Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee/WiFi Smart Plug til Bereder


Anbefalte innlegg

Ingen. ;) 

Grunnen er ganske enkelt sikkerhet. Å ha stikkontakt med VVB er farlig nok i seg selv (og det er ikke lenger lov i nyere bygg), og med et ekstra slikt ledd blir faren faktisk betydelig større.

 

Bruk ialfall et godt relé som tåler minst 16A. Vi bruker AeoTec Heavy Duty Switch som tåler 40A, og dermed burde ha god margin, selv over tid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på effekten til berederen. Hvis den er over 1500 W så er det ikke lenger lov å montere med støpsel (men det har ikke tilbakevirkende kraft). Hvis berederen din er over 1500 W, så er jeg enig med @Moskus i at du bør droppe tanken om å ha smartplugg på den, og heller gå for et fastmontert smartrele. Siden en bereder er en rent resistiv last, så er det min mening at en Aeotec HD er overkill, og man kan gå for en rimeligere løsning som f.eks Heatit ZM Single Relay 16A.

 

Er den derimot på 1500 W eller mindre, så kan du f.eks bruke den norske Apex 16A smartpluggen, som etter alt å dømme er en av de sikreste på markedet. Rent teknisk så er det jo fullt mulig å bruke denne også om berederen er over 1500W, men det beste er å bli kvitt hele støpselet og få en fast montasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, mroek said:

Det spørs litt på effekten til berederen. Hvis den er over 1500 W så er det ikke lenger lov å montere med støpsel (men det har ikke tilbakevirkende kraft). Hvis berederen din er over 1500 W, så er jeg enig med @Moskus i at du bør droppe tanken om å ha smartplugg på den, og heller gå for et fastmontert smartrele. Siden en bereder er en rent resistiv last, så er det min mening at en Aeotec HD er overkill, og man kan gå for en rimeligere løsning som f.eks Heatit ZM Single Relay 16A.

 

Er den derimot på 1500 W eller mindre, så kan du f.eks bruke den norske Apex 16A smartpluggen, som etter alt å dømme er en av de sikreste på markedet. Rent teknisk så er det jo fullt mulig å bruke denne også om berederen er over 1500W, men det beste er å bli kvitt hele støpselet og få en fast montasje.

 

Takk for input. Jeg må ta en sjekk på berederen. Denne stod i huset da vi kjøpte det så montering til støpsel var nok lov for denne.

 

Når det er sagt vil jeg kanskje argumentere for at det vil være sikrere å bruke en smartplugg når berederen allerede er koblet til støpsel. Ja, man ha et ekstra ledd, men hvis man kjøper en plugg med overopphetingsbeskyttelse vil jo den kunne kutte strømmen, noe ikke en dum kontakt vil kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsemanGrey skrev (16 minutter siden):

Ja, man ha et ekstra ledd, men hvis man kjøper en plugg med overopphetingsbeskyttelse vil jo den kunne kutte strømmen, noe ikke en dum kontakt vil kunne gjøre.

Stoler man på det, da? Det finnes jo eksempler på at det har tatt fyr i plugin-moduler av den mindre typen (tenk "Fibaro Wall Plug") ved lavere belastninger enn de er ment til å tåle bare de blir utsatt det over tid.

 

I følge brann-inspektørene jeg har hatt her er det faktisk relativt ofte svakheter i støpsler. Hvis du vil gjøre det trygger for deg selv og du har støpsel på VVB, så kapp av det fabrikk-leverte pluggen og monter en (skikkelig god en) ny selv.

 

Problemet er ikke om plugg og da også plugin-modul tåler belastningen der og da. Setter du e Wall Plug mellom veggen og VVB, så går det helt sikkert bra den første gangen. Og den andre gangen, og sikkert tredje og fjerde også.  Men så da...? Spørsmålet er om den tåler den forholdsvis høye belastningen samt belastningen med å bli skrudd på og av forholdsvis ofte over tid.

 

AeoTec Heavy Duty har ulempen at det krever en elektriker for å få montert (og at den er noen hundrelapper dyrere enn de billige plugin-modulene). Men jeg vil gjerne sove godt om natten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsemanGrey skrev (7 timer siden):

Når det er sagt vil jeg kanskje argumentere for at det vil være sikrere å bruke en smartplugg når berederen allerede er koblet til støpsel. 

