Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure og Homekit - integrasjon


poskare

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en nerd som har vært litt av og på rundt automasjon noen år, men aldri lagt mye tid og krefter i dette så langt.

Hev meg på Phillips Hue nå i helgen, og fikk litt dilla. :P

 

Har lyst å integrere Verisureløsningen jeg har, da den dekker så og si hele huset når det gjelder klima.

Men jeg ser også fordelen med Apple Homekit, og Siri, sånn at alle i familien skjønner seg på dette.

 

Ser det finnes flere løsninger med intregrasjon mot Verisure. Men har noen av disse også integrasjon mot Homekit, slik at man kan bruke Siri til å for eksempel åpne døren?

 

Håper på noen positive og kreative tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært to måneder siden, hadde valget (for min del) vært HomeSeer. Der kan du integrere Hue, Verisure og Homekit. Og "alt" annet du har lyst til å integrere. :) 

 

Dvs. du "kunne".

 

Siden Apple er Apple ble de to HomeSeer-plugin'ene som tilbød HomeKit-integrering fjernet. En er i ferd med å prøve å sertifisere sin plugin, men om han får det til er jo helt ukjent (HomeSeer støtter jo mye mer enn det som er HomeKit-sertifisert). Du kan følge utviklingen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer, dette er nyttig for en fersking. :)

 

Ser ut til at Homeseer er det som kan passe meg best. Det viktigste for meg er at jeg kan utnytte informasjon fra Verisureløsningen, da slipper jeg å investere i mange nye bevegelsessensorer og tempsensorer, da dette er plassert ut i huset allerede, og kan heller byttes ut på sikt.

Det store spørsmålet blir jo da homekit, og om evt når dette kommer på plass igjen, slik at Siri og et ferdig enkelt grensesnitt kan brukes av familien, som HATER dingser som de må bruke mer enn 5 sekunder å lære seg. ??

 

Men målet er selvfølgelig at de skal slippe noe av dette, og at det blir automatisert og huset fungerer akkurat slik de vil, uten å løfte en finger! :P

 

Et annet spørsmål er jo da også hvilke komponenter jeg trenger. I første omgang vil jo dette kun være en bridge mellom Homekit og Verisure.

Kunne tenkt meg styring av "dumme lys" etter hvert, men er pri 2. (ser folk bruker Fibaro dingser med Z-Wave for dette) 

Et spørsmål er jo da hvilket OS kreves av disse to plugin'sene, Linux eller Windows?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, poskare skrev:

Det viktigste for meg er at jeg kan utnytte informasjon fra Verisureløsningen, da slipper jeg å investere i mange nye bevegelsessensorer og tempsensorer, da dette er plassert ut i huset allerede, og kan heller byttes ut på sikt

Hvis du har tenkt å automatisere med bevegelsessensorer, så tror jeg at Verisure kan bli et problem.

 

Verisure har ingen API, og man kobler seg ikke mot sentralen du har i huset. Man "parser" nettsiden deres, og henter ut informasjon derfra. Dette går altfor ALTFOR treigt til bevegelesesstyrin, så her må du nok opp med noe annet uansett. Men siden du sikkert likevel skal styre litt lys, så er Z-wave lys og bevegelsessensorer en fin kombinasjon. Nevnte HomeSeer, Domoticz og OpenHAB snakker fint med Z-wave. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Verisure pluginen til HS. Får du kun tilgang til informasjonen som er tilgjengelig på "mine sider". Du kan altså ikke bruke Verisure sine detektorer eller dør/vindu sensor. 

Dør/vindu sensorene er blitt tilgjengelig i appen så det er data som bør bli tilgjengelig på "mine sider" etter hvert. Men som @Moskus skriver hentes dette ned fra nettet og vil ha en delay og dermed ikke optimalt som trigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja det stemmer ja. Men du vil kunne få til noen funksjoner, som låse/åpne dør, skru av/på alarm?

 

Leste akkurat noen nyheter fra CES, om et firma som heter FocalCrest, som har et produkt underveis som heter MixTile, som da skal fungere som en bridge mellom Homekit og Z-Wave samt Zigbee.

 

Noen som har hørt om denne?

http://www.mixtile.com

Det er ikke satt noe release date, men de hevder å ha fått MFi-lisens (??).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, poskare skrev:

Leste akkurat noen nyheter fra CES, om et firma som heter FocalCrest, som har et produkt underveis som heter MixTile, som da skal fungere som en bridge mellom Homekit og Z-Wave samt Zigbee.

 

Noen som har hørt om denne?

http://www.mixtile.com

Det er ikke satt noe release date, men de hevder å ha fått MFi-lisens (??).

 

Det kommer så mange nye hub'er på markedet (og Kickstarter/Indiegogo) som skal "redde verden" når det gjelder hjemmeautomasjon, men altfor mange tryner når de møter den virkelige verden.

 

Vent til den er etablert og har fått gode tilbakemeldinger, og selv da kan du vente enda litt til. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, poskare skrev:

Ah, ja det stemmer ja. Men du vil kunne få til noen funksjoner, som låse/åpne dør, skru av/på alarm?

Ja det vil du kunne styre. Samt vil du få informasjon om temperatur og luftfuktighet fra de enhetene som har dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

 

For dere som er litt interesserte så har jeg laget en grei måte å få verisure doorman opp å gå med de fleste systemer. Om dere trenger hjelp med å få dette til med deres system  så kan jeg godt hjelpe :) https://github.com/wahlly/Verisure_Yale_Doorman_PHP_HTTP_Connection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.12.2018 den 3.17, wahlly skrev:

Hei!

 

For dere som er litt interesserte så har jeg laget en grei måte å få verisure doorman opp å gå med de fleste systemer. Om dere trenger hjelp med å få dette til med deres system  så kan jeg godt hjelpe :) https://github.com/wahlly/Verisure_Yale_Doorman_PHP_HTTP_Connection

Do tell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 23.12.2018 den 3.17, wahlly skrev:

Hei!

 

For dere som er litt interesserte så har jeg laget en grei måte å få verisure doorman opp å gå med de fleste systemer. Om dere trenger hjelp med å få dette til med deres system  så kan jeg godt hjelpe :) https://github.com/wahlly/Verisure_Yale_Doorman_PHP_HTTP_Connection

 

Hei. Finnes det mulighet for å få dette inn i Amazon Alexa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du ikke har noen smarthushjerne, kan du nok bruke IFTTT. Men du må ha en server for å kjøre @wahlly sin pakke.

 

 

Takk for svar.

Jeg har i dag xComfort fra Eaton. Og der er det ikke mange mulighetene. Men de utvikler visstnok støtte for Amazon Alexa. 

For om jeg googler: «http php Amazon Alexa» får jeg noe info fra sidene til Amazon. Men forstår meg lite på det. 

Så du mener at jeg fortsatt må laste opp filen på en server?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ifttt er en god løsning om du ikke er komfortabel med programmering, må også laste det opp et sted. Anbefaler da å bruke ssl da det er ganske sensitive data  som blir sendt :) One.com har god og billig hosting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.