Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overvåke (og styre) enkeltkurser i sikringsskap - er det OK med "pucker" i skapet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er interessert i å overvåke enkeltkurser i sikringsskapet. Disse går til varmepumper, varmekabler, VVB, vaskemaskin/tørketrommel m.m.

Å kunne styre noen av disse er heller ikke å forakte.

 

Fremfor å måtte opp med bokser mange steder ønsker jeg gjerne å kunne gjøre dette fra sikringsskapet. Jeg har et moderne sikringsskap (nytt i 2020) med deksler foran alt, og 3-4 tomme rader under sikringene.

 

I utgangspunktet er mitt smarthjem satt opp med ZigBee og Home Assistant, men det er ikke mange gode alternativer der ute som oppfyller det jeg ønsker, så jeg har kommet frem til disse fra Shelly.

 

Pucker fra Shelly: https://www.dustinhome.no/product/5011256483/1pm-plus-energy-metering-wifi-relay-16a?ssel=false

 

Er det lov å montere "pucker" i sikringsskapet (altså slike releer som vanligvis skjules i veggbokser bak brytere? Det vil jo se rotete ut, men det kan jeg leve med?)

 

Eller må jeg over på slike?

DIN-relee fra Shelly: https://www.dustinhome.no/product/5011256485/pro-1pm-din-wifi-1-ch-16a-power-metering-red

 

SIden jeg ønsker 6+ slike, blir prisforskjellen etterhvert stor, derav spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de må festes på et eller annet vis, men det er ikke krav om at det skal se "fint" ut.

Men et lite spørsmål ang styring av vaskemaskin - kan disse styres ved å ta strømmen? Er ikke de fleste maskiner såpass avanserte at de har en startknapp i front og et program de skal gjennom. Stoppes den ved å ta strømmen, hva skjer med et vaskeprogram den var 40% ferdig med og hadde klart å varme vannet til 70 grader som synker til 40 når det er på tide å komme i gang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (58 minutter siden):

Jeg vil tro de må festes på et eller annet vis, men det er ikke krav om at det skal se "fint" ut.

Men et lite spørsmål ang styring av vaskemaskin - kan disse styres ved å ta strømmen? Er ikke de fleste maskiner såpass avanserte at de har en startknapp i front og et program de skal gjennom. Stoppes den ved å ta strømmen, hva skjer med et vaskeprogram den var 40% ferdig med og hadde klart å varme vannet til 70 grader som synker til 40 når det er på tide å komme i gang igjen?

Jeg tenkte også på dette. Om man skal ha særlig suksess med ekstern styring av slikt må det vel være en mekanisk programteller som ikke resetter seg ved strømbrudd? Alternativet er jo selvsagt en ny vaskemaskin med en eller annen smartfunksjon utover det at den har utsatt start.
Jeg forsøkte for en tid tilbake på å ha Fibaro-plugger på vaskemaskin og tørketrommel, men trolig var det noe feil med konfigurasjonen på pluggene for tørketrommelen stoppet opp flere ganger. Vaskemaskinen stoppet også opp et par ganger. Jeg hadde dette på for å overvåke strømbruk, jeg hadde aldri noen illusjon om å kunne fjernstyre maskinene med pluggen da det jo er flere programvalg som må velges på frontpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Jeg vil tro de må festes på et eller annet vis, men det er ikke krav om at det skal se "fint" ut.

Men et lite spørsmål ang styring av vaskemaskin - kan disse styres ved å ta strømmen? Er ikke de fleste maskiner såpass avanserte at de har en startknapp i front og et program de skal gjennom. Stoppes den ved å ta strømmen, hva skjer med et vaskeprogram den var 40% ferdig med og hadde klart å varme vannet til 70 grader som synker til 40 når det er på tide å komme i gang igjen?


 

Takk, det var det jeg lurte på. Ser flere selger 3D-printede DIN-holdere til disse puckene, så kanskje det vil rydde litt opp.

 

 

Vaskemaskinen kan absolutt ikke styres slik, nei. Tenkte da mer på VVB og kanskje varmekabler i kjeller (selv om disse har ganske moderne termostater som kanskje mister minnet eller lignende ved strømbrudd?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boulder skrev (23 minutter siden):

Tenkte da mer på VVB og kanskje varmekabler i kjeller (selv om disse har ganske moderne termostater som kanskje mister minnet eller lignende ved strømbrudd?)

De fleste (alle?) termostater har persistering av innstillingene, altså at de husker innstillingene ved strømbrudd.  Ellers ville jo f.eks. en termostat bak en to-polet bryter måtte stilles inn på nytt hver gang strømmen ble brutt.
Merk for øvrig at om man skal sette inn termostater til varmekabler så er det svært få av dem som faktisk har to-polet brudd. Jeg har bare klart å finne Elko sin smart-termostat med dette. For termostater med separat bryter er ikke dette noe problem, men der hvor termostaten må være selve bryteren også OG det er krav til to-polet brudd er man etter det jeg har klart å finne låst til å bruke Elko-termostater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.