Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mer å hente på å flytte forbruk


Anbefalte innlegg

Den tiden vi går inn i nå med 90% "strømstøtte" vil det være viktigere enn noengang å flytte forbruk til billige timer.

 

Figuren viser strømprisene for NO1 for i dag og i morgen time for time. Lilla linje viser prisene etter at strømstøtten er trukket fra. For i morgen er laveste pris under 1kr, mens høyeste pris er nesten 3kr. Om en klarer å flytte forbruk til de rimeligste timene er det selvfølgelig mye å spare. Husk at lilla kurve er fasit for i dag, men kun et estimat så lenge måneden ikke er slutt, så den kan flytter opp / ned avhengig av gjennomsnittelig spotpris.

 

 

Screenshot 2022-08-31 132055.png

Endret av OlavT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt penger å spare på flytting av forbruk ja, og også her lenger nord hvor prisene er lavere men likevel kan svinge veldig mye enkelte dager. For et par uker siden varierte prisen fra 8 til 250øre/kwt på samme dag, da vil man ikke at vvb skal gå i den dyreste timen. Håper bare det kommer noe litt mer "ferdig" system for home assistant ettervert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OlavT: Fin fremstilling! Takk for at du gjør det så tydelig.

Da er jeg enda mer glad for at jeg akkurat har fått på plass strømstyring av VVB via HomeAssistant. For jeg _vil_ gjerne dusje klokka 7, men ønsker absolutt ikke å varme opp vannet igjen til dyreste pris. :-)

 

Skulle gjerne hatt den grafen der i realtid i HomeAssistant for å synliggjøre viktigheten av å spare strøm i hjemmet. Jeg antar den der ikke er fra HA, men ville du delt hvordan utregningene skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, jorno said:

@OlavT: Fin fremstilling! Takk for at du gjør det så tydelig.

Da er jeg enda mer glad for at jeg akkurat har fått på plass strømstyring av VVB via HomeAssistant. For jeg _vil_ gjerne dusje klokka 7, men ønsker absolutt ikke å varme opp vannet igjen til dyreste pris. 🙂

 

Skulle gjerne hatt den grafen der i realtid i HomeAssistant for å synliggjøre viktigheten av å spare strøm i hjemmet. Jeg antar den der ikke er fra HA, men ville du delt hvordan utregningene skjer?

 

Dette har jeg laget selv, kodet i .net og c#. Henter strømpriser daglig fra en web tjeneste. Har laget modeller for strømstøtte og nettleie. Bruker alt dette til å regne ut totale priser med og uten strømstøtte. Har også laget min egen Z-Wave kontroller i .net og c# som jeg kjører i en container på Raspberry Pi 3. Har laget en egen JSON syntaks for å styre basert på totalt effektforbruk / priser. Har nå satt huset til "Maks 5kW".

 

Denne JSON snippet sørge for at varmtvann ikke går om 5kW grensen står i fare for å overskrides:

 

    {
      "if": {
        "ElectricityConsumptionCouldExceedHourlyLimit": {
          "thisDevicePowerConsumptionProperty": "WaterHeater.PowerConsumption",
          "thisDeviceMaxPowerConsumption": 2475 // in Watts
        },
        "then": {
          "executeCommand": {
            "deviceGroupId": "ZWave",
            "deviceId": "6",
            "capabilityId": "SwitchBinary.000",
            "commandId": "SwitchOff"
          }
        }
      }
    },

 

Denne sørge for å varme vann de 3 billigste timene:

 

    // Lowest priced hours
    {
      "timeInterval": {
        "fromTime": "21:00",
        "addHours": 27,
        "validMinutes": [
          {
            "fromMinute": 0,
            "toMinute": 58
          }
        ]
      },
      "if": {
        "IsLowestPricedHours": {
          "timeInterval": {
            "fromTime": "21:00",
            "addHours": 27
          },
          "hours": 3
        },
        "then": {
          "executeCommand": {
            "deviceGroupId": "ZWave",
            "deviceId": "6",
            "capabilityId": "SwitchBinary.000",
            "commandId": "SwitchOn"
          }
        }
      }
    },

 

Mer strømprismoro i morgen. Kan potensielt få bra betalt for å bruke strøm. Men husk: Dette er basert på gjennomsnittelig spotpris for 1. og 2. september, så dette kan endres både opp og ned.

 

image.thumb.png.0f1e11927d777a9a22b58993cd8f8a81.png

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser siste mnd ut hos meg:

image.thumb.png.5e3f1c15e8a2e783fff0f86525e3a2b7.png

 

Har for tiden litt for liten batterikapasitet til at jeg kan benytte solkraft døgnet rundt men å legge batterilading med kjøpestrøm til de minst dyre timene er i alle fall gunstig. De første 7-8 dagene i bildet her er med solcelleanlegget ute av drift. Data er lagret time for time i MariaDB SQL server og hentet ut i NodeRed Dashboard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.