Det blir en falsk trygghet. Problemet med Schuko er kontaktflaten mellom pinnene på støpselet og kontaktflatene i uttaket, eller i dette tilfellet pluggen. Med schuko i schuko har du da doblet risikoen. Overopphetingsvernet er nok så som så i forhold til sikkerhet. Jeg prøvde et Fibaro støpsel i noen døgn på vår vvb. Ikke som en permanent løsning men bare for å se når, og hvor mye den forbrukte ila et døgn. Det tok to, tre døgn før den begynte å blinke lilla, altså overopphetet, men den koblet ikke ut. Pluggen var skremmende varm da jeg tok den ut! Ble byttet ut med Heatit 16A single relay som ikke blir i nærheten av like varm og som skal tåle resistiv last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kåres skrev (9 minutter siden):

Det blir en falsk trygghet. Problemet med Schuko er kontaktflaten mellom pinnene på støpselet og kontaktflatene i uttaket, eller i dette tilfellet pluggen. Med schuko i schuko har du da doblet risikoen. Overopphetingsvernet er nok så som så i forhold til sikkerhet. Jeg prøvde et Fibaro støpsel i noen døgn på vår vvb. Ikke som en permanent løsning men bare for å se når, og hvor mye den forbrukte ila et døgn. Det tok to, tre døgn før den begynte å blinke lilla, altså overopphetet, men den koblet ikke ut. Pluggen var skremmende varm da jeg tok den ut! Ble byttet ut med Heatit 16A single relay som ikke blir i nærheten av like varm og som skal tåle resistiv last. 

 

Hvis det var en 2 kW bereder, så burde jo egentlig Fibaroen ha klart seg greit (selv om det ikke er anbefalt) siden lasten er resistiv, og Fibaroen er spesifisert til 2500 W. Apex-pluggen som nevnt over skal tåle 3680 W, og er designet av Datek i Norge, men det er jo fremdeles Schuko i Schuko, selvfølgelig.

 

Heatit ZM Single Relay 16A er etter min mening en fin løsning til en 2 kW bereder, og koster ca en tredjedel av Aeotec HD. Begge må jo monteres av elektriker om man skal ha det etter boka, så den kostnaden slipper man ikke unna.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kåres skrev (8 timer siden):

Det blir en falsk trygghet. Problemet med Schuko er kontaktflaten mellom pinnene på støpselet og kontaktflatene i uttaket, eller i dette tilfellet pluggen. Med schuko i schuko har du da doblet risikoen. Overopphetingsvernet er nok så som så i forhold til sikkerhet. Jeg prøvde et Fibaro støpsel i noen døgn på vår vvb. Ikke som en permanent løsning men bare for å se når, og hvor mye den forbrukte ila et døgn. Det tok to, tre døgn før den begynte å blinke lilla, altså overopphetet, men den koblet ikke ut. Pluggen var skremmende varm da jeg tok den ut! Ble byttet ut med Heatit 16A single relay som ikke blir i nærheten av like varm og som skal tåle resistiv last. 

Hvor stor effekt har din VVB? Jeg gjorde samme eksperimentet på min, men opplevde aldri noe tegn til varmgang. Jeg har en 2kW bereder, og jeg brukte en Fibaro 2500W smartplugg. MERK: jeg anbefaler INGEN å gjøre dette, og om man allikevel gjør noe slikt er det viktig å være påpasselig med tilsyn OFTE. I tillegg må man ha et minimum av kunnskap om elektrisitet, effekt og varme. Men altså; jeg merket ikke noe til varmgang. Før jeg startet dette eksperimentet sjekket jeg også kontakten flere ganger per døgn for å kontrollere at det ikke var tegn til varmgang der. 
Jeg antar at om jeg hadde hatt en 2,5kW eller 3kW bereder hadde jeg hatt en annen opplevelse.
For øvrig så fant jeg ut at VVB slår inn og bruker mellom 8 og 9 kWh per døgn, altså ikke mange timene den er "på". Bruker man en ren snittberegning er elementet aktivt snaue 4 2 timer totalt per døgn i dette tilfellet, altså da en VVB med 2kW element og 3 personer i husholdningen.

Endret av storeulv
korrigerte beregning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (53 minutter siden):

Hvor stor effekt har din VVB?
(...)

