Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ConnectE Zigbee gateway og EVA HAN port leser.


Anbefalte innlegg

Hei

Er fersk på dette området.  Jeg har fra før et alarmsystem fra Denver som er tuya kompatibelt, samt noen Wifi brytere. Alt dette fungerer fint.

Forrige uke såg jeg at elektroimportøren hadde tilbud på EVA HAN port leser. Bestilte den sammen med en Connecte Zigbee Smarthus Gateway.

Tenkte at dette systemet skulle styres fra Homeassistant på R.Pi 4. 8gb.  R.pi er oppe og kjører på nettet via Wifi, og ser ut til å fungere greit.

Jeg koblet Zigbee gateway til router med nettv kabel.. Fikk den opp i tuya app på tlf. Testet så med en Qnect PIR sensor.  Zigbee gateway fant den uten problemer. Men EVA HAN port leser finner den ikke.
Sendte mail til EVA Support og fikk følgende svar..

------------------------------------------

Har sjekket Connecte sin dokumentasjon som ligger ute på nett og det kan ikke se ut som de har støtte for den type data som måleravlesere sender ut. 
Selvom begge enhetene er Zigbee så må også gatewayen ha en visning for dataene som vises. Med for eksempel Eva huben så har vi laget støtte for lysstyring, termostater, energi, og sikkerhet. 
Ut ifra det jeg ser så har Connecte kun støtte for lys og termostater. 
---------------------------------------
Er denne "standarden" så lite standard at ting ikke snakker sammen ? 

Den dokumentasjonen fra connecte som han nevner har jeg ikke funnet. Skal sende mail..


Homeassistant på R.Pi finner Connecte Zigbee gateway. Den kommer opp som tuya som er avhengig av sky.. Litt dumt. Tenkte å kjøre alt lokalt.
Skulle logge på, men der var det mange "kryptiske" påloggings greier.  Hva er disse forskjellige feltene ?  Se bilde.


 

 

 


image.png.0effc7970ec26f3f928f47cd842f6089.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg med de spesifikke enhetene dine. Men min erfaring er at du ikke kan forvente at en merke spesifikk ZigBee hub funker generisk for ZigBee enheter.

Zigbee2mqtt, deConz eller ZHA er generiske hub software som støtter mange (ikke alle) enheter og kan integreres i Home Assistant. Men da trenger du en ZigBee stick/radio av kompatible typer. Da blir det lokalt også.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..  Ja, jeg trodde i min enfoldighet at så lenge de kaltes for zigbee så kunne de prate..
Problemet mitt er jo at begge heter zigbee, men de finner ikke hverandre. Man skulle jo tro at de kunne se hverandre, men nei..  PIR sensoren som er av annet fabrikat er ikke noe problem å koble til gateway. Så da er det vel kanskje EVA som er noe sær...  Får bare lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering..
Jeg kjøpte meg en Conbee 2 som er koblet rett i usb port på RPI 4.  Etter litt "knoting" så fikk den kontakt med eva HANport leseren.

Systemet har nå kjørt i ca en uke.  Så da er det bare å utforske videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.