Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømsparing på NRK Rogaland - tv+nett


Anbefalte innlegg

Litt synd å gå foran med smarthus på lokalen, og benytte HomeSeer dash. Det ser dessverre ikke veldig tiltalende ut for hvermansen. HomeSeer er helt topp, men de må seriøst gi litt gass på UI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (27 minutter siden):

Ser at det fortsatt går i Windows 95

🙄

 

MrE skrev (20 minutter siden):

Litt synd å gå foran med smarthus på lokalen, og benytte HomeSeer dash.

 

 

Hjelpe meg, dere altså. ;)

Nå må dere ikke gå i kommentarfelt-fella. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (1 time siden):

Litt synd å gå foran med smarthus på lokalen, og benytte HomeSeer dash. Det ser dessverre ikke veldig tiltalende ut for hvermansen. HomeSeer er helt topp, men de må seriøst gi litt gass på UI.

 

Helt enig! Syns det er rart de ikke klarer å få til et UI som er i dette århundret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (10 minutter siden):

At HomeSeer UI er i et annet årtusen får nå være så men det funker... og der finnes jo alternativer for de som ikke liker det...

Ja, også må det være lov til å påpeke at det ikke ser bra ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (1 minutt siden):

Ja, også må det være lov til å påpeke at det ikke ser bra ut.

Joda, men hva vil du oppnå? Om brukeren er fornøyd så har ikke han behov for å vite at du ikke liker det... men han hadde kanskje satt pris på å få høre at du likte det (om du virkelig liker dert da selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (20 minutter siden):

Joda, men hva vil du oppnå? Om brukeren er fornøyd så har ikke han behov for å vite at du ikke liker det... men han hadde kanskje satt pris på å få høre at du likte det (om du virkelig liker dert da selvsagt).

Trenger man å oppnå noe med den kommentaren? Vi bare påpeker at det ikke ser bra ut... og at vi syns det er rart at ingen hos HomeSeer klarer å få til et UI som ser bra ut. Greit at det fungerer, men det er lov å gjøre noe med UI også. Alt annet på markedet (sett bort i fra Fibaro) har jo bedre UI, så hvorfor de ikke bruker tid på det er jo veldig rart. Det er funksjonelt, men det er et men. 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

🙄

 

 

 

Hjelpe meg, dere altså. ;)

Nå må dere ikke gå i kommentarfelt-fella. :P 

Haha, unnskyld..

Men det må sies du har ett ryddig oppsett. Jeg måtte gi opp HSTouch, jeg fikk det aldri til slik jeg ønsket. Det endte opp med å begrense hvilke child devices som skulle være synlige - noe som faktisk fungerte veldig bra. Grid-modus i HS4 var også ett løft, spesielt på horisontal visning.

 

Pluss og minus med alt.. Når skal noen lage noe som kombinerer det beste fra alle verdener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (43 minutter siden):

Trenger man å oppnå noe med den kommentaren?

Ja, det kan man med all rimelighet anta, for ellers hadde du nok ikke sagt noe. Så jeg tipper du vil, enten bevisst eller ubevisst, prøve å trekke i meg som faktisk liker funksjonelle systemer. Det er lettere på internett (det må vi også tåle for internett er en fordel på andre områder), men er man et normalt fungerende menneske i vanlige sosiale situasjoner går man ikke bort til andre og sier "Du, den frisyren din er egentlig jævlig stygg."

 

Det er OK at du prøver å trekke i meg. Jeg tåler det. Man må være litt hardhudet når en journalist banker på døren. Sannsynligvis mer nå enn før takket være internett.

Men jeg orker ikke diskutere det. Enda. En. Gang. ;)

 

 

Jeg vet hva som som kommer, for det gjør de hver gang.

