Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fuktighetsensorer på loft under isolasjonen


Anbefalte innlegg

Hei! 


Bor i dag i et hus uten noe særlig isolasjon på loftet. Har lyst å isolere, men har blitt frarådet å isolere mer enn 10 cm på grunn av fukt som kan oppstå mellom isolasjonen og "gulvet" hvor jeg skal isolere. 

 

Finnes det noen sensorer som ikke koster for mye, som går på fast spenning, og aldri trenger ettsyn som jeg kan plassere under isolasjonen for å ha noe kontroll på fuktnivået? 

 

Jeg lufter ideen. Hvis jeg er på ville veier med denne tanken så rop ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fuktsperre i taket? Hvis huset er gammelt og du ikke har fuktsperre så ser jeg problemet, ja.

Et alternativ er en Aqara sensor der du lodder på en batterikasse som tar 2 AA batterier. Med lithium AA istedenfor et lite 2032 batteri så får du en løsning som går i årevis uten batteribytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske en artikkel fra Teknisk Ukeblad for noen år tilbake, fant igjen denne nå men jeg får ikke lest uten abonnement:

 

Sitat

Nå kommer sensorene som måler fukt inne i gulv og vegger. Trådløst

 

Du trenger ikke løsne en eneste flis for å vite fuktighetsnivået bak membranen.

 

Den svenske fuktsensoren er tynnere enn et frimerke og kommer for salg i Norge i februar eller mars. Snart kommer også «Bergeskruen», et norsk patent med batteri som gir varsel når fuktighetsnivået stiger inne i veggen.

Link: https://www.tu.no/artikler/na-kommer-sensorene-som-maler-fukt-inne-i-gulv-og-vegger-tradlost-br/455374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 7.7.2022 den 22.33):

Et alternativ er en Aqara sensor der du lodder på en batterikasse som tar 2 AA batterier.

Takk!! Ja, selvfølgelig! :)

Sliter med en Aqara magnetsensor som faller ut hele tiden, dette kan være løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.