Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kobling av microinvertere til3-fase IT-nett?


Anbefalte innlegg

Tenker å bestille anlegg med microinvertere fra Tradewinds. Det som passer best på garasjen min er 16 paneler, og 4 microinvertere. Tradewinds sier at dette skal la seg koble til et trefase IT-nett, og det kan godt hende stemmer, uten at jeg skjønner helt hvordan dette skal kobles. Har ikke fått datablad på microinverterne, men de kommer fra Hoymiles. De eksemplene jeg har funnet for tilkobling til trefase med en annen type microinverter har brukt tre separate "strenger" med mikroinvertere, men om det er slik vil det gå dårlig opp med 4 microinvertere og 16 paneler. Noen som har vært borti problemstillingen kanskje? Har ikke fått noen monteringsanvisning fra Tradewinds enda, og vil sikre meg at jeg ikke ender opp med en konfigurasjon som ikke vil fungere.

 

I utgangspunktet kan en montere microinverterne og panelene selv, og vil jo spare noen kroner, sammenlignet med å sette bort hele jobben. Jeg tenkte også på å forberede litt før utstyret kommer, og grave ned kabelen fra garasjen og til huset der sikringsskapet  er selv, men da må jeg finne ut hvilken kabel jeg trenger. Når jeg tenker trefase, tenker på kabel med 3 ledere + jord, PFSP kanskje. Bør kanskje ha 4 kvadrat på lederne. Anlegget vil levere maks 6kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradewinds burde jo kunne gi det koblingsskjema...

 

Om iverterne er enfase, noe jeg tror de er, så putter du en i hver fase. Jeg vil anta at belastningen i huset ditt ikke er helt jevnt fordelt mellom fasene (fryktelig vanskelig å få det helt 100%) så setter du den siste inverteren i den fasen som har størst last og får dermed dobbelt med "påfyll" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mine microinvertere og solcellepaneler hos Tradewind. Jeg monterte også selv solcellepanelene på garasjetaket og på hovedhuset. Før du setter i gang å montere microinvertere på taket, få til en avtale med elektriker hva du kan gjøre. Du arbeider med 220 Volt anlegg når sola skinner på solcellepanelene. Noen elektrikere har gjerne noe de skulle ha sagt om dette og du trenger at de godkjenner arbeidet hvis du skal koble deg til sikringsskapet og bli plusskunde. Dette er noe jeg fikk erfare.

 

På garasjetaket har jeg 12 solcellepaneler. Mellom fire av panelene har jeg en Apsystem QS1 microinverter. Jeg har altså tre QS1 microinvertere fordelt på 12 solcellepaneler (https://usa.apsystems.com/portfolio-item/apsystems-qs1/ ). Man kan koble 4 solcellepanel til hver microinverter. På grunn av skygge på noen av solcellepanelene tidlig på ettermiddagen ble microinverter valgt. Mikroinvertere behandler hvert enkelt panel individuelt slik at hvis en skygge treffer et panel så påvirkes ikke resten. Med en strenginverter vil alle de andre panelene skru seg ned til samme strømstyrke som det svakeste panelet med skygge på. Se mer her: https://www.tradewindsolar.no/mikroinverter

 

Hver av disse microinverterene kobles så til en 220 V strømkabel (nodekabel) som går til sikringsskapet i garasjen. Fordelen med et eget sikringsskap i garasjen er at jeg kan da få 36 Amper til min Easee lader. Jeg har 3-fase TN-nett i huset. 

 

image.png.1c43bc22f9b1f693f755eb8577955c38.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (35 minutter siden):

hvis en skygge treffer et panel så påvirkes ikke resten.

Slik var det før.

De fleste nyere paneler er utstyrt med dioder for bypass.

Panelene er gjerne delt inn i 3 soner og med 3 dioder, slik at hvis det er skygge på en sone vil de to andre sonene levere og hvis hele panelet ligger i skyggen vil det lede strøm forbi.

https://no.dsisolar.com/info/pv-junction-box-s-bypass-diode-for-solar-panel-54221813.html

.....

Jeg har bestilt 30 paneler og tenkte på microinvertere, men valgte paneler med innebygget bypassdioder fra Longi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (4 timer siden):

Bør kanskje ha 4 kvadrat på lederne. Anlegget vil levere maks 6kW.

Med 4 paneler på 300watt blir det max 1200w pr microinverter.

Da kunne det i korte strekk klare seg med 1,5kvadrat, men litt lengre strekk (>10m) bør nok ha 2,5. 

For 3-fas må det trekkes fra hver microinverter til der hvor du kobler til nett.

Men, dette vil elektriker avgjøre.

 

.....

Jeg syntes det ble litt komplisert med microinvertere og 3-fas, og helst 4 paneler pr. inverter, en av grunnene til at jeg droppet det.

Antall ivertere bør gå opp i 3: 3,  6,  9 osv, 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 timer siden):

Tradewinds burde jo kunne gi det koblingsskjema...

