Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Starte et prosjekt / bibliotek knyttet til strømsparing?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Vi er mange som grubler mye om dagen på strømprisene, og det er mange gode diskusjoner her inne for ulike løsninger for å spare litt med alt utstyret vi har. Effekttariffen har sørget for at det i virkeligheten er for mange ukjente til å kunne løse hvordan man får billigst strømregning, men veiene til Rom er mange.

 

Forumet her fungerer veldig godt for diskusjoner, og hjelp, men jeg savner litt "oppsummeringen" av de gode rådene da forumtråder dessverre kan koke litt bort, bli utdaterte, tilhøre ulike systemer osv. osv. Jeg har derfor vært fristet til å starte et lite prosjekt der gode råd - både enkle og avanserte - samles på en hensiktsmessig måte. Rent praktisk ser jeg for meg å opprette et GitHub-repositorie med en solid readme som gir en oversikt over råd/tips/idéer, samtidig som det finnes enten lenker til andre steder, eller at det ligger ved kodesnutter og scripts som kan benyttes.  

 

Det er ikke tenkt at det skal omfatte steg-for-steg guider for alle mulige variabler og systemer selvsagt, det blir alt for tyngende. Da får heller de som trenger det søke råd her på forumet eller andre steder. 

 

 

Så lodder jeg stemningen litt her.. Er dette noe du kunne tenkt deg å bidra til? Er dette noe du kunne hatt glede av?

Endret av Fredrick
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nokså fersk på området har jeg trolig ikke mye å bidra med, men jeg ville hatt stor glede av et slikt bibliotek.
Av type elementer som kunne vært av interesse er f.eks. generiske algoritmer for å plukke "billige timer" med strøm til VVB, eller til gulvvarme, mer generelle tanker og idéer rundt hvordan man designer flows (eller tilsvarende) for energisparing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrick endret tittelen til Starte et prosjekt / bibliotek knyttet til strømsparing?

Ulempen med enkelte "oppsamlingstråder" er at de blir utdaterte. De er glimrende i det de blir laget, men så renner det ut i sand. Eller man ender opp med 30 sider å lese...

 

Men jeg er alltid for å gjøre alt mulig smartere for flest mulig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 timer siden):

Ulempen med enkelte "oppsamlingstråder" er at de blir utdaterte.

 

Takk for svar - Den ser jeg absolutt. Jeg har tenkt mye på dette (og begynt å skrive en del) de siste dagene. Det får ikke blitt en "plug-and-play" løsning der man bare kan kjøre inn en kodesnutt og bytte noen variabler, eller installere en plugin osv. Da blir det veldig mye administrasjon med å holde til ajour helt til man ikke gidder. 

 

Jeg ser heller for meg at en del prinsipper/forslag dokumenteres. Litt fordeler / ulemper, forhåpentligvis litt regne-eksempler (hvor mye kan man spare på X kontra mer avansert styring Y), eventuelt flyt-skjema for å vise hvordan brukerne selv kan sette det opp i sine systemer. Regne-eksemplene blir skjematiske og enkle, men jeg er opptatt av størrelsesorden oppi dette. Det er mange her som jager hver enkelt kWh og det må de gjerne fortsette med, men det å identifisere store gevinster med enklest mulig styring er gøy. Jeg tror man ganske raskt kan komme i en "vinninga går opp i spinninga" situasjon hvis man gjør ting for komplisert, men det er jeg usikker på om vil sjekke. Kanskje tar jeg feil.

 

Jeg tenker å skrive litt mer før jeg publiserer et relativt "hult" repo. Det blir kanskje for enkelt for mange her inne, men jeg hadde satt stor pris på litt tilbakemeldinger på om jeg bare kaster bort tiden min eller om dere tenker det er verdt litt innsats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.