Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

oso charge R2 Integrasjon


axling

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Moskus said:

Hva gjør den som HomeSeer med et AeoTec Heavy Duty relé ikke gjør...?

Den inkluderer også temperatursensor for berederen i følge monteringsinstruksjonene.  Det er jo en stor fordel.  Men så var det det der med wifi og skybasert api, da.  Litt mindre fordelaktig etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Hva gjør den som HomeSeer med et AeoTec Heavy Duty relé ikke gjør...?

Det kan se ut som om denne kan kobles opp med en intern temperaturføler på berederen for bedre styring med varmen. Jeg ser at OSO og Høiax har litt ulik tilnærming til smartberedere. OSO satser på en tilleggsmodul som kan brukes på alle beredere produsert etter en eller annen dato i 2017, mens Høiax satser på fullt integrerte saker der man kjøper hele smartberederen som en pakke. Jeg antar at også Høiax har overvåking av vanntemperaturen i sin automatikk, men dette har jeg ikke lest meg skikkelig opp på. Så, altså; man får en VVB med komplett, integrert styring av varmen av og på. Det ville ikke overraske meg om man har en effektregulering av elementene, men dette går ikke klart frem av dokumentasjonen slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (14 timer siden):

Det kan se ut som om denne kan kobles opp med en intern temperaturføler på berederen for bedre styring med varmen.

Aha, det er jo ikke så dumt. :)

Hvis man vet hvor varmt vannet er, så er det jo bare å regne ut tiden det tar før det blir varmt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. samme funksjon kan nok fikses med et rele, tempsensorer og noe logikk i HS, men dette er en fiks ferdig løsning. 

 

Den vet strømprisen basert på nordpool

Den vet temperatur i kolben

Den styrer varmeelementet i VVB( innbygd termostat kobles ut ved å settes til max) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (8 minutter siden):

Vel, jeg har ikke kjøpt ny VVB enda, men det var kjekt å se at OSO også har kastet seg på bølgen.

Har Høiax åpent API nå? Mener å huske at det var begrenset, iallfall en periode?

 

Tabellen under her er sakset fra denne artikkelen i Aftenposten. OSO har altså åpent API, Høiax har ikke. Det står også å lese i samme artikkel at Høiax har enheter tilsvarende OSO Charge under utvikling.

Rent personlig tenker jeg at en full-integrert løsning er det som gjør seg best da den ikke trenger noen egen kladd på veggen, dermed er Høiax det som per i dag virker mest fristende for meg.

2066746527_Skjermbilde2022-08-10kl_11_16_10.png.7afcb182dbf865d4b7f979580ab9786b.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Sikkert, men jeg har spurt etter dokumentasjonen nå. Skal jeg tippe går det via skyen (uten at jeg forstår hvorfor), men et API er bedre enn å ikke ha et...

Det er ofte enklere å lage en klient som er låst til å koble seg opp mot en skytjeneste på en sokker måte enn å lage noe som skal håndtere innkommende requests og være tilstrekkelig sikret.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier så, men jeg forstår ikke det helt. At noe er koblet til Internett er jo bare en ekstra angrepsvektor. Det sikreste er jo kun lokal tilgang, men i vår verden der "smart" er det samme som "har app" er nok ikke det et alternativ. 

 

Å ha lokal tilgang i tillegg burde derimot ikke være et problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Moskus said:

De sier så, men jeg forstår ikke det helt. At noe er koblet til Internett er jo bare en ekstra angrepsvektor. Det sikreste er jo kun lokal tilgang, men i vår verden der "smart" er det samme som "har app" er nok ikke det et alternativ. 

 

Å ha lokal tilgang i tillegg burde derimot ikke være et problem. :)

En kobling ut er som regel alltid sikrere enn noe som kan ta i mot koblinger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Ja, i den store verden. Ikke nødvendigvis internt på et nettverk...

Enig i det, lokalt er det jo ofte fysisk kobling som gjelder. Det er jo litt kjipt å være avhengig av for mye utenfor om en ønsker å styre fra egen gateway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
storeulv skrev (På 10.8.2022 den 11.21):

 

... OSO har altså åpent API, Høiax har ikke.

 

Dette stemmer ikke. Høyax har åpent api på myuplink.com, jeg brukte det selv når jeg lagde integrasjon mot Høiax for Homey.
 

grath skrev (På 18.9.2022 den 16.52):

Noen som har fått OSO Charge R2 levert? Bestilte nå nylig, men kommer ikke før i oktober. Plan er å etterinstallere i bereder fra 2020. Etter hva jeg kan se er det lite med integrasjoner. Bruker Homey her.

