Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan stenge ned PC når den ikke er i bruk (enøk tiltak) :-)


Anbefalte innlegg

Min sønn slår ikke av PC'n når den ikke er i bruk, og jeg har ikke funnet noen måte å sette den i hvilemodus da han ikke logger ikke ut av spillet, og vil den aldri bli satt i hvilemodus.

Den eneste løsningen jeg har funnet er å kutte power, men det er jo ugunstig med hensyn til åpne filer på PCn.
Har dog laget Geofence slik at PC, lys, etc. på rommet hans blir slått av når han forlater huset.

Tenker på å lage en tilstedeværelses sensor ved spille PCn, men det blir jo bare for å slå den helt av, ved inativitet

En gaming PC bruker jo flere hundre watt, så her er der penger å spare.

Vet det er mange kloke hoder her inne og håper på noen gode strømspare forslag?

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tvinge hibernation med å kjøre kommandoen "shutdown -h".

Du skal kunne tvinge sleep med "rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0"

 

Men det må kjøres på et vis. Har du Homey eller HomeSeer nå? Du trenger en måte å kjøre kommandoer remote fra systemet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Du trenger en måte å kjøre kommandoer remote fra systemet på.

Jeg har funnet en mulig løsning, skal teste denne.

Fremgangsmåte:
Installer OpenSSH klient og Server på Windows PC'n som skal styres

Installer SSH Client på Homey Pro

Da er det vel bare å sende en SSH shutdown kommando til SSH Serveren, eller?

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (41 minutter siden):

Jeg har funnet en mulig løsning, skal teste denne.

Fremgangsmåte:
Installer OpenSSH klient og Server på Windows PC'n som skal styres

Installer SSH Client på Homey Pro

Da er det vel bare å sende en SSH shutdown kommando til SSH Serveren, eller?

 

/Helge

Sjekk HER for tips om akkurat dette. For øvrig bør det sikres at tilgangen til dette ikke ligger åpent. Det er lett å snuble på slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (22 minutter siden):

For øvrig bør det sikres at tilgangen til dette ikke ligger åpent. Det er lett å snuble på slikt...

Takk @storeulv, godt du passer på oss "små ulvene" 🙂

 

Fant forøvrig en annen løsning som bruker lokal IP og en egen software på PC'n - tester i kveld:

Kjøres fra PC som skal styres: http://www.ireksoftware.com/SleepOnLan/
Legger kommando http://IP-adresse:7760/forcepoweroff i Homey

/Helge

flow.png

Endret av Byelektrikeren
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, bjwanvik said:

men bruker den faktisk flere hundre watt når han ikke aktivt bruker den?
UPS'en min viser at server, switch, router og nettverkskontroller av det heftige slaget stort sett ligger på ca 300w tilsammen om jeg ikke husker helt feil..

Det blir jo fort 8000kr per år med dagens strømpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, OlavT said:

Det blir jo fort 8000kr per år med dagens strømpriser.

Har gjort samme "oppdagelsen" de siste ukene. Plutselig fikk jeg ny motivasjon til å energieffektivisere (bytte ut) serveren som konstant drar 160-170W :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker iOTlink til oversikt over Windowspc’ene hjemme, har også mulighet for overvåkning av åpne apper og restart, skru av skjerm mv. 
Dette er MQTT og fungerer med autodiscovery mot Home Assistant(men kan selvfølgelig implementeres i andre system via MQTT). 
Se nederst i tråden her for en kar som har litt automatikk ut i fra hvilke kjørende spill mv. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Takk for tips. :)

 

Jeg må sjekke om jeg kan for Wake-On-Lan til å fungerer fint igjen på et par nye maskiner.

