Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Oppussing av leilighet: alarm, lys, dørlås, oppvarming, lys, gardiner/persienner, el anlegg og nettverk.


KANE200988

Spørsmål

Hei alle sammen! Jeg har hatt litt forskjellig smarthjemsløsninger fra før men når vi nå skal flytte inn i ny leilighet og pusse opp så vil jeg gjerne ha et "alt i ett system" hvor alt kan administreres fra en app og ikke en haug.

 

Har fra før av en server som skal kjøre HASS.io og utifra det jeg leser virker det som det er en god løsning som er relativt stabil, har integrasjoner med mange produkter og er brukervennlig. Jeg er dog åpen om noen har andre forslag til smarthjemssystemer.
Etter veldig mange måneder med research så begynner jeg egentlig å se meg litt blind på ting så jeg skriver dette innlegget i håp om at noen der ute kan komme med sine erfaringer og tips. Overtagelse nærmer seg med stormskritt og det er mye som skal på plass før den tid.
Jeg vil på forhånd advare om et langt innlegg og setter veldig pris på om du orker å lese gjennom og komme med din erfaring. Jeg forventer heller ikke noe helhetlig svar fra en person, så om du kan veldig mye om alarmsystemer for eksempel så kan man bare svare på den delen.

 

Jeg forventer også at det blir en del kludring og utprøving men det skal forhåpentligvis gå fint. Jeg har prøvd å sette meg ned for å gi et inntrykk av mine forventninger til systemet, så jeg går gjennom de i punktene under:

 

Alarmsystem:
- Integrasjon mellom dørlås (Yale Doorman for eksempel) og alarmsystem, slik at når man låser seg inn går alarm automatisk av.
- Mulighet for å integrere alt i Home Assistant (få varsel om innbrudd, lekkasje etc).
- Støtte for lekkasjesensor, brannalarm, dør/vindussensor, PIR sensor samt aller helst mulighet for et kamera i entreen samt "peephole" kamera (bor i blokk og hadde vært greit å sjekke hvem som er ved døren, fra sofaen, før jeg eventuelt åpner).
- Trådløst, helst ikke kablet (regner dog med at basestasjon må ha konstant strømtilførsel)
Så langt har jeg vel sett på Ajax sin løsning, men de har vel fortsatt ikke fått på plass integrasjon med dørlås (såvidt jeg har skjønt, eller gjaldt det bare Yale?). Har også sett på Atlo. Minuset der blir jo da månedspris samt at jeg er veldig usikker
på videre integrasjon med for eksempel dørlås.

 

Lyssystem:
- Her ønsker jeg å finne en leverandør som har både RGBW GU10, RGBW GU10 med IP65 (til inne i dusjen) samt RGBW LEDs. Det skal være en relativt stor "lyskasse" (sorry, jeg vet ikke hva dette faktisk heter på fagspråket) som dekker stue, kjøkken og gang. Spottene skal brukes til primærbelysning
mens LED's skal brukes for stemningsbelysning. Estimerer 1 GU10 med IP65, 20-25 GU samt 60m med LED lister totalt.
- Må kunne kjøres 100% lokalt. Både med tanke på sikkerhet men også med tanke på at jeg har vært med på lamper som ikke reagerer når internett er nede (ikke wifi, det var oppe og gikk, men selve internettilkoblingen).
- God integrering med Home Assistant. 
- Mulighet for trådløse "dumme" brytere, i tilfelle man skal selge eller noen er på besøk som ikke har, kan ha eller skal ha full tilgang. Trenger ikke full funksjonalitet men ihvertfall mulighet for å skru av/på samt dimme hadde vært fint.
Jeg har til nå egentlig bare sett på Hue da det virker som de har det meste. Litt dyrt men det får kanskje bare gå. Er det noen som har andre tips? Conecto? Lifx?

 

Oppvarming:
Skal skje via gulvvarme (stue, kjøkken, gang og bad) så trenger en termostat som fungerer opp mot de vanlige varmefoliene og kan integreres med Home Assistant.

 

Lyd:
Har bestemt meg for å kjøre Sonos her (i utgangspunket, er åpen for forslag). I utgangspunktet hadde jeg mest lyst til å ha en HDMI eller HDBaseT switch, men jeg ser at det maks blir 2 tv punkter og i den relativt lille leiligheten ser jeg rett og slett ikke at det lønner seg.
Planen er ARC med Sonos one bak og en subwoofer samt Sonos Amp med takhøyttalere på badet.

