Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HA, Apple Watch og garasjeport.


roadrune

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som emnet sier, jeg har en garasjeport jeg kunne tenke meg å styre med Apple Watch, og har jo selvsagt noen krav og forutsetninger:

 

Har pr i dag en Rpi med Zigbee dongle, garasjen er forøvrig ett frittstående betongbygg, så det er ikke Zigbee dekning ned dit. 
 

Det jeg har der er WiFi, problemet er at jeg har en egen router (Asus rt66) der nede med samme ssid som i huset (Unify oppsett), slik at det er vel pr definisjon ikke samme nettverk? Asusen står som frittstående router og ikke som aksesspunkt da jeg ikke fikk det til å fungere. 
 

Det jeg tenker er å bruke ett Shelly Plus 2PM rele ( skal funke med styrepanelet til porten som bruker 24VDC styrestrøm). 
 

Første spørsmål blir jo om jeg får integrert denne i HA? Har en WIZ plugg i samme garasje som HA har oppdaget, men det fungerte bare i noen timer, aner ikke hvorfor...

 

Neste spørsmål blir mer spesifikt, kan jeg sette opp en form for styring på klokken som greit kan betjenes når jeg kjører bil, men som samtidig er intrikat nok til å ikke kunne trigges med ett uhell? Når jeg jobber, spesielt når det er vått, roter jakkeermene seg fort avgårde innpå klokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, roadrune said:

Det jeg tenker er å bruke ett Shelly Plus 2PM rele

Du kan integrere Shelly rele mot Home Assistant med f.eks Esphome eller denne plugin: https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS. Hvordan dette gjøres i esphome står her: https://savjee.be/2020/06/make-garage-door-opener-smart-shelly-esphome-home-assistant/

 

Jeg bruker esphome som operativsystem på en nodemcu hvor jeg har koblet til et 5V rele for å styre min Jula garasjeport i min garasje. Her er min esphome konfigurasjon som du kan bruke som et eksempel:

esphome:
  name: garasjeport
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

wifi:
  ssid: "TelenorXXXX-Garasje"
  password: "xxxxxxxxxx"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

# The relay in the Shelly 1 that will deliver the pulse to
# the garage door opener (not exposed to HA)
switch:
  - platform: gpio
    pin: D6
    name: "Garage Door Relay"
    id: relay
    internal: true

# The door contact sensor that is attached to SW on the 
# Shelly 1. Not exposed to HA, instead used to set the 
# state of the cover.
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D5
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: "Garage Door Contact Sensor"
    id: contact_sensor
    internal: true
    filters:
      - invert:

# This creates the actual garage door in HA. The state is based
# on the contact sensor. Opening/closing the garage door simply
# turns the relay on/off with a 0.5s delay in between.
cover:
  - platform: template
    device_class: garage
    name: "Garage Door"
    id: template_cov
    lambda: |-
      if (id(contact_sensor).state) {
        return COVER_OPEN;
      } else {
        return COVER_CLOSED;
      }
    open_action:
      - switch.turn_on: relay
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: relay
    close_action:
      - switch.turn_on: relay
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: relay

 

1 hour ago, roadrune said:

jeg har en egen router (Asus rt66) der nede med samme ssid som i huset (Unify oppsett), slik at det er vel pr definisjon ikke samme nettverk?

 

Jeg har selv to Asus rt66 i mitt hus med samme ssid "TelenorXXXX" og en TP-link Omada i garasjen med ssid "TelenorXXXX-Garasje".

Jeg bruker en egen SSID for min garasje. Fordelen med det er at nodemcu enhet ikke bruker det trådløse nettverket jeg har i stuen. Bruker du den samme ssid på stue og garasje vil trådløse enheter velge selv hvilken trådløse basestasjon den skal bruke.

 

I huset hvor jeg har ssid "TelenorXXXX" har jeg trådløse enheter på badet som jeg ønsker bare skal bruke Asus rt66 ruteren på badet. For å få dette til brukte jeg i Asus  rt66 webgrensesnittet "Wireless MAC filtering" hvor jeg kan blokkere MAC adresse fra enheter på badet på ruteren som står i stuen.

 

image.png.50cadc464d1f1dbb9ac17d57179553e2.png

 

1 hour ago, roadrune said:

garasjeport jeg kunne tenke meg å styre med Apple Watch,

 

Home Assistant Companion kan installeres på Apple Watch https://companion.home-assistant.io/docs/apple-watch/

Hvis du knytter denne device til din bruker kan du automatisere åpning av garasjeport slik:

 

alias: 'Garasje: Åpne garasjedør når Harald kommer hjem'
description: ''
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: device_tracker.harald_mobil
    zone: zone.home
    event: enter
condition:
  - condition: state
    entity_id: cover.garage_door
    state: closed
action:
  - service: cover.open_cover
    data: {}
    target:
      entity_id: cover.garage_door
mode: single

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her; jeg fikk aldri til porten med Shelly 2PM, rett og slett for at styringen til porten trengte +24V mens 2PM kun kan gi ut -24V. Jeg kjøpte derfor inn to Plus1 som har "fulle" relé med både inn og ut, det fungerte perfekt, og jeg kan bruke Apple Watch til å kontrollere via Shelly appen. 
 

Home assistant finner ikke Shelly, eller andre Wifi dingser i garasjen, men jeg koblet opp 2PM'en som jeg fikk til overs inne i huset, og den dukket opp med en gang, det er altså et nettverksproblem, så da blir neste spørsmål;

 

Hvordan kan jeg få garasjen til å bli "samme" nettverk som huset?

Pr idag har jeg som sagt ett Ubiquiti Unifi nettverk med Dream router og to aksesspunkt (Wifi 6 LR og Lite), videre bruker jeg en Homelink fra TP ned til garasjen hvor det står en Asus RT66 som rent aksesspunkt med samme ssid og passord som i huset (Garasjen er i betong så det er null wifi dekning fra huset der), jeg har også prøvd Asusen som router, nettet fungerer fint i både router og aksesspunkt modus, men jeg får altså ikke kontakt med HA. 
 

Noen som vet om dette lar seg fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.