 

Om iverterne er enfase, noe jeg tror de er, så putter du en i hver fase. Jeg vil anta at belastningen i huset ditt ikke er helt jevnt fordelt mellom fasene (fryktelig vanskelig å få det helt 100%) så setter du den siste inverteren i den fasen som har størst last og får dermed dobbelt med "påfyll" der.

Høres ut som en  brukbar mulighet. Må i såfall finne ut om det stort sett èn fase som trenger påfyll? Har trefase varmepumpe og trefase tilskuddskolber. Kolbene slår bare inn når det er kaldt, men varmepumpa er i drift hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (2 timer siden):

Slik var det før.

De fleste nyere paneler er utstyrt med dioder for bypass.

Panelene er gjerne delt inn i 3 soner og med 3 dioder, slik at hvis det er skygge på en sone vil de to andre sonene levere og hvis hele panelet ligger i skyggen vil det lede strøm forbi.

https://no.dsisolar.com/info/pv-junction-box-s-bypass-diode-for-solar-panel-54221813.html

.....

Jeg har bestilt 30 paneler og tenkte på microinvertere, men valgte paneler med innebygget bypassdioder fra Longi.

 

 

ok, verdt å tenke på. Jeg har et tilbud på trefase inverter og 14 paneler også. Firma Eco Elektrik (Fetsund tror jeg). Dette blir omtrent samme pris, men da blir det mindre jeg får gjøre selv. Vet ikke hvor mye jeg sparer, men det er jo også knapphet på folk som kan montere for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (3 timer siden):

Jeg har kjøpt mine microinvertere og solcellepaneler hos Tradewind. Jeg monterte også selv solcellepanelene på garasjetaket og på hovedhuset. Før du setter i gang å montere microinvertere på taket, få til en avtale med elektriker hva du kan gjøre. Du arbeider med 220 Volt anlegg når sola skinner på solcellepanelene. Noen elektrikere har gjerne noe de skulle ha sagt om dette og du trenger at de godkjenner arbeidet hvis du skal koble deg til sikringsskapet og bli plusskunde. Dette er noe jeg fikk erfare.

 

På garasjetaket har jeg 12 solcellepaneler. Mellom fire av panelene har jeg en Apsystem QS1 microinverter. Jeg har altså tre QS1 microinvertere fordelt på 12 solcellepaneler (https://usa.apsystems.com/portfolio-item/apsystems-qs1/ ). Man kan koble 4 solcellepanel til hver microinverter. På grunn av skygge på noen av solcellepanelene tidlig på ettermiddagen ble microinverter valgt. Mikroinvertere behandler hvert enkelt panel individuelt slik at hvis en skygge treffer et panel så påvirkes ikke resten. Med en strenginverter vil alle de andre panelene skru seg ned til samme strømstyrke som det svakeste panelet med skygge på. Se mer her: https://www.tradewindsolar.no/mikroinverter

 

Hver av disse microinverterene kobles så til en 220 V strømkabel (nodekabel) som går til sikringsskapet i garasjen. Fordelen med et eget sikringsskap i garasjen er at jeg kan da få 36 Amper til min Easee lader. Jeg har 3-fase TN-nett i huset. 

 

image.png.1c43bc22f9b1f693f755eb8577955c38.png

 

 

 

 

QS1 er visstnok gått ut, det var den jeg ble tilbudt først. Får du trefase ut av nodekabelen og til sikringsskapet i garasjen slik som du har tegnet det? Er det forskjell på kablene som går fra inverterene og til nodekabelen? Evt kanskje inverterne setter opp fasene seg imellom når de får spenning fra nettet.

 

Jeg googlet litt og fant QS1-manualen. Riktignok ikke IT-nett, men der var det koblet tre "strenger" av invertere, som ga hver sin fase til nettet i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Med 4 paneler på 300watt blir det max 1200w pr microinverter.

Da kunne det i korte strekk klare seg med 1,5kvadrat, men litt lengre strekk (>10m) bør nok ha 2,5. 

For 3-fas må det trekkes fra hver microinverter til der hvor du kobler til nett.

Men, dette vil elektriker avgjøre.

 

.....

Jeg syntes det ble litt komplisert med microinvertere og 3-fas, og helst 4 paneler pr. inverter, en av grunnene til at jeg droppet det.

Antall ivertere bør gå opp i 3: 3,  6,  9 osv, 

 

Jeg har over 20meter fra garasjetaket og til sikringsskapet. Så kabelen har betydning. Men slik som Kjell hos Tradewinds forklarte det i en epost i kveld, kan hver streng deles i tre. Med streng mener han vel nodekabel tror jeg. Så var det noe med max 10 paneler pr streng, så jeg må dele i to strenger à 8 paneler. Da blir kanskje kablingen slik som @haraldov viser i sitt innlegg over, men jeg får to slike 3-fase nodekabler. Disse må vel kunne kobles sammen i en koblingsboks  i garasjen (med skillebryter på hver streng), og føres til sikringsskapet i èn treleder kabel+ jord? Kabelen er opp til elektrikeren sier Kjell hos Tradewinds, men det er jo kjekt å kunne planlegge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.