Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Billige temperatursensorer


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

No er eg så vidt i gang med litt automasjon heima. Har starta med nokre fibaro dimmarar til lys og eit par heatit rele til nokre stikkontaktar. 

 

Eg har tenkt å kjøpa nokre Aeotec multisensorar til styring av dette og Homey pro som hub. 

 

No kunne eg tenkt meg nokre temperatursensorar til, slik at eg kan sjekka og logga temperatur i andre delar av huset og. 

 

Det eg vil ha:

*Temperatursensor

*gjerne fuktsensor i tillegg

*Batteridrevet

*Så billig som mogleg. 

 

Kan nokon hjelpa meg med tips til kva eg bør kjøpa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 

Dei ser jo greie ut. Zigbee fungerer sikkert heilt fint til min bruk. Eg er foreløpig heilt grønn på dette. 

 

Har du testa desse? Veit du noko om rekkevidden? 

 

Eg tenkte å plassera på kaldloftet, badet, kjellaren og garasjen i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av de liggende rundtom, i bobilen, i garasje, i stue+++ De rapporterer ikke temperatur så veldig ofte så kanskje ikke så gode til å regulere etter men for ren indikasjon funker de supert. Rekkevidde er vel som denslags utstyr flest, 30 meter inndørs men alle enheter med strømmating bygger mesh nettverk som disse benytter seg av for å forllenge rekkevidden. Samme system for Z-Wave men jeg synes Zigbee funker en del bedre sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Aqara temperature Zigbee-sensor. De selger dem (dyrt) for rundt kr 150 på blant annet Elektroimportøren, men hvis du har tid til å vente så får du dem på Ali til rundt en 50-lapp og kanskje billigere. Husk at hvis du skal bruke enheter som går på batteri så kan det hende at du må legge til noen enheter med fast strøm i nettverket for å få rekkevidde nok i nettet. Dette gjelder både zwave og zigbee :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias skrev (18 minutter siden):

Anbefaler Aqara temperature Zigbee-sensor.

Jeg også, har vært veldig fornøyd med mine.

 

Ironisk nok synes jeg den mye dyrere Aqara TVOC-sensoren med temperatur og luftfuktighet er mye verre. Kjøpte en sånn for å ha display og TVOC-måling, men den oppdaterer bare hver 0.5°C (tror ikke jeg kunne endre det i Zigbee2MQTT) og henger seg opp i ny og ne. De små sensorene oppdaterer hver 0.1°C og reagerer rimelig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med anbefaling av Aqara-sensorene, hovedsakelig pga pris og størrelse. Jeg har de "overalt", inkludert inne i kjøleskap og utendørs. Det eneste stedet jeg har hatt litt problemer med de, er inne i fryseren - som jo selvsagt er forventet. Batteridrevne enheter i en fryseboks er jo ikke smart.

 

Har kjøpt IKEA signalforlenger for å utvide nettverket litt, det funker også bra. Jeg bruker disse med deConz, og så via JowiHue til Homeseer 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. 

 

Då får eg bestilla nokre sensorar først, og så sjå om eg treng noko rekkeviddeforlengar etterkvart. 

 

Eg kom på no at eg gjerne skulle hatt tips til ein skumringssensor/lyssensor/fotocelle eller kva det heiter.

 

Denne skal og helst verra trådlaus og skal brukast til å styra utelysa, som vert kopla til fibaro dimmer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Philips Hue sin utendørssensor måler illuminans, du kan jo sjekke den.

 

Men hvis det uansett bare skal følge sola, kan du kanskje bruke tidspunkt for soloppgang/solnedgang som trigger for å skru av og på utelys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (1 time siden):

Philips Hue sin utendørssensor måler illuminans

Innendørsversjonen gjør i alle fall det men de aller fleste systemer har jo innebygget funksjon for sol opp- og nedgang og det i tillegg til klokke (for å slå utelyset helt av f.eks mellom kl 23 og 07 bruker jeg. Så lenge utelyset mitt er på så er det helt neddimmet (2-3%) og har jeg et par strategisk plasserte bevegelsessensorer dom dimmer opp til 100% eller slår på  mellom kl 23 og 07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (På 8.8.2022 den 7.40):

Jeg tror Philips Hue sin utendørssensor måler illuminans, du kan jo sjekke den.

Det gjør den, og den gjør en glimrende jobb.

Jeg bruker luminans-infoen fra den i kombinasjon sola sin horisont-vinkel til å styre dimming av utelysene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsa. 

 

Eg kjem til å tinga nokre nedis eller aquara neste veka. 

Dei aquara sensorane fann eg på aliexpress, men når eg klikka på annonsene kosta dei frå 130kr og oppover. Då vert det evt. heller tinga frå netonnet. 

 

Fibaro dimmarane og heatit releea har kome i posten. I løpet av neste veka håpar eg å få kopla det til saman med nytt sikringsskap og straum til kjøkken og stova. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hal2100 skrev (1 time siden):

Ikke helt riktig det du sier om Aqara.

Aqara fungerer fint med enten Hue- eller Ikea-enheter som bridge.

Nye Aqara E1-enheter følger også Zigbee 3.0 standarden.

 

Her er 3 forskjellige Aqara enheter som bruker Hue pære som bridge (zigbee2mqtt):

AqaraZ2M.jpg.08646d57cd14a265ef39c5cfd115c30e.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuya lager mange zigbee/wifi chips de andre bruker.

 

 

L-A skrev (21 timer siden):

Ikke helt riktig det du sier om Aqara.

Aqara fungerer fint med enten Hue- eller Ikea-enheter som bridge.

Nye Aqara E1-enheter følger også Zigbee 3.0 standarden.

 

Her er 3 forskjellige Aqara enheter som bruker Hue pære som bridge (zigbee2mqtt):

 

 

Jeg fant bare en hub og motor for rullegardiner som heter Aqara E1, men spørsmål var jo om temperatursensorer.

Aqara virker faktisk ok med IKEA komponenter, men ikke med innfelt bryter jeg har (alle kjøpt i Norge).

 

Sonoff hadde ingen problemer. Derfor anbefaler jeg ikke Aqara hvis man bestille på Aliexpress.

 

Som alltid YMMV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YMMV = Your Mileage May Vary

 

Uten at dette skal utvikle seg til polemikk så er alle Aqara jeg har kjøpt på Elektroimportøren og Netonnet Zigbee 3.0. (E1 er ikke merket på esken men angir hvilken generasjon de tilhører.). 

 

Annen fordel med å handle lokalt er kort leveringstid og norsk garanti/reklamasjon.

 

Ser uansett at den Tuya'en er interresant for utendørs (under tak), da jeg må bytte batteri på Aqara'en ute ca 2 ganger i året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.