  • Det er "de gamle tantene", som vil fortelle meg hvor mye bortkastet tid og penger hobbyen min er. (Det var mindre av dem denne gangen, for poenget er jo å spare penger).
  • Det er hobby-psykologene, som stiller diverse diagnoser basert på et 2 minutter langt TV-intervju. Imponerende fagkunnskaper disse må ha.
  • Det er wannabe-matematikerne, som regner til døde på alt og alle for å se om jeg regner feil. Jeg tror de ofte er de samme som
  • Wannabe-software-ingeniørene som forteller meg hva jeg skulle gjort annerledes, at jeg sikkert kjører feil hardware, bruker for lite tid på IP-konfigurasjoner, etc,
  • Men de siste er de festlige: De obersvante. De får med seg ting som jeg tipper går de fleste andre hus forbi.
    • En fyr sendte en melding med ordlyden: "Stilig reportasje, men vet du at dørhåndtaket ditt er montert opp/ned"? Jeg måtte sjekke, og ja: På den gamle ytterdøren hadde de satt dørhåndtaket feil vei.
    • "Festlig innslag, synd skoene dine stod synlig i gangen".
    • "Jeg synes jeg så noen fingermerker på touch-skjermen din".

 

 

Noen eier ikke skam i livet, verken på internett eller i virkeligheten. Dessverre har internett gjort at disse blir lettere tilgjengelige for mange av oss.

 

Men de fleste av oss oss, garantert meg selv inkludert, kan bli flinkere til å sette prøve på kommentaren vår med spørsmålet: "Hadde jeg sagt dette høyt til personen?"

  • Like 4
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Ja, det kan man med all rimelighet anta, for ellers hadde du nok ikke sagt noe. Så jeg tipper du vil, enten bevisst eller ubevisst, prøve å trekke i meg som faktisk liker funksjonelle systemer. Det er lettere på internett (det må vi også tåle for internett er en fordel på andre områder), men er man et normalt fungerende menneske i vanlige sosiale situasjoner går man ikke bort til andre og sier "Du, den frisyren din er egentlig jævlig stygg."

 

Det er OK at du prøver å trekke i meg. Jeg tåler det. Man må være litt hardhudet når en journalist banker på døren. Sannsynligvis mer nå enn før takket være internett.

Men jeg orker ikke diskutere det. Enda. En. Gang. ;)

 

 

Jeg vet hva som som kommer, for det gjør de hver gang.

  • Det er "de gamle tantene", som vil fortelle meg hvor mye bortkastet tid og penger hobbyen min er. (Det var mindre av dem denne gangen, for poenget er jo å spare penger).
  • Det er hobby-psykologene, som stiller diverse diagnoser basert på et 2 minutter langt TV-intervju. Imponerende fagkunnskaper disse må ha.
  • Det er wannabe-matematikerne, som regner til døde på alt og alle for å se om jeg regner feil. Jeg tror de ofte er de samme som
  • Wannabe-software-ingeniørene som forteller meg hva jeg skulle gjort annerledes, at jeg sikkert kjører feil hardware, bruker for lite tid på IP-konfigurasjoner, etc,
  • Men de siste er de festlige: De obersvante. De får med seg ting som jeg tipper går de fleste andre hus forbi.
    • En fyr sendte en melding med ordlyden: "Stilig reportasje, men vet du at dørhåndtaket ditt er montert opp/ned"? Jeg måtte sjekke, og ja: På den gamle ytterdøren hadde de satt dørhåndtaket feil vei.
    • "Festlig innslag, synd skoene dine stod synlig i gangen".
    • "Jeg synes jeg så noen fingermerker på touch-skjermen din".

 

 

Noen eier ikke skam i livet, verken på internett eller i virkeligheten. Dessverre har internett gjort at disse blir lettere tilgjengelige for mange av oss.

 

Men de fleste av oss oss, garantert meg selv inkludert, kan bli flinkere til å sette prøve på kommentaren vår med spørsmålet: "Hadde jeg sagt dette høyt til personen?"