 

MERK: jeg anbefaler INGEN å gjøre dette

En eldre Oso 2kW så det BURDE vært problemfritt, men tydeligvis ikke og er sånn sett et skoleeksempel på at teori og praksis ikke alltid stemmer overens. Og samtidig et godt eksempel på hvorfor det ble endringer fra 2kW til 1.5kW for å utløse krav om fast tilkobling. 
 

Helt enig - det var aldri ment å være en løsning for vvb, kun for å lese ut litt data. Hadde ikke trodd den kunne bli så varm bare iløpet av noen dager (sjekket både plugg og støpsel jevnlig flere ganger daglig)

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (7 timer siden):

For øvrig så fant jeg ut at VVB slår inn og bruker mellom 8 og 9 kWh per døgn, altså ikke mange timene den er "på". Bruker man en ren snittberegning er elementet aktivt snaue 2 timer totalt per døgn i dette tilfellet, altså da en VVB med 2kW element og 3 personer i husholdningen.

Her datt jeg av lasset. I den ene setningen sier du den bruker 8 til 9 kWh og i den andre sier du snaue 4 kWh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (55 minutter siden):

Her datt jeg av lasset. I den ene setningen sier du den bruker 8 til 9 kWh og i den andre sier du snaue 4 kWh

Jeg var åpenbart altfor trøtt da jeg skrev innlegget. Det skal være 4 timer, og ikke 2. Jeg retter i teksten.
Takk for at du påpeker :)

Byelektrikeren skrev (14 minutter siden):

HER ER FAREMOMENTET

Stikk_vvb.jpeg

Ut fra dette bildet er det vel strengt tatt en ulovlig stikkontakt også? Jeg trodde slike kontakter skulle være enkle stikk slik at man hadde minst mulig ytre påvirkning gjennom inn/ut med andre apparater?
Jeg får en Aeotec på plass nå ila. få dager, og gleder meg til å kunne sette VVB til kun å bruke de billigste timene. Med dagens prisnivå bør den være innspart etter 8-10 måneder, kanskje til og med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (12 minutter siden):

Ut fra dette bildet er det vel strengt tatt en ulovlig stikkontakt også? Jeg trodde slike kontakter skulle være enkle stikk slik at man hadde minst mulig ytre påvirkning gjennom inn/ut med andre apparater?

Det du sier er feil. Historisk har du kunnet montere en enkel eller dobbel stikk og bruke den til vv bereder, heldigvis er dette ikke lenger lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (17 timer siden):

Å ha stikkontakt med VVB er farlig nok i seg selv (og det er ikke lenger lov i nyere bygg).

Det er viktig at informasjonen som skrives er korrekt, og derfor vil jeg komme med en utdypende forklaring:

Bytter du VVB skal den nye ha fast tilkobling, men dette kravet gjelder ikke, hvis den nye plasseres på eksisterende plass, selv om det også ved utskifting anbefales å bytte til fast tilkobling. VVB kan tilkobles via koblingsboks (hvis den har egen kurs), hvis ikke må det monteres egen bryter. Kravet om fast tilkobling har ikke tilbakevirkende kraft, men det anbefales. Disse kravene gleder kun i bolig, og ikke generelt nyere bygg som Moskus skriver.

Endret av Byelektrikeren
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (7 minutter siden):

Det er viktig at informasjonen som skrives er korrekt, og derfor vil jeg komme med en utdypende forklaring:

Bytter du VVB skal den nye ha fast tilkobling, men dette kravet gjelder ikke, hvis den nye plasseres på eksisterende plass, selv om det også ved utskifting anbefales å bytte til fast tilkobling. VVB kan tilkobles via koblingsboks (hvis den har egen kurs), hvis ikke må det monteres egen bryter. Kravet om fast tilkobling har ikke tilbakevirkende kraft, men det anbefales. Disse kravene gleder kun i bolig, og ikke generelt nyere bygg som Moskus skriver.

Hvis det er viktig at det er korrekt informasjon så er det heller ikke krav om fast tilkobling i nye boliger. Det er et forbud mot schuko kontakter og det er minst to alternative løsninger.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 minutt siden):

Hvis det er viktig at det er korrekt informasjon så er det heller ikke krav om fast tilkobling i nye boliger. Det er et forbud mot schuko kontakter, men det er minst to alternative løsninger.

