikke slavisk bør ofre masse for å slite seg ned under 5kW grensa. 
 

Bare så det er klart; dette er ingen kritikk av ditt arbeid med PID-regulatoren stigvi, det følger jeg med stor interesse 😊👍

Bevares, jeg så det ikke som noe kritikk 🙂

Jeg har også to biler, en som kan lades med 1,4kW til 7,2kW og en annen med 1,4kW til 3,6kW. Det er disse to som skaper mest fundering og det du tar opp er noe jeg tenker på. Nå lader jeg de med 1,4kW og ved normal bruk tar det ganske mange timer. Jeg har ikke finregnet på hvor mye jeg kunne spart ved å kun lade når det er billig. Den ene er en hybrid, slik du har. Venter jeg med å lade den så vil det bety at noen av turene blir med bensin istedenfor strøm. Det å vente med å lade har altså en kostnad for denne bilen. Den andre er ren elektrisk og såpass stort batteri at det går fint å vente med lading til det mest gunstige tidspunktet. Fram til juni har kona hatt mulighet til å lade denne på jobb så jeg har ikke tenkt så mye på den. Men nå ble det slutt på den frynsegoden. Så slike regnestykker som du har satt opp, vekker interessen umiddelbart 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også regnet litt på, regnestykket her er litt enklere i den grad at det er så ekstreme forskjeller at man i utgangspunktet kan si at hybriden "alltid" er smart å lade, uavhengig av døgnvariasjon. De fleste er ikke helt klar over denne kostnadsforskjellen 😅

 

Veldig enkelt sagt; Eneste gangen det er smart å utsette lading på hybriden er når du vet helt sikkert at du ikke trenger å bruke den resten av døgnet. Slik er det selv med høye strømpriser og lave drivstoffpriser.

 

893B6AC3-A33C-4228-A9CB-877D2899787B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.