 

Når man viser frem systemet sitt på regional TV så blir det vel litt anderledes at man kommenterer det enn at man går bort å sier til en person at han har stygg sveis eller? Fordi ingen "normal" person ville sagt det til deg ellers at systemet du bruker ser gammeldags ut? 

 

Legger man ut ting  i forumet her så er det vel åpent for "diskusjon" eller? Eller er det ikke lov å si at det ser ut som windows 95?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (3 timer siden):

Når man viser frem systemet sitt på regional TV så blir det vel litt anderledes at man kommenterer det enn at man går bort å sier til en person at han har stygg sveis eller?

Du tok et skjermbilde fra mobilen min, men det kunne jo like greit vært av håret mitt. "Den sveisen er bare 1993", eller noe i den dur. Det ville ikke bli en positivt ladet kommentar.

 

Tukun skrev (3 timer siden):

Legger man ut ting  i forumet her så er det vel åpent for "diskusjon" eller?

Jo, men se posten min over for hva man diskuterer. Dette er et forum for automasjon man har hjemme, det står i tittelen.

Jeg er ikke blodfan av blåfargen HST skal bruke på alt jeg heller, men folk som sier "Windows 95" eller "ser ut som en webside på 90-tallet" har nok glemt hvordan IT på 90-tallet så ut.

Og det er litt ironisk at Windows 95, og til en viss grad Win98, var mer gusjegrønt. Windows XP var blått... :P

 

Det er fint at du har et system som du mener ser hipt og kult ut hvis det er viktig for deg. :)

For meg er det viktige at automasjonen fungerer og at jeg enkelt kan få til det jeg vil. Automasjoner skal ikke sees, de skal bare fungere. ;) 

 

Bjørn Mork skrev (4 timer siden):

Trodde dette var definisjonen av hobby.

Stemmer. Men det går disse gamle tantene hus forbi...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alt være positivt på forumet for at man skal si noe?

Om ting ikke ser bra ut så er det vel lov å si at det ikke ser bra ut?

Altså sist vi hadde denne "diskusjonen" er sikkert over to år siden. I mellomtiden har HomeSeer gått fra versjon 3 til 4 som ser ut som en oppgradering fra Windows 95 til Windows 98 i beste fall. Er det slik at folk ikke bryr seg et døyt om UI i HomeSeer så lenge det bare funker og er funksjonelt? 

 

Moskus skrev (13 timer siden):

Og det er litt ironisk at Windows 95, og til en viss grad Win98, var mer gusjegrønt. Windows XP var blått... :P

Snakker ikke om selve fargen på UI'et. Vi snakker designet, selv om fargen selvfølgelig er en del av "designet". Designet består av en blanding av norsk og engelsk som er fy fy i seg selv. Også er trykkflatene grå avlange bokser som det står lock og unlock på. Du må jo være enig i at dette ikke er et nice design. Det ser ut som ikonene som brukes er hentet rett ut fra Windows 95\Frontpage 2003. 

 

Tar man Hass som et eksempel så kom jo de med lovelace som gjorde at ting begynte å se mye bedre ut. Brukerne dog tok det et skritt videre og utviklet egenutviklede dashboards som ser meget bra ut. Hvorfor er det ikke tilsvarende på HomeSeer?

 

Moskus skrev (13 timer siden):

Det er fint at du har et system som du mener ser hipt og kult ut hvis det er viktig for deg. :)

Ja, det er like viktig som funksjonalitet. Det finnes ingen andre apper på telefonen din som har et slik "gammeldags" UI i 2022. Selv Tahoma som så ut som en bøtte møkk har klart å få et greit design på UI'et sitt, mens HomeSeer er på stedet hvil? 

 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (3 timer siden):

Er det slik at folk ikke bryr seg et døyt om UI i HomeSeer så lenge det bare funker og er funksjonelt? 

