Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor nøyaktig er effekt rapportering fra dimmere, plugger, etc.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har effektrapportering fra det meste i huset, men ser at gruppen diverse i Homey Pro hopper fra 10 til flere hundre watt.

Det første jeg tenkte på var termostater eller kjøl/frys, da dette ikke er en konstant last - men alle termostatene og kjøl/frys blir målt.

Er målingene som blir rapportert fra utstyret meget unøyaktig?

Noen erfaringer?

 

image.thumb.jpeg.7773b2b283bb487f7e49bce0c027f80b.jpeg

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Byelektrikeren endret tittelen til Hvor nøyaktig er effekt rapportering fra dimmere, plugger, etc.
Moskus skrev (41 minutter siden):

Jeg har kontrollert noen DImmer2-rapporter og de stoler jeg "tilstrekkelig" på. AeoTec sine stoler jeg også på. Wall Plugs en del, men jeg har noen gamle Z-wave moduler som kan rapportere i hytt og vær.

Jeg har bare nyere utstyr 0-3 år gammelt (Aeotec og Fibaro) og forstår ikke hvorfor jeg har dette avviket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For energimåling har jeg Fibaro Wallplug, Aeotec HD Relay og OWON 32A DIN rele. Har ikke dobbeltsjekket noen av de men den eneste jeg reagerer på av disse er Aeotec HD på berederen. Elementet er merket 2.9kW og jeg leser av <2.7-3.litt. Spenningen er jo nokså stabil og temperaturen i berederen endrer seg heller ikke så veldig.

 

Har også et 3-fase Aeotec Home Energy Meter koblet parallelt med AMS måleren og denne måler vanligvis 6-9% mindre enn AMS men noen ganger også litt mer enn AMS (manuell avlesing ved månedsslutt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 minutter siden):

Tok en sjekk på Aeotec HD relay nå med et Meterman multimeter og en PeakTech AC/DC strømtang:

Aeotec   230.5V x 12.6A = 2904W

Meterman 229V x 13.3A = 3046W

 

 

Godt nok? Tja, er vel ok til dette bruket...

 

 

Er rapporteringen fra Aeotec litt forsinket ift. det du måler på lederne kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.