Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømsparing på NRK Rogaland - tv+nett


Anbefalte innlegg

Tukun skrev (3 minutter siden):

Er det et dårlig design så går det jo fort utover brukervennligheten og\eller funksjonaliteten.

Akkurat det der er et viktig poeng. Designet skal fortelle brukeren hvilke muligheter han har og VELDIG mange design jeg har sett, både her og nettsteder generelt, har et superstrømlinjeformet design men jeg aner ikke hva det er til...

 

En vesentlig del av jobben min de siste 30 år har vært å designe HMI i industrien. Jeg får aldri noen designpris for arbeidet mitt men operatørene følte seg nesten vingeklippet da jeg ble pensjonist og andre overtok og redesignet hele greia... I mitt hode så er funksjon det aller viktigste og om det ser bra ut så er det helt greit det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (17 minutter siden):

Må nesten spørre hva du har automatisert med over 1000 devices 🙂

 

Husk at dette inkluderer child-devicer også da. Så værstasjonen er 17 devicer, Tibber er 30, en vanlig dimmer er 5, osv. :) 

 

Byelektrikeren skrev (17 minutter siden):

PS! Når det gjelder Secuyou, får jeg min i morgen og ser frem til å teste den.

 

Spennende! Vurderer å kjøpe en Homey Bridge som kan fungere som bindeledd mellom den og Homeseer. :) 

 

Tukun skrev (16 minutter siden):

Man driter litt i hvordan ting er, bare det funker rett og slett. En stol er bare en stol og en sofa er bare en sofa osv. 

 

Ja, hvis sofaen er digg å sitte i, så spiller det ikke så stor rolle om den er grå eller svart. Men siden man ser en sofa ganske mange timer pr dag, så teller det litt mer hvordan den ser ut enn hvordan utsiden av bilen jeg sitter inne i ser ut. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis sofaen er digg å sitte i, så spiller det ikke så stor rolle om den er grå eller svart. Men siden man ser en sofa ganske mange timer pr dag, så teller det litt mer hvordan den ser ut enn hvordan utsiden av bilen jeg sitter inne i ser ut. ;) 

😂🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (2 timer siden):

 

Riktig, for da er det du som må være smart og be huset gjøre det du vil, siden huset ikke er smart nok til å "skjønne" det selv. Men et veldig fjernstyrt hus er jo også ganske kjekt da, og slår jo et "manuelt" hus. :) 

 

 

Men hvis man bruker 1 min i uka i UI og man enkelt får til å gjøre det man skal, spiller utseendet da noen rolle? Det blir som en bil - den bruker man for å forflytte seg fra A til B og det spiller ingen rolle hvordan bilen faktisk ser ut så lenge den løser oppgaven den skal. :) (... og ja, jeg vet det finnes folk som pusser og gnikker på bilene sin hver eneste dag for at den skal se bra ut, men det er strengt tatt ikke viktig hvordan den ser ut, rent objektivt sett).

Tja, jeg har mer devices enn det du har, er det det som definerer hvor smart ett smarthus er?

 

Eller er det slik at de som er mer vanemennesker har smartere hus?  Er vi kommet til et punkt hvor smarthuset styrer deg, og ikke du som styrer smarthuset?

 

Logikken din om at hvis man benytter UI så er det ikke smarthus, men fjernstyrt, er litt søkt. Om jeg spontant ønsker å åpne solskjermingen 20 % for å se på om det er båter på fjorden , kan ikke dette automatiseres. Da er det fint med Alexa som jeg bruker mye - eller UI.

 

Smarthus er ikke fullautomatisert slik at man slipper å åpne UI - eller snakke med en høyttaler. Smarthus er for å gjøre bruken av huset enklere - så er det opp til hver enkelt hva som faktisk blir enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (Akkurat nå):

Tja, jeg har mer devices enn det du har, er det det som definerer hvor smart ett smarthus er?

 

Nei, poeng mitt var at om jeg hadde hatt 2-3 devicer så sier det seg selv at jeg omtrent aldri trenger å inn i UI å gjøre noe. Så det var for å poengtere at det er masse jeg kan gjøre i UI, for jeg har haugevis av ting som kan styres, jeg har bare ikke behov for det.

 

MrE skrev (3 minutter siden):

Logikken din om at hvis man benytter UI så er det ikke smarthus, men fjernstyrt, er litt søkt. Om jeg spontant ønsker å åpne solskjermingen 20 % for å se på om det er båter på fjorden , kan ikke dette automatiseres. Da er det fint med Alexa som jeg bruker mye - eller UI.

 

Smarthus er ikke fullautomatisert slik at man slipper å åpne UI - eller snakke med en høyttaler. Smarthus er for å gjøre bruken av huset enklere - så er det opp til hver enkelt hva som faktisk blir enklere.

