Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron Zigbee FOH bryter for montering i boks - hva gjør den egentlig?


gert

Anbefalte innlegg

I min jakt på brytere som ser pene ut og passer i standard Elko-bokser, har jeg funnet denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-foh-bryter-batteri/4512736/Product.html Ettersom jeg primært kjører smarte pærer, er jeg ikke ute etter brytere/dimmere som faktisk er bryter eller dimmere, men fjernkontroller. Er det noen som har testet denne? Dokumentasjonen synes jeg er knapp/dårlig. Men slik jeg forstår det. kobles den til eksisterende brytere som er aktive, altså koblet til strøm? Da faller jo så vidt jeg kan skjønne mesteparten av vitsen bort. Hvis du tar strømmen til lampen med bryteren, skrur den seg jo av, helt uten at denne dingsen er involvert. Er det noe jeg ikke skjønner med bruksområdet til denne? kanskje styre flere pærer på en annen kurs, parallelt med des som er koblet til bryteren man kobler denne til? Men hva er så poenget med dimmerfunksjonalitet? Merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gert skrev (28 minutter siden):

Men slik jeg forstår det. kobles den til eksisterende brytere som er aktive, altså koblet til strøm?

Ser ikke sånn ut:

Sitat

Koblingen bruker et CR2430-batteri for å drive den innebygde senderen.

 

Jeg tolker det som en 4 kanals sender som du kan koble til en vanlig bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Ser ikke sånn ut:

 

Jeg tolker det som en 4 kanals sender som du kan koble til en vanlig bryter.

Jeg trodde også det først, men så så jeg et koblingsskjema, og trodde det motsatte.

 

Men når jeg ser på det igjen, antar jeg at man bytter ut strømledningene i bryteren med ledningene til namron-bryteren, og at den føler når kretsen er lukket. Man må jo da få plass til både namrondingsen og en wago-klemme e.l. for å sammen med bryteren i boksen, men det kan vel gå.

 

Ikke det helt store bruksområdet for all funksjonaliteten med vanlige brytere riktignok, de er jo enten av eller på, og langtrykk for å dimme lyset blir jo da vanskelig Hvis man nå bare fikk pene dobbeltbrytere som liknet ELKO-materiell og hadde impuls både opp og ned, hadde det jo være ekstra nyttig, med vanlige brytere blir jo dimming rimelig knotete å sette opp. Skal man finne brytere med impuls både opp og ned, er det vel greie å bare bytte ut hele bryteren. Mulig det er markeder der impulsbrytere er vanlig denne egner seg best for. Går jo an å bruke den som basis for å mekke lite et eget bryterpanel da, et sted det ikke er så nøye om det passer utseendemessig med noe annet. Man kan jo mekke til noe med små brytere og få mye kontroll på liten plass.

 

Synd det fortatt er såpass dårlig med zigbee-brytere som passer standard 55x55 rammer, du har noen zigbee green power/firends of hue-varianter, men de er litt knotete.

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gert skrev (17 timer siden):

Jeg trodde også det først, men så så jeg et koblingsskjema, og trodde det motsatte.

 

Men når jeg ser på det igjen, antar jeg at man bytter ut strømledningene i bryteren med ledningene til namron-bryteren, og at den føler når kretsen er lukket. Man må jo da få plass til både namrondingsen og en wago-klemme e.l. for å sammen med bryteren i boksen, men det kan vel gå.

 

Ikke det helt store bruksområdet for all funksjonaliteten med vanlige brytere riktignok, de er jo enten av eller på, og langtrykk for å dimme lyset blir jo da vanskelig Hvis man nå bare fikk pene dobbeltbrytere som liknet ELKO-materiell og hadde impuls både opp og ned, hadde det jo være ekstra nyttig, med vanlige brytere blir jo dimming rimelig knotete å sette opp. Skal man finne brytere med impuls både opp og ned, er det vel greie å bare bytte ut hele bryteren. Mulig det er markeder der impulsbrytere er vanlig denne egner seg best for. Går jo an å bruke den som basis for å mekke lite et eget bryterpanel da, et sted det ikke er så nøye om det passer utseendemessig med noe annet. Man kan jo mekke til noe med små brytere og få mye kontroll på liten plass.

 

Synd det fortatt er såpass dårlig med zigbee-brytere som passer standard 55x55 rammer, du har noen zigbee green power/firends of hue-varianter, men de er litt knotete.

Mulig jeg misforstår deg nå men en vanlig vippebryter fra Elko er veldig enkel å få gjort om til impulsbryter. Det er bare å montere ei fjør inni der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (26 minutter siden):

Mulig jeg misforstår deg nå men en vanlig vippebryter fra Elko er veldig enkel å få gjort om til impulsbryter. Det er bare å montere ei fjør inni der

Det går, men det er fortsatt bare en en-veis bryter. Hva om en vil dimme opp og ned? Med en vippebryter trykker en da på øvre eller nedre del av bryterknappen. Men en elko-bryter med impulsfjær så må en løse dette på andre måter med feks et langt trykk for å dimme. Og Murphys lov sier at den alltid starter med å øke lysstyrken når du egentlig ville redusere den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (23 timer siden):

Det går, men det er fortsatt bare en en-veis bryter. Hva om en vil dimme opp og ned? Med en vippebryter trykker en da på øvre eller nedre del av bryterknappen. Men en elko-bryter med impulsfjær så må en løse dette på andre måter med feks et langt trykk for å dimme. Og Murphys lov sier at den alltid starter med å øke lysstyrken når du egentlig ville redusere den.

Eller man kan ha en med to eller tre vippebrytere. Så kan en være dimme opp, og en være dimme ned? Gitt at senderen man monterer støtter det så klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 25.8.2022 den 8.37):

Det står vel ingenting her om kobling til fast strøm...

image.png

Nei, derav "Men når jeg ser på det igjen,(...). Kikket bare litt kjapt første gang, så koblingsskjema, og tenkte "strøm" litt forhastet.

Thorbjørn skrev (2 timer siden):

Eller man kan ha en med to eller tre vippebrytere. Så kan en være dimme opp, og en være dimme ned? Gitt at senderen man monterer støtter det så klart. :)

Da må du fortsatt velge mellom halvparten så mye funksjonalitet eller dobbelt så mye plassbruk. En dobbelt vippebryter hadde jo vært genialt til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.