 

Ja, jeg er en av dem. Mobilappen bruker jeg kanskje 1-2 ganger i uka og da er det ikke så nøye hvordan den ser ut de få sekundene jeg skal se den.

Websiden bruker jeg enda sjeldnere, så der er det enda mindre viktig hvordan det ser ut.

Hvorfor bruker du UI så mye? Er ikke hele poenget å ha et smarthus og ikke et fjernstyrt hus? I et smarthus skal man ikke trenge å bruke UI til noe som helst, da er huset bare fjernstyrt.

 

Det som er viktig for meg er at jeg kjapt kan sette opp nye automasjoner og at man har stor fleksibilitet i automasjonene. Der har Homeseer vært mer enn bra nok for meg i 6 år nå. Hadde Homey i et par mnd, men den solgte jeg fort. Alt for tungvint og begrensende i mulighetene i automasjonene (den gang i hvertfall).

 

Ikke har jeg hatt en eneste "breaking change" på HomeSeer heller, så vidt jeg kan huske. Eneste var vel når jeg oppgraderte Mono på Linux-boksen, da tullet det seg til med en del events som måtte lages på nytt, men det var jo ikke direkte HS sin feil egentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (3 timer siden):

Må alt være positivt på forumet for at man skal si noe?

Om ting ikke ser bra ut så er det vel lov å si at det ikke ser bra ut?

Altså sist vi hadde denne "diskusjonen" er sikkert over to år siden. I mellomtiden har HomeSeer gått fra versjon 3 til 4 som ser ut som en oppgradering fra Windows 95 til Windows 98 i beste fall. Er det slik at folk ikke bryr seg et døyt om UI i HomeSeer så lenge det bare funker og er funksjonelt? 

 

Moskus skrev (16 timer siden):

Og det er litt ironisk at Windows 95, og til en viss grad Win98, var mer gusjegrønt. Windows XP var blått... :P

Snakker ikke om selve fargen på UI'et. Vi snakker designet, selv om fargen selvfølgelig er en del av "designet". Designet består av en blanding av norsk og engelsk som er fy fy i seg selv. Også er trykkflatene grå avlange bokser som det står lock og unlock på. Du må jo være enig i at dette ikke er et nice design. Det ser ut som ikonene som brukes er hentet rett ut fra Windows 95\Frontpage 2003. 

 

Tar man Hass som et eksempel så kom jo de med lovelace som gjorde at ting begynte å se mye bedre ut. Brukerne dog tok det et skritt videre og utviklet egenutviklede dashboards som ser meget bra ut. Hvorfor er det ikke tilsvarende på HomeSeer?

 

Jeg forstår ikke hvorfor det bryr deg så mye? Du bruker jo ikke HomeSeer, og har ikke planer om å gjøre det heller? 

 

Jeg blander norsk og engelsk selv om du ikke liker det, jeg har funksjonelle og illustrative ikoner selv om du har glemt hvordan Windows 95/Frontpage 2003 så ut, og jeg er generelt sett ikke veldig opphengt i designet bare det har de funksjonene jeg vil ha og det er enkelt å bruke, noe som hovedskjermen vår vitner om. Jeg kan jo ikke gjøre annet å beklage at det plager deg, men det plager altså ikke meg. :) 

 

Vil man ha HomeAssistant som frontend så kan man ha det, men det er ikke viktig nok for meg til at jeg gidder det.

 

Vi er bare ulike her, det har overhodet ingen påvirkining på hjemmeautomasjonen, så det forstsetter nok sånn.

 

Skulle HST ansette noen som hadde litt mer peiling på UX-desing, så hadde det ikke gjort meg noe. Men det er virkelig ikke det som avgjør om jeg bruker HS eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (16 minutter siden):

Hvorfor bruker du UI så mye? Er ikke hele poenget å ha et smarthus og ikke et fjernstyrt hus? I et smarthus skal man ikke trenge å bruke UI til noe som helst, da er huset bare fjernstyrt.