 

Fra Wikipedia:

Sitat

Smart kan ha flere betydninger:

Intelligens (intelligent), mental evne

(de andre betydningene var bilmerker, sigaretter, osv og ikke særlig relevant)

 

Sitat

Intelligens (fra latin intelligere, å forstå, begripe, innse, avgjøre)[1] er den mentale evnen til å forstå sammenhenger. Til intelligensen regnes vanligvis evnen til å lære, å resonnere, å planlegge, å løse problemer, å tenkte kritisk og abstrakt, samt til å forstå ideer, språk og kompliserte årsakssammenhenger.

 

Så for meg må huset ha litt "AI" for å kunne sies å være smart. Mange går i "app-fella" når de skal ha smarthus og ender opp med 3 forskjellige apper for å styre lys, en app for TVen, en for radioen, en for panelovnene, en for gulvvarmen, en for elbilladeren, en for solskjermingen, en for aircondition, en for vaskemaskinen, osv, osv. Alle de som selger disse produktene sier de har smarthus-produkter, men hvor smart er det at man må inn i forskjellige apper for å styre dem og ingenting skjer av seg selv?

 

Tidligere måtte man fysisk trykke på TVen for å skifte kanal, så kom fjernkontrollen. Har de da plutselig fått seg smart-TV da, fordi man kan styre TVen uten å gå bort til den?

 

MrE skrev (7 minutter siden):

Smarthus er ikke fullautomatisert slik at man slipper å åpne UI - eller snakke med en høyttaler.

 

Jeg sier ikke at det skal være fullautomatisert, jeg er jo selv inn i appen og gjør manuelle ting et par ganger i uka. Men hvis man egentlig bare har flyttet lysbryterne inn i en app, så vil jeg si man ikke har et SMART hus, for huset er ikke "intelligent" på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (1 time siden):

Tidligere måtte man fysisk trykke på TVen for å skifte kanal, så kom fjernkontrollen. Har de da plutselig fått seg smart-TV da, fordi man kan styre TVen uten å gå bort til den?

Nei, ikke før TV'en vet hva du vil se på før du egentlig vet at du vil se på det 🤣.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke før TV'en vet hva du vil se på før du egentlig vet at du vil se på det 🤣.

 


… og det gjør de jo. «Forslag til deg» kommer jo opp med en gang man slår på TVen. Og etter man sett ferdig noe så spiller den av traileren for noe annet som den mener du vil se. ;) hvor treffsikker den er er så sin sak, men den prøver å hvertfall å være smart. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mitt brukergrensesnitt ser ikke ut i månelys 😛

Så har jeg også brukt omtrent null kalorier på det..

Mye av grunnen er at vi kun endrer settverdier og klokkeslett en sjelden gang.

Og skal det sjekkes tilstander så er det råe data jeg trenger; En temperatur behøver ikke å animeres med glitter og ha skyggeeffekter i innramminga.

 

Syns @Moskus sitt oppsett ser bra ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (12 timer siden):

Syns @Moskus sitt oppsett ser bra ut jeg.

Hehe, takk. For meg erdet er i aller høyeste grad funksjonelt og dermed brukervennlig.

 

Men det kommer an på definisjoner.
Photoshop er både funksjonelt og brukervennlig. Men ikke hvis man er nybegynner. Da bruker man heller Photoshop Express på en iPhone, og man blir holdt i hånda hele tiden. Jeg liker det ikke, for jeg har ikke behov for at Photoshop Express skal holde meg i hånda.

 

Noen ganger er funksjoner så brukervennlige at de snarere blir brukerfiendtlige.

 

 

Skulle man sett! Vi har gått i sirkel og kommet tilbake til Smak og Behag og Personlige Preferanser!

Hvem skulle trodd det? :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (37 minutter siden):

Skulle man sett! Vi har gått i sirkel og kommet tilbake til Smak og Behag og Personlige Preferanser!

Hvem skulle trodd det? :P 

En kompis av meg har et uttrykk: "Smaken er som baken. Bare ræva!"
Det kan faktisk innimellom vise seg å stemme, men slett ikke alltid :) 
Personlig er jeg mer for at det skal være funksjonelt fremfor pent når det kommer til totalstyringen, for den er det uansett bare jeg som gidder å styre med. Når det kommer til enkelt-komponenter som f.eks. lysstyring eller varmekabler overlater jeg det til produsentene, i mitt tilfelle Philips Hue og HeatIT/Elko. Og om jeg gjør en god nok jobb med automatiseringen er det svært lite "de giddalause" trenger å bale med noe annet enn å skru lysene på eller av.
Hva gjelder @Moskus sitt opplegg ser jeg ikke noe spesielt stygt med det. Men som sagt så er smaken som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (40 minutter siden):

Men som sagt så er smaken som baken...

Tja, vi kan jo diskutere det i det uendelige. Men det er noe som heter bransjestandard. Som jeg tidligere skrev er det ingen andre apper på telefonen som har et slik (utdatert) design  som det HomeSeer har. Derfor faller jo HomeSeer helt igjennom når alt annet på telefonen har samme type design. Fordi bransjen er "enige" i at det fungerer og ser fint ut. 

 

På web har man noe som f.eks heter responsiv design, dette er meget viktig for brukeropplevelsen\funksjonalitet. Dette er en bransjestandard fordi alle apper og websider er designet med responsiv design.

