Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro HCL vs VeraPlus


Jonas

Spørsmål

Hei,

Som en gryende smarthusentusiast har jeg nå kommet et stykke i planlegging av hjemmeautomasjon. Den (foreløpig) siste hodepinen er nå valg av gateway. Det ser ut til at HomeSeer er den store vinneren her på forumet, men jeg ønsker rett og slett en enklere måte å programmere på.

Ut i fra lommebokens størrelse hviler det på Fibaro HCL eller VeraPlus. Finnes det noen her inne som kjører noen av de to? Er det noen som kan fortelle meg pro's og con's? Ut i fra det jeg vet har Vera støtte for BT, ZigBee og omfanget av plugins og support er større hos Vera. Fibaro på sin side virker å være mer brukervennlig, plugins er "up and coming" og har gode produkter samt mye spennende i vente. Fibaro har vært å foretrekke mtp. UI, men det ser da ut til at Vera er på rett kjøl også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

På papiret virker HCL utmerket. Deres software er mye enklere og renere enn Homeseer (og attpåtil lagd for Europa).

 

Dette er dog problemet: http://forum.fibaro.com/index.php?/topic/20937-update-hcl-4080/page-8

Jeg vet forresten ikke om dette kun er et problem for HCL som oppdateres fra v3 til v4, eller om det også gjelder

 

Homeseer kjører ihvertfall stabilt uten å kræsje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst; jeg vil berømme deg Moskus for å ta deg tid til et utfyllende svar før hanen galer på en søndag [emoji6]

Jeg innser at jeg ikke kan få i både pose og sekk i valg av gateway. Både Vera og Fibaro vil helt klart dekke behovene jeg har:

- Lysstyring

- Styre termostater

- Alarmsystem (brann og overvåkning)

- Varmepumpe

- Forhåpentligvis vannstopper (har allerede PIE Flowstop..mon tro om den kan la seg fjernstyre..? *digresjon*)

- Flexit ventilasjonsanlegg (dersom de får opp øynene for Z-wave)

Jeg regner med at det bare vil ekspandere med tid og stunder, antar at noen her inne kan skrive under på det [emoji57]

Vil jeg noen gang savne støtte for Zigbee og Blåtann..?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På papiret virker HCL utmerket. Deres software er mye enklere og renere enn Homeseer (og attpåtil lagd for Europa).

 

Dette er dog problemet: http://forum.fibaro.com/index.php?/topic/20937-update-hcl-4080/page-8

Jeg vet forresten ikke om dette kun er et problem for HCL som oppdateres fra v3 til v4, eller om det også gjelder

 

Homeseer kjører ihvertfall stabilt uten å kræsje.

 

Det er med andre ord en ustabil gateway med dårlig support fra Fibaro? Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg mente å skrive:

"Jeg vet forresten ikke om dette kun er et problem for HCL som oppdateres fra v3 til v4, eller om det også gjelder de nye versjonene av HCL."

 

Brukerne av HC2 er nok mer fornøyde enn HCL. Problemet fra Fibaro sin side er at HCL ble solgt med lovnad om mange funksjoner som en krevde en helt ny firmware (v4), og jeg tror rett og slett ikke HCL er dimensjonert for å gjøre det Fibaro har lovet.

 

Når det er sagt, har jeg sans for Fibaros tilnærming til z-wave/hjemmeautomasjon. Både HCL og HC2 begynner å bli gamle, og ingen av dem er vel z-wave plus (?). Regner med de kommer med noe nytt snart. Og de nye mikromodulene fra Fibaro er veldig mye bedre enn mikromodulene som ble laget samtidig med HCL og HC2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det finnes ingenting, og da mener jeg absolutt ingenting som er 100% stabilt. Men Fibaro har kanskje ikke fått det beste ryktet den senere tiden, og for meg høres det ut som om det kan være en grunn til det.

 

1 time siden, Jonas skrev:

Først og fremst; jeg vil berømme deg Moskus for å ta deg tid til et utfyllende svar før hanen galer på en søndag emoji6.png

Små barn... ? 

 

1 time siden, Jonas skrev:

Jeg regner med at det bare vil ekspandere med tid og stunder, antar at noen her inne kan skrive under på det emoji57.png

Å spå fremtiden er ganske vanskelig, spesielt i markedet for hjemmeautomasjon.

 

Dine behov akkurat nå ser ut til å kunne bli godt dekket av både Fibaro og Vera, enig i det.

 

MEN: hvis du velger det som det er enklest å lage scripts og plugins til, f.eks hvis Flexit skulle ha en API tilgjengelig, så er det mer sannsynlig å få det integrert. Men da er det ikke sikkert at noen av dem er å anbefale. Men med Z-wave har man fordelen at hvis man har installert utstyret i veggene, kan man alltids bytte controller senere. :)

 

 

1 time siden, Jonas skrev:

Det er med andre ord en ustabil gateway med dårlig support fra Fibaro? Hmm..

Ustabil og ustabil... alt er relativt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flexit har en Modbus-adapter, men ut i fra det jeg har lest er det ikke direkte plankekjøring å implementere det i Z-Wave(?). Jeg ser argumentene med at Fibaro sine gateway'er er utdaterte. Det er mulig at HCL blir steget inn i smarthus-universet inntil det kommer noe nytt fra Fibaro.. [emoji15]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 5/8/2016 klokken 12.18, DiderikFrom skrev:

Når det er sagt, har jeg sans for Fibaros tilnærming til z-wave/hjemmeautomasjon.