Nifty at man kan sende meldinger som popper opp nede i høyre hjørne, kan og inneholde url. 
Tips i tråden ved av/pålogging(brukt stort sett på maskiner med automatisk pålogging som aldri gikk i dvale, så ikke så lenge siden jeg fant ut at iOTlink crasher når man logger på etter dvale. Ser ut til å fungere fint med en batfil styrt gjennom oppgaveplanlegging som restarter iOTlink hver gang man logger på)

 

9A9162DB-536D-44F0-BEA1-AE1AFB15A5EA.jpeg

Endret av gullfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (På 22.8.2022 den 8.11):

En gaming PC bruker jo flere hundre watt, så her er der penger å spare.

 

Har du faktisk målt hvor mye den bruker? Det er en vanlig misforståelse å se på PCens strømforsyning og tenke at siden den er på 850 W (e.l noe i den duren) så bruker PCen så mye strøm i bruk.

 

Om du gjør en reell måling, så tipper jeg du vil finne ut at den drar mellom 100 og 200 W i snitt. Med dagens strømpriser så er selvfølgelig det også verd å ta med seg, og å la en PC bare stå på hele tiden er åpenbart sløseri (så sant den ikke har en funksjon), men "flere hundre watt" er altså neppe reelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (Akkurat nå):

 

Har du faktisk målt hvor mye den bruker? Det er en vanlig misforståelse å se på PCens strømforsyning og tenke at siden den er på 850 W (e.l noe i den duren) så bruker PCen så mye strøm i bruk.

 

Om du gjør en reell måling, så tipper jeg du vil finne ut at den drar mellom 100 og 200 W i snitt. Med dagens strømpriser så er selvfølgelig det også verd å ta med seg, og å la en PC bare stå på hele tiden er åpenbart sløseri (så sant den ikke har en funksjon), men "flere hundre watt" er altså neppe reelt.

 

 

Tja, det er vel forskjeller her også. Nyere gaming-maskiner med high-end grafikkort drar nok en del mer strøm enn en normal kontor/surfe-maskin. Et Nvidia GeForce 3060 (fra 2020) drar 220W alene ved normal drift. Det kommer da i tillegg til den effekten resten av maskinen krever. Rett nok har SSD-disker gjort en del for reduksjon av strømforbruket, men 220W alene utgjør > 5kWh per døgn. Det blir kroner av det med dagens strømpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (3 minutter siden):

Tja, det er vel forskjeller her også. Nyere gaming-maskiner med high-end grafikkort drar nok en del mer strøm enn en normal kontor/surfe-maskin. Et Nvidia GeForce 3060 (fra 2020) drar 220W alene ved normal drift. Det kommer da i tillegg til den effekten resten av maskinen krever. Rett nok har SSD-disker gjort en del for reduksjon av strømforbruket, men 220W alene utgjør > 5kWh per døgn. Det blir kroner av det med dagens strømpriser.

 

Slik jeg forsto det, så var det ikke her snakk om normal drift, men at sønnen til OP forlot PCen i gang, men med spillet på pause. Da skulle man tro at strømforbruket var en god del lavere? Grafikkortets strømforbruk er høyst variabelt alt etter hva det jobber med.

 

Det ville jo uansett vært interessant med en måling her, så slipper man å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (21 timer siden):

Det ville jo uansett vært interessant med en måling her, så slipper man å gjette.

Jeg satt på strømsparing, men når han var innlogget på spillet, tok ikke PCn hensyn til dette og hadde et konstant forbruk (pc og skjerm) på 275-300w (målt Fibaro plug).

Prøvde software SleepOnLan, men har ikke fått det til å fungere (fungerer på PC som har programmet installert, men har ikke fått til å stenge ned andre PCer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (5 timer siden):

Jeg satt på strømsparing, men når han var innlogget på spillet, tok ikke PCn hensyn til dette og hadde et konstant forbruk (pc og skjerm) på 275-300w (målt Fibaro plug).

Prøvde software SleepOnLan, men har ikke fått det til å fungere (fungerer på PC som har programmet installert, men har ikke fått til å stenge ned andre PCer.

Akkurat. Da virker det som at det er nok å være innlogget i spillet for at det skal snurre på med ganske høyt forbruk. Målte du også forbruket hvis han var utlogget av spillet, altså at PCen bare sto på uten å gjøre noe spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.