 

Gardiner/persienner:
Her har jeg heller ikke kommet så veldig langt dessverre og setter pris på alle forslag. Det er totalt 4 vinduer (et på hvert soverom og 2 i stua). Vurdere å kjøre vanlige gardiner og switchbot, noen erfaringer? Andre ting jeg bør tenke på?
Også her vil jeg selvfølgelig ha integrasjon med Home Assistant. Har fra før av erfaring med Quoya, men da RF gardinåpneren deres.  

 

El-anlegg:
El-anlegget er av gammel dato og vi skal skifte hele sikringsskapet. Vurderer sikringsskap fra elko med smarttags sikringer så jeg kan se litt om strømforbruk på de forskjellige kursene. 

 

Nettverk: 
Noen som har forslag til noen bra routere, switcher og AP'er? Det er en 50m2 leilighet så om jeg plasserer AP cirka i midten mener jeg vi bør være greit sikret (ingen store vindusflater, bærevegger eller annet imellom).
Jeg trenger egentlig en router, eventuelt router og switch som har minst 2 SFP innganger, gjerne 4 10GBe porter og aller helst 2 POE porter (for kamera og AP). Sistnevnt kan jeg eventuelt løse med POE injector. Vil bruke 10GBe portene til CAT 6a kabler videre ut til de forskjellige punktene (er vanskeligere å legge fiber ut til resten av leiligheten)
mens SFP portene er sånn at jeg kan koble PC og NAS til switch/router (hørt at SFP genererer mindre varme og er å foretrekke). Til AP så er jeg litt lost. Har egentlig lyst på Ubiquiti men da må jeg vel fort ha hele sulamitten med switch, controller og router/firewall fra de? Eller?

Det var vel egentlig alt tror jeg. Igjen, om du kom så langt: TUSEN TAKK! Og har du noen tips/erfaringer i tillegg så settes de veldig pris på! Har vært så utrolig mye å gjøre de siste månedene både privat og på jobb så jeg merker at jeg har tatt meg litt for mye vann over hodet, så om jeg har oversett en post her eller lignende, please ikke halshugg meg 😇

Endret av KANE200988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kjenner bare til det alarmsystemet jeg har sjøl: Eufy Security. Alt fungerer trådløst, ingen månedspris, menneskegjenkjenning, og integrerer fint med Home Assistant. Alarm kan kobles inn og ut basert på tid eller lokasjon, eller overstyres fra HA. Lokal lagring, men avhengig av sky for kommunikasjon mellom mobil og gateway.

 

Systemet kan utvides med sensorer, men ikke integreres direkte med brannalarm eller dørlås så vidt jeg vet, men jeg tenker det ikke er så nøye så lenge det snakker med resten av smarthuset.

 

Jeg har hatt mitt Eufy-system med videoringeklokke og kameraer i litt over 1 år, og er fornøyd så langt, men man finner ymse meninger om det på nett. Svakheten er jo at gatewayen går ned om kjeltringen tar strømmen eller nettforbindelsen, så hvis det skal være et fullgodt alarmsystem må man kanskje ha UPS og 4G failover.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker alarmo. Open source add on til home assistant. 

Har også integrert Yale Linus dørlås. Hvis døra er låst opp med keypad, kjører jeg disarm på alarmo, ved hjelp av en enkel automasjon. Er noe treg respons fra dørslåsen, pga. Cloud, men de virker ok. 

 

Fordelen med alarmo er at du kan sette inn alt fra hue Motion sensorer, til diverse zwave zigbee brytere og bruke det til å trigge alarm. Men merk at dette ikke er FG godkjent. 

