Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bevegelsessensorer og automatisering?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan dere bruker slike sensorer for å automatisere belysning i ulike rom. 

 

Prøver å planlegge litt før de plasseres på strategiske plasser, men ser det fort kan bli litt utfordringer.

 

Feks på treningsrommet, ønsker at lys går på når en nærmer seg rommet, og av om det ikke er bevegelse på xx minutter. Men samtidig ønsker jeg ikke at lyset skal gå av mens en løper på møllen om sensor ikke registrerer at noen er i rommet.

 

Samme gjelder stuen, ønsker at lys skal gå på når en kommer inn i stuen, men ikke gå av fordi en sitter i sofaen eller sitter å spiser.

 

Motsatt på kvelden når en ser film, da ønsker jeg ikke at bevegelse skal lyse opp hele stuen når en ønsker det mørkt mens en ser på film.

 

Så kanskje andre kan dele litt rundt hvordan dere bruker deres bevegelsessensorer så jeg kan få litt tips og ideer til oppsett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bevegelsessensor i alle rom som ikke er oppholdsrom. Lys på ved bevegelse, dimmer ned en god del etter få minutt og helt av noe senere. Forskjellig lysstyrke dag, kveld og natt (om natten vil en ikke ha fullt lys og om dagen trenger en mer siden øynene er i lysmodus).

 

Viktig å sette reset tid lavt, f.eks. 15 sek, i bevegelsessensoren ellers vil den sende "bevegelse på" med en gang noen kommer inn i rommet og så ikke sende noe mer for der er jo stadig bevegelse og så går timeren ut og det blir mørkt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rom med lysstyring fra bevegelsessensor bruker jeg bare en off-delay timer sånn at lyset ikke går av for raskt hvis det er litt tid uten bevegelse. Med LED er jo strømbruken neglisjerbar, så det er ikke så farlig om de er på 15 minutter for lenge.

 

For meg er det viktigst å enkelt kunne skifte mellom en slags auto/manuell modus. Hos meg går lyset over i manuell modus med en gang man bruker lysbryteren, og så går den over i auto etter et par timer.

 

Men du kan jo undersøke om du kan bruke en faktisk presence sensor (altså ikke motion sensor) som Aqara FP1 eller evt. wasp-in-a-box logikk: https://github.com/dlashua/hass-wasp_sensor

 

Sitat

The name "Wasp in a Box" has been used many times in reference to the logic contained in this Integration. The idea is, if motion is seen in a room (the Wasp) while all the doors are closed, then, even if motion stops, people (the Wasp) are still in there. Once a door opens, the logic resets.

This can also be used if you have motion sensors at all of the exits for a room. If motion happened inside the room and no motion has happened at the exits of a room, then someone is still inside the room.

 

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (14 timer siden):

Samme gjelder stuen, ønsker at lys skal gå på når en kommer inn i stuen, men ikke gå av fordi en sitter i sofaen eller sitter å spiser.

Trykksensor under sofaben. :)

Har trykkmatte i kontorstolen i kjelleren, og under sofaen i stua. Fungerer fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.