Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Namron dimmer + zigbee2mqtt


muad

Spørsmål

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
mongojarle skrev (21 minutter siden):

Det står vel beskrevet på zigbee2mqtt nettsiden.

 

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Namron

 

Glemte helt å sjekke dokumentasjonen til zigbee2mqtt, takk for påminnelsen. 

 

Helt fersk, så jeg famler litt rundt i blinde. 

Slik jeg ser det så blir det nesten enklere å bruke mqtt i forhold til å bruke hass.io, spesielt om en faktisk kan endel om Linux og programmering?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er mye mer komfortabel med javascript enn YAML også.

 

Men, det kan bli rimelig uoversiktlig og rotete i nodered også altså. Dette er bare for å lade en bil... Og det er ikke ferdig, mangler noen funksjoner jeg gjerne ville hatt.

image.thumb.png.0da091ce4da563cc23e1a279f5211ff2.png

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er vel litt i samme kategorien.  Trives godt med kommandolinje og scripting. Men må si at jeg har funnet meg greit til rette med å ha både home assistant og zigbee2mqtt frontend i tillegg.  Er ikke så dumt med et gui for oversiktens skyld av og til.   Det geniale med å ha MQTT som et lag imellom duppedittene og frontend er jo at man kan ha mange andre ting enn HA som kontrollerer de samme sensorene, bryterne osv, F.eks. egne script.  Eller en bridge fra den lokale brokeren på hytta til en MQTT-broker hjemme, der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mongojarle skrev (På 25.8.2022 den 17.56):

Jeg er mye mer komfortabel med javascript enn YAML også.

 

Men, det kan bli rimelig uoversiktlig og rotete i nodered også altså. Dette er bare for å lade en bil... Og det er ikke ferdig, mangler noen funksjoner jeg gjerne ville hatt.

 

😆

Noen ganger er ting enklest i node red, noen ganger er et enklest i yaml eller noe annet. Jeg syntes det var null stress å lage en .yaml til esphome for å styre fire forskjellige uttak med ulike trykk på en enkelt knapp, med enkelt-, dobbellt-, og trippelklikk samt to ulike trykk+hold-deteksjoner, men har revet ut noe hår i forsøket på å lage en node red flow som gjør noe av det samme for en annen bryter som allerede styrer noe i node red (for akkurat det var enklest der) og som jeg ikke har lyst å ha to steder...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
gert skrev (15 timer siden):

😆

Noen ganger er ting enklest i node red, noen ganger er et enklest i yaml eller noe annet. Jeg syntes det var null stress å lage en .yaml til esphome for å styre fire forskjellige uttak med ulike trykk på en enkelt knapp, med enkelt-, dobbellt-, og trippelklikk samt to ulike trykk+hold-deteksjoner, men har revet ut noe hår i forsøket på å lage en node red flow som gjør noe av det samme for en annen bryter som allerede styrer noe i node red (for akkurat det var enklest der) og som jeg ikke har lyst å ha to steder...

 

Jeg fant ut det var like enkelt å bare fyre opp python og programmere selv. Så nå har jeg en RPI som har Zigbee2mqtt, mqtt og ett program som starter på boot 8⁠-⁠) 

Nå er det bare å sette opp wifien på RPI til AP slik at jeg kan ha ett eget IoT wifi punkt .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.