Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vise prisnivå fra Tibber i dashboard?


Anbefalte innlegg

image.png.5003ba75e848add01e2d9bb521db4151.png

Jeg har denne viseren på dashbordet mitt på min HA. Prisen får jeg fra Tibber, og den er jo skremmende nok i seg selv, men jeg ønsker å få på plass er en tilsvarende måler som viser prisnivået i stedet. Altså VERY_CHEAP, CHEAP, NORMAL, EXPENSIVE & VERY_EXPENSIVE

Er det noen som har fått det til, eller som vet hva som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg bruker ikke Homey, men jeg kalkulerer egne prisnivåer, 5 nivåer.

Disse igjen viser jeg som tekst på mitt dashboard, men har også en RGB lyspære i en liten bordlampe på kjøkkenet som endrer seg etter prisnivå gjennom dagen.

 

Uansett, jeg kalkurerer gjennomsnitt av strømprisen (blå strek), og så kalkulerer jeg standardavvik. Så har jeg definert nivående slik:

LAVLAV (mørk grønn): Strømpris < 1,5 * standardavvik.

LAV (lys grønn): Strømpris < 0,75 * standardavvik.

HØY (lys rød): Strømpris > 0,75 * standardavvik.

HØYHØY (mørk rød): Strømpris > 1,5 * standardavvik.

MEDIUM (gul) er alt annet, som blir mellom lav og høy.

 

Prisen jeg går utifra er inkludert alle avgifter og også differensiert nettleie (dag og natt).

 

Tallet 0,75 og 1,5 måtte jeg prøve meg litt frem for å finne med tanke på hva jeg ville skulle skje på de forskjellige nivåene... F.eks er VVB bare på her ved LAV eller LAVLAV nivå. Varmekabler i betonggulv er av ved HØY og HØYHØY.

Jeg kalkulerer også nivåene på nytt med en gang nye strømpriser er tilgjengelige, og tar da med begge døgnene (i dag og i morgen).

image.thumb.png.5b9b5c9e481ef2c210e1d79e509f344f.png

 

Dashboard:

image.png.af4162da68d8f99bc9d3873dfb8f7738.png

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/08/2022 at 14:51, mongojarle said:

Uansett, jeg kalkurerer gjennomsnitt av strømprisen (blå strek), og så kalkulerer jeg standardavvik. Så har jeg definert nivående slik:

LAVLAV (mørk grønn): Strømpris < 1,5 * standardavvik.

LAV (lys grønn): Strømpris < 0,75 * standardavvik.

HØY (lys rød): Strømpris > 0,75 * standardavvik.

HØYHØY (mørk rød): Strømpris > 1,5 * standardavvik.

MEDIUM (gul) er alt annet, som blir mellom lav og høy.

Dette er en template sensor regner jeg med?

 

Lyst til å dele den koden?

 

Jeg har bare funnet kode for å skille pris i 2 nivåer, "billig" og "dyr", der ser koden slik ut:

  - platform: template
    sensors:
      pris_over_snitt:
        entity_id: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025
        friendly_name: "Er strøm billig eller dyr?"
        icon_template: mdi:cash
        value_template: >-
            {% if (state_attr('sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025','average')*1.05)|float <= (states('sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025'))|float %}
              Dyr
            {% else %}
              Billig
            {% endif %}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.