Tja, mange grunner for at man må innom appen. 

Har f.eks lagd eget homeyscript for solpanelene så kjekt å se hvordan ståa er der. Slå av og på vaskemaskin og tørketrommel f.eks. Ingen vits med noe egen automasjon der, går raskere å bare trykke på en knapp. Har en pad stående å gå med dashboard og har alltid oversikt over hva som står på av lys osv osv. Veldig kjekt, og enda kjekker at det da ser fint ut i tillegg.

 

ZoRaC skrev (16 minutter siden):

 

Det som er viktig for meg er at jeg kjapt kan sette opp nye automasjoner og at man har stor fleksibilitet i automasjonene. Der har Homeseer vært mer enn bra nok for meg i 6 år nå. Hadde Homey i et par mnd, men den solgte jeg fort. Alt for tungvint og begrensende i mulighetene i automasjonene (den gang i hvertfall).

Ingen begrensinger på automasjoner. Det har kommet enda mer snacks nå:

https://homey.app/en-us/advanced-flow/

 

ZoRaC skrev (16 minutter siden):

Ikke har jeg hatt en eneste "breaking change" på HomeSeer heller, så vidt jeg kan huske. Eneste var vel når jeg oppgraderte Mono på Linux-boksen, da tullet det seg til med en del events som måtte lages på nytt, men det var jo ikke direkte HS sin feil egentlig.

Nei, fordi det ikke er noe nytt?

 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (Akkurat nå):

Tja, mange grunner for at man må innom appen. 

Har f.eks lagd eget homeyscript for solpanelene så kjekt å se hvordan ståa er der. Slå av og på vaskemaskin og tørketrommel f.eks. Ingen vits med noe egen automasjon der, går raskere å bare trykke på en knapp. Har en pad stående å gå med dashboard og har alltid oversikt over hva som står på av lys osv osv. Veldig kjekt, og enda kjekker at det da ser fint ut i tillegg.

 

Status på f.eks solcellepaneler burde man jo bare ha som en widget på hjemskjermen, så slipper man å inn i en app for å se det? Det har jeg laget for Tibber i hvertfall, så pris og sånt ser jeg rett på hjem-skjermen. :) 

Vaskemaskin og tørketrommel slår jeg på når jeg putter inn klærne (jeg får pushvarsel når de er ferdig)...

 

Har også en pad hengende på veggen, som jeg laget eget dashboard til, men det ble aldri brukt. Sjeldnere enn en gang i måneden til og med. Så den pad'en har nå blitt en digital fotoramme i stedet (+ at den viser kamera når noen ringer på døra). Om lys står på eller ikke ser jeg jo med øynene... ;) Og om noen skulle glemme å slå av taklyset på 2 watt på soverommet en hel dag, så gjør det meg ingenting. :) 

 

Tukun skrev (4 minutter siden):

Ingen begrensinger på automasjoner. Det har kommet enda mer snacks nå:

 

Jeg kjøpte Homey på Kickstarter i 2015, så jeg antar det har vært litt utvikling siden den gang (Z-wave virket f.eks ikke i det hele tatt). Men gir den meg noe jeg ikke allerede har i Homeseer? Jeg har ikke savnet noe (bortsett fra integrasjon med Secuyou, for jeg vurderer å kjøpe meg en sånn... :().

 

Tukun skrev (5 minutter siden):

Nei, fordi det ikke er noe nytt?

 

Plugins oppdateres ganske jevnlig, men jeg kjører fortsatt HS3 og den har de sluttet å oppdatere når de slapp HS4 for noen år siden. Men HS3 dekker behovet og har ikke hatt noe behov for å oppgradere til HS4.

 

Jeg har forøvrig ca 1000 devicer, over 40 Z-wave noder, rundt 40 Zigbee-enheter og ca 400 automasjoner (events). Så det meste i huset er integrert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker UI mye, da jeg ikke har rutiner som tilsier at jeg kan benytte automatiseringer. Da har jeg vel da fjernstyrt hus og ikke smarthus ZoRaC..?

