Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler


Dronnen

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Har såvidt begynt å sett litt på hjemmeautomasjon og begynt å drømme. Målet er at jeg etterhvert skal begynne med dette for fult, men dessverre er det en del andre ting som står på tapeten først. 

 

Uansett så trenger vi nye røykvarslere i huset og har da begynt å sett på noen som kan kan bli brukt i automasjonsystemet senere. Siden vi ikke har noe sentral/gateway for øyeblikket hadde det vært en fordel om de var seriekoblet. 

 

Er det noen som har noe god løsning på dette? 

Noen som har tips til gode røykvarslere til automasjonsystemer?

Hvordan har dere brannsikret dere?  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg benytter meg av Popp sine røykvarslere (4001),  og må si at de funker fjell. De er ikke avhengig av kontroller for å få sammenkobling. en annen fordel er at du kan manuellt slå på sirenen (da med en litt annen tone) og bruke de som sirene i tillegg. fint for alarmoppsett.

 

de er både stilrene og har muligheten til å bli koblet på fast strøm, noe som vil si at de dekker opp kravet til fast forsyning på røykvarslere som er et krav i nye boliger. (ref nek400:2014)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popp sine så veldig bra ut. :)

 

Jeg har også googlet litt selv og sett at fibaro sine virker å være veldig populære. Dessverre kan ikke disse seriekobles uten gateway, men de skal vist kunne sende varsel direkte til en sirene. 

Noen som har noe erfaring med de? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dronnen skrev:

Popp sine så veldig bra ut. :)

 

Jeg har også googlet litt selv og sett at fibaro sine virker å være veldig populære. Dessverre kan ikke disse seriekobles uten gateway, men de skal vist kunne sende varsel direkte til en sirene. 

Noen som har noe erfaring med de? 

 

Bruker i dag fibaro sine.. Liker bedre Popp sine. Seriekobling er viktigere enn du tror... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker deltronic (clas ohlson) sine trådløse varslere. Jeg åpnet opp en og koblet ut pizobuzzern, koblet så utgangen til en raspberry via et opto rele. Ble en høvelig rimelig løsning ?

 

Jeg hadde først kjøpt fibaro sine men gikk i fella og antok en 'smart' røykvarsler kunne seriekobles (!) ?

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lazarus skrev:

Seriekobling er viktigere enn du tror... 1f642.png

Seriekobling er nesten hele poenget med varsling. Første prioritet ved brann er "FÅ DEG OG DINE TIL HELVETE UT AV HUSET!".

 

Når det er på plass så kan du tenke på å slukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mk1 black limited skrev:

Mulig de tenker som så at en brannvarsler på z-wave er koblet til en kontroller som skal ordne seriekoblingsopplegget (altså varsle på alt mulig annet)?

Jeg tror ikke de har tenkt, for å være ærlig.

Eller nærmere bestemt at de har prøvd det men at det brukte for mye batterier (siden Fibaro sine ikke kan kobles til fast strøm).

 

Brannalarmen er jo en hendig alarm i seg selv. Det er klart man kan montere ekstra alarmer (hvis Fibaro HC støtter det), men da går man jo over bekken etter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 1/22/2017 den 8.55, Alpøy skrev:

Jeg bruker deltronic (clas ohlson) sine trådløse varslere. Jeg åpnet opp en og koblet ut pizobuzzern, koblet så utgangen til en raspberry via et opto rele. Ble en høvelig rimelig løsning 1f60a.png

 

Jeg hadde først kjøpt fibaro sine men gikk i fella og antok en 'smart' røykvarsler kunne seriekobles (!) 1f623.png

 

Har deltronic huset rundt, og kan godt ofre sirenen i boden for å få signal til Vera Plus. Er vel ingen grunn til å kjøpe denne ...  Hvordan kan jeg gjøre det? Hvilken (billige) dings kan brukes?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
På 14.2.2018 den 12.12, Magnum skrev:

Noen som har sett på D-link DCH-Z310 sine, vil de kommunisere i Fibaro1f914.png

 

 

De er z-wave plus, så bør fungere på fibaro plattformen.

De fungerer iallefall på Vera Edge jeg kjører her selv

 

-jannis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 2.5.2018 den 16.03, Jannis J skrev:

 

De er z-wave plus, så bør fungere på fibaro plattformen.

De fungerer iallefall på Vera Edge jeg kjører her selv

 

-jannis


Måtte du ha huben til D-link for å få det til å fungere? Er det pairing med pinkode på d-link varslerne? Kan man seriekoble røykvarslerne på noe vis? Marerittet er om strømmen går på huben og de da ikke vil varsle uten den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.