JA, bl.a. ved bruk av industrikontakt - men å montere koblinksboks/bryter er en billig og godkjent måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte ut støpsel og kontakt fra en type til en annen er heller ikke dyrt eller vanskelig.
Og så er det praktisk å kunne løsne ledning fra vegg hvis en bruker området bak VVB til å stue vekk strykebrett og andre ting som tar plass på vaskerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (30 minutter siden):

Å bytte ut støpsel og kontakt fra en type til en annen er heller ikke dyrt eller vanskelig.

Nei, men det krever elektriker å bytte kontakt, så da kan man like greit koble direkte til så slipper man hele problemstillingen. Industrikontakter kan heller ikke benyttes med enkle Wall Plugs, hvis det er poenget.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (19 minutter siden):

Nei, men det krever elektriker å bytte kontakt, så da kan man like greit koble direkte til så slipper man hele problemstillingen. Industrikontakter kan heller ikke benyttes med enkle Wall Plugs, hvis det er poenget.

 

 

...og når elektrikeren først er der kan man gjerne koble på en rett dimensjonert smart-svitsj. Prisforskjellen er vel drøyt tusen kr, og de pengene sparer man fort inn på å kutte ut de 12-18 dyreste timene på oppvarming av vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg har begge deler, smart styring og industrikontakt. Og jeg har lirket inn noen tunge bordplater mellom vegg og VVB. Hadde jeg hatt fast tilkobling ville ledning til VVB vært en flatkabel.

Det har ikke jeg, og ledningene våre er intakte. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist en 2kW bereder jeg har. 

image.thumb.png.646093926a47e5236d62c16568d0fa2b.png
 

2 hours ago, Byelektrikeren said:

HER ER FAREMOMENTET

Stikk_vvb.jpeg


Uff da! Hva er egentlig årsaken til at slik varmegang oppstår? Er det kombinasjon av høy last over tid pluss dårlig kontaktflate i støpselet? Kan se ut som om det er murvegg støpselet står på. Det gjør også støpselet til min VVB og det kan vel kanskje sees på som et mitigerende tiltak da det vil begrense mulighetene for spredning utover selve støpselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsemanGrey skrev (Akkurat nå):

Er vist en 2kW bereder jeg har. 

<snip>

Uff da! Hva er egentlig årsaken til at slik varmegang oppstår? Er det kombinasjon av høy last over tid pluss dårlig kontaktflate i støpselet? Kan se ut som om det er murvegg støpselet står på. Det gjør også støpselet til min VVB og det kan vel kanskje sees på som et mitigerende tiltak da det vil begrense mulighetene for spredning utover selve støpselet.

Det kan fint brenne langsmed lederen både på PN (installasjonskabel for skjult installasjon) og PR (kabel for åpent anlegg), og når det da frem til brennbart materiale kan det bli ugreit. 
Brannsikkerheten i installasjonskabler varierer en del, og noen er såkalt halogenfrie og dermed sikrere enn det som ble brukt tidligere. Det avhenger derfor av alder på anlegget og materialvalget til installatøren. Sagt på en annen måte; jeg ville ikke ha stolt på at det holder at kontakten sitter på murvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har blitt litt "skrudd" i hodet av å ta kurs og sertfisering i Brannforbyggende elkontroll bolig NEK 405-2, samt sertifisert i Elektrotermografering NEK 405-1.

Det som jeg merker meg er at en på flere forum prøver å finne løsninger som går på kollisjonskurs med sikkerhet for eget og andres liv, ved å tøye grenser og regelverk.

Jeg driver et elektrofirma og jeg må forholde og til regelverket, men det er ikke alltid regelverket er godt nok - og da må vi ty til risikovurdering i hvert enkelt tilfelle.

At det ved å bytte VVB ikke kreves fast tilkobling, men kun når VVB monteres en annen plass enn den gamle, eller at det ved å bytte koketopp/komfyr ikke kreves komfyrvakt, men kun når koketopp/komfyr monteres en annen plass enn den gamle er et kostnadsspørsmål og ikke et sikkerhets spørsmål.

Jeg er glad i de jeg bor sammen med og kunne ikke tenkt meg å tøye regelverket, for å spare noen kroner.

 

Mvh. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.