Folk har forskjellige vaner og bruksmønster. UI er en naturlig del av smarthus. enten for å se status, eller for styringer.

Akkurat som folk har forskjellige preferanser og verdsettinger innenfor smarthus, og hvilken del av det som vektlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker UI mye, da jeg ikke har rutiner som tilsier at jeg kan benytte automatiseringer. Da har jeg vel da fjernstyrt hus og ikke smarthus ZoRaC..?

Folk har forskjellige vaner og bruksmønster. UI er en naturlig del av smarthus. enten for å se status, eller for styringer.

Akkurat som folk har forskjellige preferanser og verdsettinger innenfor smarthus, og hvilken del av det som vektlegges.

Ja, jeg tenker at funksjonalitet og design er to kriterier som burde vektes likt, ikke enten eller.

Om man tar en hvilken som helst app man har på telefonen sin så ser man jo fort at design har mye å si for hvordan appen oppleves. Er det et dårlig design så går det jo fort utover brukervennligheten og\eller funksjonaliteten.

 

Det er vel en grunn til at folk kjører IOS? Flott design og brukervennlighet. 

 

Om man ikke har noen som helst kriterier på hvordan ting ser ut (design) så lurer jeg litt på om det er slik i det daglige også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker UI mye, da jeg ikke har rutiner som tilsier at jeg kan benytte automatiseringer. Da har jeg vel da fjernstyrt hus og ikke smarthus ZoRaC..?

 

Riktig, for da er det du som må være smart og be huset gjøre det du vil, siden huset ikke er smart nok til å "skjønne" det selv. Men et veldig fjernstyrt hus er jo også ganske kjekt da, og slår jo et "manuelt" hus. :) 

 

MrE skrev (3 minutter siden):

Folk har forskjellige vaner og bruksmønster. UI er en naturlig del av smarthus. enten for å se status, eller for styringer.

Akkurat som folk har forskjellige preferanser og verdsettinger innenfor smarthus, og hvilken del av det som vektlegges.

 

Men hvis man bruker 1 min i uka i UI og man enkelt får til å gjøre det man skal, spiller utseendet da noen rolle? Det blir som en bil - den bruker man for å forflytte seg fra A til B og det spiller ingen rolle hvordan bilen faktisk ser ut så lenge den løser oppgaven den skal. :) (... og ja, jeg vet det finnes folk som pusser og gnikker på bilene sin hver eneste dag for at den skal se bra ut, men det er strengt tatt ikke viktig hvordan den ser ut, rent objektivt sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (9 minutter siden):

Jeg har forøvrig ca 1000 devicer, over 40 Z-wave noder, rundt 40 Zigbee-enheter og ca 400 automasjoner (events). Så det meste i huset er integrert. :) 

Må nesten spørre hva du har automatisert med over 1000 devices 🙂

PS! Når det gjelder Secuyou, får jeg min i morgen og ser frem til å teste den.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (4 minutter siden):

Men hvis man bruker 1 min i uka i UI og man enkelt får til å gjøre det man skal, spiller utseendet da noen rolle? Det blir som en bil - den bruker man for å forflytte seg fra A til B og det spiller ingen rolle hvordan bilen faktisk ser ut så lenge den løser oppgaven den skal. :) (... og ja, jeg vet det finnes folk som pusser og gnikker på bilene sin hver eneste dag for at den skal se bra ut, men det er strengt tatt ikke viktig hvordan den ser ut, rent objektivt sett).

Ja, så det besvarer mitt siste spørsmål 

"Om man ikke har noen som helst kriterier på hvordan ting ser ut (design) så lurer jeg litt på om det er slik i det daglige også..."

Man driter litt i hvordan ting er, bare det funker rett og slett. En stol er bare en stol og en sofa er bare en sofa osv. 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.