Dersom du ikke kjøper Høiax og det stemmer at Oso har åpent API antar jeg at det ikke skal være noe stort problem å bare copy-paste koden min for Høyax berederen herifra og bytte ut med OSO sin integrasjon: https://github.com/frodeheg/no.hoiax

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ovenpaa skrev (10 minutter siden):

Vurderer å oppgradere VVB med Oso Charge R2. Hvem kan gjøre en slik oppgradering?

 

Er det slik at Rørlegger og Elektrikker må gjøre en slik oppgave koordinert?

De trenger ikke være der samtidig, men du må først ha rørlegger for å montere sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ved stort behov for varmt vann har OSO en stor fordel, nemlig at deres Charge også fungerer på deres "Express" serie. Den største OSO Express berederen er på 300 liter og har 2x4,5 kW elementer, mens Høiax' største også er på 300 liter men med kun 1 x 3 kW. Høiax har også en Express serie med to kolber, men den er ikke "smart" og man får derfor ikke Enova-støtte for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg ser har oso express bare 3 kW??? 

https://www.tempevvs.no/varme-og-inneklima/varmtvannstanker/oso-saga-express-sx-300

 

Den har vistnok to elementer på 3 kw men bare ett som går om gangen. Ett montert oppe for raskere varmtvann mens det andre er i bunn. 

 

Det du skriver om Høiax sin 300 liter stemmer heller ikke, den har 2 elementer den og, en oppe og en nede, bare ett på 1750 W og ett på 1250 W. Begge kjører samtidig for 3000 W. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den på 4,5kW: https://osohotwater.no/product/sx-300 -5/. Denne kan koples til OSO Charge og støttes da av Enova med kr 5000,-.

 

Høiax Connected 300 har kun 1 element. Den er "Connected" som betyr at den er "smart" og gir Enova-støtte.

Som jeg skrev, så har også Høiax en Express-serie, med 2 elementer. Denne serien kan man ikke få Enova-støtte til.

 

Beredere som har to elementer, ett oppe og ett nede, gir varmt vann 3 ganger raskere (regnet fra kald bereder) enn en bereder med 1 element (nede).

 

Jeg skal ha bereder på hytta der det kan være så mange som 12-14 mennesker, da trenger vi rask oppvarming av vann. Det er derfor jeg er opptatt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, med 4.5 kW varmer nok raskere opp vannet, og er enig med deg i at 4.5 kW på toppen varmer raskere enn når 4.5 kW går I bunn. 

 

Men det stemmer ikke at Høiax har bare ett element, som sagt har den to, ett på 1750 W og ett på 1250 W. Du kan gjerne si at det bare er ett valg på 3000 W, men det er like fullt to elementer som kan slås av og på individuelt. Men forstår at dette bare blir semantikk i den sammenligningen du kjører mot en express bereder. 

 

Men det blir i det heletatt litt feil å sammenligne oso charge med Høiax Connected 300, den naturlige sammenligningen vil nok være Høiax Connected Retrofit Kit som skal kunne kobles på usmarte beredere for å gjøre de smarte, men det har bare værsert rykter om den enn så lenge, så vet ikke når den kommer til salg. Men selvfølgelig, så lenge det ikke finnes offentlig dokumentasjon på den skal jeg ikke ta deg på det, men jeg er like fullt i ferd med å legge inn støtte for den i Homey. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med Høiax Retrofit. Men etter det jeg forstår er det usikkert om denne vil gi Enova-støtte. Dersom den ikke kvalifiserer til slik støtte, så er det etter mitt syn mest naturlig å sammenligne smarte beredere som begge/alle kvalifiserer til Enova-støtte på 5000 kr.

 

Nå er det ikke noen entydig definisjon av hva en smart bereder er. Men skal det bli noe sving over sakene, så må "smartheten" ha tilgang til vanntemperaturen både nede og oppe i berederen. Det blir krevende med en gammel bereder, men er selvsagt mulig å ettermontere dersom kan gjør inngrep i berederen.

 

Kravene til en bereder som kvalifiserer til støtte fra Enova er ganske strenge, og krever en høyt grad av smarthet. Det er derfor en god indikasjon på hvor smart berederen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.