Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS Måler, Tibber Pulse, generelle spørsmål.


Torben

Anbefalte innlegg

Hallo til forumet :)

Min historie begynner med at jeg og min kone driver et landbruk, hvor vi de siste årene har hatt en kraftig økning i strømforbruk.
Dette harmonerer ikke med endringene vi har gjort på gården siden 2016/17

Først fikk vi tlf fra nettleverandør, og de fortalte at vi måtte over på ny tariff - bedriftstariff, og fikk følgelig en voldsom økning i faste avgifter.
Samtidig begynte jeg å feilsøke, og lokalisere kilder til det enorme forbruket.

Utifra nettleverandørens forbrukskurver hadde vi passert 32 KW/h i korte perioder, og grensen for å bli regnet som bedrift var på 25 (godt over med andre ord)
 

I letingen etter feil, og store forbrukere, og evt legge en strategi for "hva som ikke kan kjøres samtidig" kontaktet jeg nettleverandøren, og ba om en kvalitetsmåler for å eliminere lav/høy spenning på nettet.
Kvalitetsmåleren oppga noe lav spenning med varighet bare noen millisekunder ved oppstart av tunge motorer - noe jeg ikke tror er noe problem (treghet i trafo)

Men så besluttet jeg å anskaffe en online måler til AMS målerens hannport - i vårt tilfelle en Tibber Pulse (Ble litt ekstraarbeide siden jeg måtte etablere wifi i verkstedet hvor måleren står... Men wifi i verkstedet er bare bra  :)   )

Når jeg fikk denne opp og gå, stusser jeg på noe - som jeg håper noen her i forumet, med litt mer innsikt enn meg kan forklare.

AMS måleren vår er en trafomålt måler - den har trafo på faser hvor det induseres spenning til måleren basert på hvor mye strøm det går pr fase.
Men så ser jeg at tibber registrerer bare belastning på to av tre faser... Uansett hvor mye jeg starter/stopper utstyr.
Når jeg så kikker i skapet, ser jeg at det er montert trafomåler på 2 av 3 faser - derfor ser ikke Tibber den 3dje..

Så kommer spørsmålet mitt... 

Hvis AMS måleren kun registrerer mot 2 av 3 faser, hvordan blir belastningen på den siste fasen beregnet ?... Tar man snitt av de to som blir målt, eller estimeres det hva som "kanskje" belastes på den 3dje...

I strømnettet er det fullt mulig å fordele belastningen, og skjeivfordele belastningen mellom de 3 faser man har - slik at i teorien om jeg ikke har noe særlig belastning på den fasen som ikke måles, men full belastning på de to andre, og nettleverandøren estimerer fasen som ikke måles- vil min avregning bli feil...?

 

Jeg aner ikke i praksis hvordan AMS måleren kan gi en representativ, og korrekt måling av forbruk når den kun ser to av tre faser...

Noen der ute som har et godt svar, evt forklaring på dette ?

Torben

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke elektriker og de bruker mange fancy ord jeg ikke kan. Men så vidt jeg vet er det ikke en ukjent situasjon. I et 3-fase nett behøver man visstnok kun måle 2 av 3 faser (og så regner jeg med at man beregner forbruket på den siste fasen), men jeg kan ikke fortelle deg hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (35 minutter siden):

I et 3-fase nett behøver man visstnok kun måle 2 av 3 faser (og så regner jeg med at man beregner forbruket på den siste fasen)

Det gjelder kun i 3-fase 230V nett hvor en har 3 ledere inn til huset og transformator til netteier er trekant-koblet. I 400V nett der en har en nøytralleder i tillegg til de 3 fasene så må en måle strøm i alle 3 faser. Stort sett alle husstander i Klepp kommune er på 400V nett.

Torben skrev (3 timer siden):

Jeg aner ikke i praksis hvordan AMS måleren kan gi en representativ, og korrekt måling av forbruk når den kun ser to av tre faser...

Strømmer kan ikke forsvinne ut av løse luften så i et 3-fase nett uten nøytralleder må summen av strøm i de 3 lederne være null. Så da kan en regne ut strømmen i den ene lederen basert på strømmene i de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fase går jo mellom to ledere, altså strømmen går frem og tilbake fra en leder til en annen.

 

Tenk deg at du har måling på L1 (leder en) og L2, men ikke på L3. Fase 1 går mellom L1 og L2, denne måles altså dobbelt. Fase 2 går mellom L2 og L3, og fase 3 går mellom L3 og L1, de måles da på hhv. L2 og L1.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.