Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva slags z-wave HA -raspberry pi 4?


tangosierra

Spørsmål

Jeg har begynt å tukle litt med home assistant. Planen er å etterhvert styre en aeotec heavy duty bryter til vvb.

 

Jeg kjører home assistant på en raspberry pi 4 og trenger da å få z-wave på denne. Ser at usb-dongle er veldig vanskelig å oppdriver for tiden. 
 

er det en ide å kjøpe en Telldus TellStick ZNet Lite v2, og styre z-wave-enheter via denne? 
Ser at min eldgamle telldus net dukker opp i home assistant og jeg kan fint styre gamle brytere gjennom HA, dog med forsinkelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg hadde en tidligere utgave av denne på en Rpi3, og det funket greit. Da slipper man dongle-helvete og ting som stikker ut.
Andre og mer erfarne eksperter her inne får uttale seg om hvorvidt dette er en bra løsning eller ikke, jeg kan bare si at det fungerte greit til mitt enkle bruk for 2-3 år siden på min Rpi3.
image.png.11668cb6d8efe73cfd4d413175168ffd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en eldre utgave av den over her, og er kjempefornøyd med den!

 

Om du går for en 700-serie kontroller (som den over) så må du bare huske på å oppdatere firmware. Kan lese om det her.

 

Jeg skal nå migrere bort fra en Raspberry PI til en Intel Nuc og må finne meg noe nytt, eller beholde RPI som en z-wave "hub" og sende over nettverk. Ikke noe problem, men greit å tenke på om du kanskje på ett eller annet tidspunkt ønsker noe kraftigere enn en PI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil anbefale en USB stick fremfor en PI-Hat. En stick er mye mer fleksibel om en skulle trenge å kjøre den på noe annet en Raspberry PI. Jeg bruker for eksempel Silicon Labs ZWave PC Controller på en bærbar maskin for å sjekke ut diverse ZWave funksjoner og da er det greit å kunne plugge stick’en i en PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.