 

Dette er jeg helt enig i da jeg selv er en gammel bruker av Fibaro sin HC2. Måten Fibaro har designet det å lage sitt eget alarmsystem, vanningssystem og klimasystem i HC2 er rett og slett fantastisk.

 

Når det kommer til HCL så er mitt personlige synspunkt at den enheten kun er brukenes som en tilleggsmodul til HC2 da den ikke støtter Lua programmering. Og skal du gjøre noe som helst avansert med HC2 så må du bruke Lua dessverre. 

 

Sitat

Både HCL og HC2 begynner å bli gamle, og ingen av dem er vel z-wave plus (?). Regner med de kommer med noe nytt snart. 

 

Ja, dette stemmer. HC2/HCL bruker faktisk 400 brikken som er en slags halvveis z-wave plus standard (100kbps båndbredde og +2.5dBm utgangseffekt), så treig er den ikke.

 

Men nå som 500 brikken begynner å få fotfeste så regner jeg med at det ikke er lenge til før Fibaro kommer med en ny oppgradert kontroller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men jeg hadde et veldig fint system oppe å gå med HCL v3 (ikke v4, vel å merke) der jeg trikset til kommunikasjon med en raspberry pi. HCL med v3 var faktisk veldig stabil og kjempefin å bruke. Mangelen på LUA tok jeg igjen med virtual devices som kjørte curl calls til en raspberry pi med domoticz. Det fungerte veldig bra og stabilt. Jeg var dog passe sur på Fibaro fordi jeg hadde kjøpt min HCL med lovnad om diverse funksjoner som ikke fantes i v3 (plugins, deriblant Sonos, det løste jeg jo selv på raspberry'en men men). I nesten to år lovte Fibaro at det "kommer snart". HCL med v4 ser etter alt å dømme ut til å være særdeles ustabilt (dersom man skal dømme etter forumet).

 

Dersom jeg skulle satt opp et enkelt, billig system kunne jeg fint vurdert en brukt HCL (og ikke oppgradert, ev. nedgradert til v3). For nybegynnere har Fibaro en super app som funker fint når man ikke er hjemme. Jeg ville dog satt opp en virtual device som rebooter en gang annen hver uke. (Man finner oppskriften i forumet, cut&paste.)

 

Og Homeseer: i Fibaro kan man sette sol/skyet/regn som condition i events (eller scenes som Fibaro kaller det).

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
32 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Og Homeseer: i Fibaro kan man sette sol/skyet/regn som condition i events (eller scenes som Fibaro kaller det).

Kan man i HS3 også, se yr.no-plugin.

 

Jeg er av den oppfatning at de aller fleste større systemer kan mer eller mindre det samme, i alle fall i utgangspunket (og da snakk om hjemmeautomasjons-kriterier). De enkle systemene må ha mer innebygget ettersom de vanligvis har begrensede utvidelsesmuligheter, men så betaler jo man også mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1

Hei Jonas og velkommen til forumet! :)

 

Hva som foreløpig er mest brukt her på forumet henger nok mest sammen med hvem som har fått nyss om forumet først, og andelen HomeSeer-brukere i de kretsene er relativt høy. Jeg regner med at den statistikken vil kunne se ganske annerledes ut om et år. Men hvem vet? ?

 

Å ønske seg en enklere måte "å programmere på" er muligens et uttrykk som trenger forklaring. Hvis du tenker på det å sette opp systemet første gang, så er jeg forsåvidt enig i at flere programmer (som HomeSeer, Domoticz og OpenHAB) kan oppleves som noe mer kronglete å sette opp. Det er færre (om noen) typiske "Wizard"-løsninger, og man må rett og slett lese litt for å komme i gang.

 

På den annen side; når man har lagt inn et par Z-wave noder (eller hva det nå skal være) og kommet litt i gang, så gjenstår det å gå fra å gjøre huset fjernstyrt til å gjøre huset smart. Det tror jeg at programvare-tilnærmingen gjør det lettere. I utgangspunktet tror jeg dette også virker mer komplisert, men det henger mye sammen med at man har flere muligheter (i det minste i HomeSeer og OpenHAB).

 

 

Jeg har ikke førstehåndserfaring med hverken Fibaro HLC eller VeraPlus. Jeg har sett systemene (riktignok HC2, ikke HLC) og jeg har fått trykke litt på dem. De jeg har snakket med som har brukt noen av disse påpeker at Fibaro'en fort kan bli litt begrenset (HLC støtter ikke LUA heller så vidt jeg vet), mens Vera kan bli treg for litt større, mer avanserte oppsett. (Mange skal ha dette "block-programming" oppsettet som jeg lærte meg å hate da jeg skulle programmere Mindstorms-lego).

 

Her er en sammenligning som prøver å være objektiv: http://www.vesternet.com/resources/scenarios/controllers/Z-Wave-controllers

Konklusjonen er jeg enig i. Det er veldig subjektivt hva man liker og hva man kommer til å få bruk for. Problemet med slike controller-bokser er at det fort kan koste en del tusenlapper hvis man bommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.