Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Amatøraften: erstattet 5 flows med én advanced flow for prisnivå


storeulv

Anbefalte innlegg

Har lekt meg litt med Homey'en. Tidligere hadde jeg fem forskjellige flows for å teste på prisnivå slik Tibber tagger det: VERY_CHEAP, CHEAP, NORMAL, EXPENSIVE og VERY_EXPENSIVE. Ikke det at jeg er noen dreven utvikler, men jeg tenker som så at det bør holde med én flow for dette fremfor fem separate flows. Jeg har testet det uten å få feilmeldinger, men det kommende døgnet vil vise om flowen fungerer.

Resultatet er som følger:

 

Skjermbilde 2022-07-19 kl. 19.32.18.png

 

Kommentarer mottas med takk 😊

Endret av storeulv
la til uteblitt tekst
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
storeulv skrev (På 19.7.2022 den 19.39):

Har lekt meg litt med Homey'en. Tidligere hadde jeg fem forskjellige flows for å teste på prisnivå slik Tibber tagger det: VERY_CHEAP, CHEAP, NORMAL, EXPENSIVE og VERY_EXPENSIVE. Ikke det at jeg er noen dreven utvikler, men jeg tenker som så at det bør holde med én flow for dette fremfor fem separate flows. Jeg har testet det uten å få feilmeldinger, men det kommende døgnet vil vise om flowen fungerer.

Resultatet er som følger:

 

Skjermbilde 2022-07-19 kl. 19.32.18.png

 

Kommentarer mottas med takk 😊

Hva er level i dette tilfellet? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (16 minutter siden):

Hva er level i dette tilfellet? 

 

Rune

 

Level er prisnivået gitt fra Tibber. Nivået er relativt, altså det forholder seg relativt til prisene den dagen, så EXPENSIVE, NORMAL osv. kan variere fra dag til dag med strømprisene. Jeg stusset litt på det i begynnelsen, hvorfor det ikke var absolutte grenser for dette, men etter hvert som jeg har fått tenkt meg om innser jeg at mye av strømmen vi bruker MÅ vi bruke. Da er nivåene greie å ha når man skal velge de billigste tidspunktene den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (2 minutter siden):

Level er prisnivået gitt fra Tibber. Nivået er relativt, altså det forholder seg relativt til prisene den dagen, så EXPENSIVE, NORMAL osv. kan variere fra dag til dag med strømprisene. Jeg stusset litt på det i begynnelsen, hvorfor det ikke var absolutte grenser for dette, men etter hvert som jeg har fått tenkt meg om innser jeg at mye av strømmen vi bruker MÅ vi bruke. Da er nivåene greie å ha når man skal velge de billigste tidspunktene den dagen.

 

Ah, det var level verdien hos tibber ja. Jeg tenkte du hadde en egen variabel. Skjønner. 

 

Er du veldig oppegående på dette, så tar jeg gjerne litt starthjelp for å komme igang. Har endelig fått PULSE og ønsker å få bedre kontroll og styring på forbruk, lading, og maks kwh grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (7 minutter siden):

 

Ah, det var level verdien hos tibber ja. Jeg tenkte du hadde en egen variabel. Skjønner. 

 

Er du veldig oppegående på dette, så tar jeg gjerne litt starthjelp for å komme igang. Har endelig fått PULSE og ønsker å få bedre kontroll og styring på forbruk, lading, og maks kwh grenser. 

Er ikke veldig oppegående, nei, men hjelper gjerne til med det lille jeg kan 😊
Jeg bruker Homey til styring/regulering, og så har jeg begynt å sette opp en gammel Raspberry Pi3b+ med Home Assistant som skal gi infotavler på nettbrett og mobiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn til info, så er det vel noen gamle variabler fra Tibber som het: price_level og measure_price_level som jeg ser har fått status = deprecated (ikke skal brukes mer).

Første gangen Tibber endret, fjernet de oppdatering av data fra disse taggene, så for meg som hadde brukt tid på å bruke taggene til å styre varmestyring, gikk alt i dass....måtte endre mange flyter og bytte til nye tagger. Nå prøver jeg heller å bruke % av gjennomsnittlig pris for slik styring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.