 

Dette er ikke bransjestandard og ser helt håpløst ut. Fatter ikke at det går an å lage noe sånt i 2022...

Screenshot image 6

 

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke fatte det heller. :) 

Og det er ikke laget i 2022. ;) 

 

Tja, Homeseer 4.2.13.0  kom 6/6 2022. Det er uansett nytt nok til at det ikke burde se sånn ut.

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (11 minutter siden):

Japp. Men ikke app'en som du velger å irritere deg over. :) 

image.thumb.png.6731dc6e0809232ae970858a19d685c9.png

Nei, bare at det er nytt og forbedret web grensesnitt med et moderne touch (😂) for lettere navigasjon og lesbarhet på hvilken som helst enhet.

Bildet i forrige innlegg er tatt av siste versjon fra appen. Appen ble sist gang oppdatert 21. april 2022 i følge Google Play

 

"Modern touch" 🤣🤣 🤣 🤣🤣 🤣 🤣 🤣 🤣🤣 🤣. Ler meg ihjel!

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (2 timer siden):

Som jeg tidligere skrev er det ingen andre apper på telefonen som har et slik (utdatert) design  som det HomeSeer har. Derfor faller jo HomeSeer helt igjennom når alt annet på telefonen har samme type design.


Jeg kjører riktignok HS3 enda, men jeg ser ikke helt hva som er «utdatert» og dårlig med dette designet? Har aldri fått klager på det fra samboeren heller…

B85FD93B-EE88-4DBF-974D-88D61780BA91.thumb.jpeg.bc1e151e427bf3e46bcb04d81723961f.jpeg
 

 

 

 

46EF9CA7-4C9D-4A4A-B7A3-8DD9BE706CF7.thumb.jpeg.d8e3c9da249cb39ce2dad78c7bc58c8a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (2 minutter siden):


Jeg kjører riktignok HS3 enda, men jeg ser ikke helt hva som er «utdatert» og dårlig med dette designet? Har aldri fått klager på det fra samboeren heller…

B85FD93B-EE88-4DBF-974D-88D61780BA91.thumb.jpeg.bc1e151e427bf3e46bcb04d81723961f.jpeg
 

 

 

 

46EF9CA7-4C9D-4A4A-B7A3-8DD9BE706CF7.thumb.jpeg.d8e3c9da249cb39ce2dad78c7bc58c8a.jpeg

Du får åpne en hvilken som helst annen app på telefonen din så ser du hva som menes med det. Eventuelt ta en titt på andre leverandører i automasjonsverden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tukun skrev (13 minutter siden):

Du får åpne en hvilken som helst annen app på telefonen din så ser du hva som menes med det. Eventuelt ta en titt på andre leverandører i automasjonsverden. 


Tja, jeg kikket på de appene jeg kan styre noen av IoT-enhetene mine direkte med og jeg vil jo ikke si de er noe «bedre»…? 

 

CCE7BE2D-6914-4EB7-B2A2-B70F239C7FB1.thumb.png.c7ed51f2ab6f1e86eb1489ef11447fb6.png


 

 

 

2D5C9857-74E9-49E6-8213-9526A618D9B8.thumb.jpeg.e3bc70b1511a85a53b4bff64d90f9f57.jpeg

 

 

 

564C8C62-C296-44E1-A83B-0ED239D8323E.thumb.png.7f13d5d71e7d279171f933d04d5050dc.png


 

 

 

 

Er dette virkelig bedre?

8C17DE46-402C-4D6C-B4AF-CC70A0736B4D.png.0b307d5cd2631256ccf03fe2f068518c.png

 


11506B03-7FED-45F4-BDAB-5F6E64F3EE4E.thumb.png.210c0bf3b8ae9ca8ac301ed16e46c5e7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (9 minutter siden):


Tja, jeg kikket på de appene jeg kan styre noen av IoT-enhetene mine direkte med og jeg vil jo ikke si de er noe «bedre»…? 

 

CCE7BE2D-6914-4EB7-B2A2-B70F239C7FB1.thumb.png.c7ed51f2ab6f1e86eb1489ef11447fb6.png


 

 

 

2D5C9857-74E9-49E6-8213-9526A618D9B8.thumb.jpeg.e3bc70b1511a85a53b4bff64d90f9f57.jpeg

 

 

 

564C8C62-C296-44E1-A83B-0ED239D8323E.thumb.png.7f13d5d71e7d279171f933d04d5050dc.png


 

 

 

 

Er dette virkelig bedre?

8C17DE46-402C-4D6C-B4AF-CC70A0736B4D.png.0b307d5cd2631256ccf03fe2f068518c.png

 


11506B03-7FED-45F4-BDAB-5F6E64F3EE4E.thumb.png.210c0bf3b8ae9ca8ac301ed16e46c5e7.png

Tenker at dette ser ca en million ganger bedre ut

Screenshot image 1

Screenshot image 2

Screenshot image 3

Screenshot image 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.