 

 

For varmekabler bruker jeg heatit trm3 (Z-wave) . De har ikke effektregulering, men er ellers veldig fornøyd med de, og de er rimelige. Hvis du trenger effekt regulering er kanskje Nobø (krever egen hub, god integrasjon i HA) eller Elko (zigbee) veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan svare på noen punkter:

 

Home Assistant:

JA. Her er jeg ikke i tvil på hva jeg ville valgt om jeg skulle startet på ny. Tilpasningsvennlig, integrasjoner, støtte, oppdateringer. Det eneste det mangler slik jeg ser det per nå er en skikkelig eventmotor, ala Easytrigger som man får hos HomeSeer. Søker du i forumet vil du se endel poster om at det er bratt læringskurve, masse programmering, lang tid å sette seg inn i. Vil påstå den tid er forbi, nå er veldig mye gjort med pek-og-klikk. Mange bruker HomeAssistant i kombo med NodeRed for automasjoner, uten at jeg personlig (enda) har sett nytten av det.

 

Lyssystem:

Siden du skriver GU10 antar jeg det er gamle downlights du skal montere nye pærer i? De fleste downlights idag er med fast lysskilde, GU10 er avleggs og har vært lenge på vei ut.

Jeg har ingen formening utover at Philips Hue dekker dine behov, og fungere når internett-linjen er nede, trenger kun lokalt LAN.

Integreres fint i HA.

 

Oppvarming:

Gulvvarme - mener du elektriske varmekabler eller vannbåren varme? Har selv HeatIt Z-TRM3 på varmekablene (8 stk) og HeatIt Z-Water til vannbåren gulvvarme. HeatIt Z-Water bruker Z-TRM3 eller HeatIt Z-Temp som temperatursensor. Jeg bruker Z-Temp som romføler på vannbåren varme.

 

Gardiner / persienner:

Har selv utvendig solskjerming med Roller Shutter 3. Fungerer helt perfekt, og vinduene innvendig får en mye renere look. Hvis du vil ha innvendig kan du se på Ikea sine elektriske rullegardiner - kan tilpasses noe på lengde og går inn i HA.

Eneste kjedelige er at det går på batteri. Om du er i oppussingsfase ville jeg sett på mulighet for å legge rør til vinduene for å legge strømledning til gardiner / persienner.

 

El-anlegg:

Om du skal ha måling på hver kurs er Schneider sine Powertags rimeligere. Samme produkt, bare rimeligere (Elko er datterselskap av Schneider). Alternativt separat måler etter hver kurs, som f. eks https://qubino.com/products/smart-meter/ . Merk at dette tar mer plass i sikringsskapet, og ikke sikkert du har plass til det. Prismessig tipper jeg det kommer likt ut, da Powertags er raskere / enklere å installere for elektrikeren.

 

Nettverk:

Det var litt av noen krav til hastighet :D

Du sier ikke noe om du skal ha fiber eller Cat inn til nettverksutstyret ditt, men Unifi Dream Machine SE har 2.5 Gbps RJ45 port til WAN, og 2 10 Gb SFP porter (1 til LAN, 1 til WAN, men WAN-porten kan endres til LAN).

Har 8 LAN-porter, hvor alle støtter PoE. 2 av portene støtter PoE+.

Med denne slipper du unna med kun 1 enhet.

Eneste denne ikke har er 10 Gbps LAN, skal du ha det kan du eventuelt supplere med Unifi Flex XG (https://store.ui.com/collections/unifi-network-switching/products/unifi-flex-xg). Denne har 1 Gbps uplink, og 4 stk 10 Gbps porter downlink. Støtter strøm gjennom PoE, over er sånt sett svært plasseringsvennlig da den ikke trenger stikkontakt.

For trådløs ruter haddde jeg valgt Unifi 6. Unifi 6 Pro er utsolgt, men både Unifi 6 Lite og Unifi 6 Long Range er tilgjengelig.

https://store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/u6-lr-us

Etter jeg byttet fra Linksys og så Asus, har stabilitet, oppetid og hastighet vært en ny verden. Har 1 Gbps linje, med fiber rett inn i Unifi Dream Machine (ikke SE). Integreres i Home Assistant, og brukes for eksempel til å slå av på lys og varme når jeg forlater mitt hjem.

Har også tilsvarende oppsett på hytten, hvor jeg slår på varmen på soverommene til de personene som ankommer hytten, mens resten av soverommene holdes kalde.

Hadde valgt Unifi oppsett igjen skulle jeg valgt på ny. (Og det har jeg sånt sett gjort også, da jeg nå har dette Unifi anlegg på 3 forskjellige lokasjoner).

 

Håper mine erfaringer hjelper deg litt videre. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.