Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro relay bryter til variabel last?


kåres

Spørsmål

Søker meg svett og leser meg blind i brukerveiledningen fra Fibaro, men finner ikke noe svar på om jeg kan koble en Fibaro bryter (FGS2xx) inn før mine (til nå) Elko dimmere? I gangen har jeg pr nå to dimmere som går til to ulike taklamper og en vanlig vippebryter som kutter strøm til disse. Kan jeg legge inn en Fibaro bryter bak denne vippebryteren? Lasten på denne bryteren vil jo da være avhengig av hvordan jeg dimmer lampene, men vil aldri kunne overstige maks last. 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, kåres skrev:

Søker meg svett og leser meg blind i brukerveiledningen fra Fibaro, men finner ikke noe svar på om jeg kan koble en Fibaro bryter (FGS2xx) inn før mine (til nå) Elko dimmere? I gangen har jeg pr nå to dimmere som går til to ulike taklamper og en vanlig vippebryter som kutter strøm til disse. Kan jeg legge inn en Fibaro bryter bak denne vippebryteren? Lasten på denne bryteren vil jo da være avhengig av hvordan jeg dimmer lampene, men vil aldri kunne overstige maks last. 

Ikke at jeg er noen ekspert her(tror vi har noen elektrikere hengende rundt,,, ?) men mener dette burde fungere helt fint.

Endret av Lazarus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kan heller ikke se at dette er noe problem, men ville forhøre meg med ekspertisen her inne først. En elektrikerkompis av meg ville ikke gi svar hverken ene eller andre veien siden han ikke hadde noe kunnskap om Fibaro. ComfortX kunne han hjelpe meg med, men ellers takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
42 minutter siden, Moskus skrev:

Selvfølgelig! ;)

 

Men sånt sett er Fibaro og tilsvarende xComfort likt. Hvis man kan gjøre det med en xComfort-switch, så går det med en Fibaro også. :) 

Han hadde aldri sett eller hørt noe særlig om Fibaro, så han var litt skeptisk til godkjenninger etc og stusset på at det ikke var bruksanvisning på norsk som var et krav? Det har jeg ikke tenkt på overhode... 

 

Men nå er den montert og det fungerer veldig bra. Overrasket over hvor raskt den responderer selv med styring fra mobilen.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
57 minutter siden, christofferraa skrev:

Norsk språk er nevnt i avnsitt 3 her.

Oi, da er det en del utstyr som blir solgt "ulovlig", og ikke bare til hjemmeautomasjon.

 

Er det ikke å forvente at en elektriker forstår et koblingsskjema og "220-240V, selv om resten er på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Sitat

Informasjon som er nødvendig for at det elektriske produktet skal kunne bli brukt på en sikker måte og etter sin hensikt skal være på norsk.

 

"Kunne bli brukt" er ikke det samme som å bli installert...hvis man skal begynne å tolke lovteksten...

 

Man trenger vel ikke en manual for å kunne bruke dette produktet på en sikker måte etter at det har blitt installert, så dermed så faller vel dette bort, slik jeg tolker det ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Gaute skrev:

"Kunne bli brukt" er ikke det samme som å bli installert

Tviler på at noen tar dette til en offentlig instans for å prøve det, men ja, det er jo et godt poeng: Man trenger ikke manualen for å trykke på en knapp etter at det er installert. Og jeg forventer faktisk at elektrikeren min kan nok engelsk til å forstå manualen til å installere den skikkelig.

 

... og hadde salget av slike enheter vært ulovlig så hadde det jo blitt stoppet for lengst. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke vet jeg, og jeg tror heller ikke han trenger bruksanvisning for å installere den korrekt. Det var nok mer et spørsmål om hvor seriøse og gode produktene var. Som sagt, det var xComfort han har montert masse av og han ville ikke gå god for produkter han ikke hadde kjennskap til. Samtidig overrasker det meg at de ikke er oppdatert på slikt, han jobber ikke akkurat i et "bakgårdsfirma" heller. 

spiller igrunn liten rolle for meg, switchene er oppe og går og gjør jobben utmerket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, kåres skrev:

Samtidig overrasker det meg at de ikke er oppdatert på slikt, han jobber ikke akkurat i et "bakgårdsfirma" heller. 

Det overrasker ikke meg, egentlig.

 

Joda, vi her inne og på tilsvarende nerde-fora, vet om Fibaro. Men "godt kjent" er de ikke. Hvor mange forskjellige smarthussystemer utenom KNX og xComfort har han vært borti? Sannsynligvis ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

som elektriker kan jeg vel hjelpe litt på vei ?

 

så lenge det er et rele inni der, så vil funksjonen bli lik som bryteren du nå har, så løsningen skal fungere uten problem ;)

bare ikke sett en dimmer før elko-dimmeren, det vil nok skape trøbbel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.