Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjøre utvendig solskjerming smart


Anbefalte innlegg

Vi har 4 vinduer i leiligheten med motorisert utvendig solskjerming med helt enkle brytere for opp/ned. Disse må du må holde inne helt til gardinen er oppe eller nede. Blir selvfølgelig helt gal av å stå i 30 sekunder x 4 hver gang vi vil ha utsikt om kvelden eller før vi drar ut på morgenen, så ønsker å kunne automatisere samt å kunne heve/senke med ett trykk.

 

Av smarthus utstyr har vi fra før kun Phillips hue pærer med bridge.

 

Har sett på Fibaro Roller Shutter 3 som monteres inni eksisterende bryter, men da vil jo bryteren fortsatt måtte holdes inne for å justere manuelt. I tillegg ser jeg at både Elko, Fibaro samt flere har smarte brytere som alle må kobles mot en hub. Hva anbefales av disse systemene? Er det lett å finne en elektriker som bare monterer bryterne så tar jeg meg av resten av oppsettet?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (21 timer siden):

Har sett på Fibaro Roller Shutter 3 som monteres inni eksisterende bryter, men da vil jo bryteren fortsatt måtte holdes inne for å justere manuelt.

Jo, men da har man muligheten til å automatisere det, og det er vel det du ønsker? Det blir da lettere å justere manuelt via en app/smarthussystem, man kan f.eks. si gå til "40% åpent", og gjør det samme for alle fire samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Jo, men da har man muligheten til å automatisere det, og det er vel det du ønsker? Det blir da lettere å justere manuelt via en app/smarthussystem, man kan f.eks. si gå til "40% åpent", og gjør det samme for alle fire samtidig.

Er klar over dette, men den muligheten har jeg vel også med smarte brytere? Det er jo en fordel å få en bedre bryter med ett-trykk funksjon i tillegg til smart funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (54 minutter siden):

Er klar over dette, men den muligheten har jeg vel også med smarte brytere? Det er jo en fordel å få en bedre bryter med ett-trykk funksjon i tillegg til smart funksjonalitet.

Du kan kombinere med at du ved å betjene en bryter setter persiennen f.eks. 40%. Jeg har en bryter ved hver seng og ved å trykke opp går rullegardinen opp, ved å trykke ned går den ned, og ved å holde ned knappen går den nesten ned (i lufteposisjon). I tillegg så går rullegardinene ned når huset settes i natt modus og og opp ved scripter som kjøres i ukedager og helger. Det er du selv som setter begrensninger - det er bare å knytte de aktive komponentene sammen så får du det nok som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det smarte brytere som kan styre elektriske gardiner/solskjerming?

 

Edit: Roller Shutter 3 er jo slik at det har en strømledning inn, som setter strøm på èn av de to andre ledningene. Det er slik den bryteren du har idag også fungerer.

 

Vilkårlig elektriker vil klare å koble opp dette fint, er standard kobling.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (1 time siden):

Er klar over dette, men den muligheten har jeg vel også med smarte brytere? Det er jo en fordel å få en bedre bryter med ett-trykk funksjon i tillegg til smart funksjonalitet.

Da forstår jeg ikke helt hva alternativene er. Hvis du setter inn en Roller Switch, så får du jo en smart bryter?

Jeg tror ikke du trenger stå ved bryteren for å holde dem inne for å kjøre dem helt opp/ned med Fibaro Roller Shutter, men jeg har ingen så jeg kan ikke berkefte det. 

 

EDIT: Manualen vet:

image.png

 

Trykk på opp, så går den opp til den stopper. Trykk ned så går den ned til den stopper, men du trenger ikke stå og holde knappen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfrode skrev (11 timer siden):

Sånn det fungerer , Qubino på samme måte. 

 

 

Sitat

Har sett på Fibaro Roller Shutter 3 som monteres inni eksisterende bryter, men da vil jo bryteren fortsatt måtte holdes inne for å justere manuelt.

 

 

Ja, men for å justere manuelt må man holde inne knappen, noe jeg forstår TS ikke ønsker...  Ønskes det å sette til tilpasset % er det bare å lage en automasjon som man trigger fra en bryter, eller app, eller bevegelse etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (51 minutter siden):

Ja, men for å justere manuelt må man holde inne knappen, noe jeg forstår TS ikke ønsker...

Da er det jo et spørsmål om det i det hele tatt finnes alternativer. Med automasjon kan man i det minste lage scenarier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 timer siden):

Da er det jo et spørsmål om det i det hele tatt finnes alternativer. Med automasjon kan man i det minste lage scenarier. :) 

Jepp, jeg er usikker hva TS egentlig ser for seg. Men man kan alltids bruke Roller Shutter 3 som styrer gardinen, og så f. eks ha 4-knappers bryter foran som (via scenarioer) styrer gardinen. F eks øverste er helt opp, neste er 60 %, siste er 30 % og nederst er lukket....

Mener Roller Shutter (eller tilsvarende) er veien å gå, da er mye gjort. Resten blir scenarioer. Jeg bruker det for eksempel som "vekkerklokke".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.