Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til artikler en hadde ønsket fantes


Anbefalte innlegg

Slett hvis upassende: jeg driver en webside med tekniske ting som programmering og smarthjem som mål. Det jeg hadde håpet på var å få inn noen ønsker her om hva som er vanskelig, hva du ønsket du kunne og rett og slett dette er artikler jeg tror vi trenger. Ingen forslag er dumme :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!!

 

Tatt i betraktning hvor billig og lett det vlle vært å integrere lassevis med sensorer i en vv-bereder ved produksjon, og hvor håpløst vanskelig det er å ettermontere, så er det pussig at det ikke er et større tilbud av beredere der dette er på plass. Ser for meg flere temperatur- og trykk-sensorer på forskjellige steder.  Og muligens gjennomstrømmings- og lekkasje-sensorer også, selv om det er litt lettere å klatte på i ettertid.

 

Det finnes ingen unnskyldning for å lage en bereder som ikke kan bli smart i 2022.  OK, det er mulig å gjøre berederen litt smartere uten sensorer på innsiden.  Men mulighetene er nokså begrensede i forhold til hva de kunne vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv montert temperatursensorer på min VVB, en i toppen som står i vann og en i bunn ved VVB sin termostat. Ingen av disse to gir noen særlig nyttig informasjon. De kan ikke engang brukes til å lese av tankens status på hvor mye varmtvann det er igjen i den. Den i bunn gir meg informasjon om at alt vannet er varmet opp, men ikke noen nyttig informasjon derifra til at alt vann er kaldt. Det kan en hente ut fra toppsensor, men i løpet av de siste to år har det aldri skjedd at alt varmtvann blir brukt opp. Toppsensor har dermed hatt null nytteverdi. Skulle denne plutselig komme i kontakt med det kalde vannet så er det jo for sent.

Det hele skyldes at vanntemperatur ikke er uniform i tanken. Stillestående vann leder varme dårlig og det som skjer er at en får et sjikt mellom varmt og kaldt som beveger seg oppover etterhvert som en tapper ut det varme. En sensor ca midt på kunne gitt informasjon om at nå er halvparten av det varme brukt.

Jeg høres kanskje negativ ut, men til dere som ikke måler temperatur i tank - fortsett med det og spar pengene. Hvis ikke nysgjerrigheten er stor nok da....... Da kan en jo ha en måler bare for å tilfredstille nysgjerrigheten.

Edit: At alt vann er varmet opp, kan en måle med å se på hvor stor strøm VVB trekker. Termostat kobler jo ut når den er varm nok.

Endret av stigvi
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Det finnes ingen unnskyldning for å lage en bereder som ikke kan bli smart i 2022. 

Nå har vel både OSO og Høiax smarte beredere tilgjengelige på markedet. Høiax har en full-integrert løsning, mens OSO har gått for en løsning med separat veggboks som kan ettermonteres på beredere fra 2017 og yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Enova at det kun er ved kjøp av ny smart bereder at en får støtte. Støtte blir ikke utbetalt ved evt å modifisere "gammel" bereder, til smartbereder. Antar at OSO sin løsning ikke tilfredstiller kravet til støtte, da smarthus og styring av ny standard VVB ikke gav grunnlag for støtte - jeg fikk avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (17 minutter siden):

Fikk svar fra Enova at det kun er ved kjøp av ny smart bereder at en får støtte. Støtte blir ikke utbetalt ved evt å modifisere "gammel" bereder, til smartbereder. Antar at OSO sin løsning ikke tilfredstiller kravet til støtte, da smarthus og styring av ny standard VVB ikke gav grunnlag for støtte - jeg fikk avslag.

Interessant. Skal tro hva OSO har å si til dette? Det viser jo eventuelt at de har bommet på strategien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (2 minutter siden):

Interessant. Skal tro hva OSO har å si til dette? Det viser jo eventuelt at de har bommet på strategien sin.

Det går nok bra hvis du kjøper ny OSO VVB + OSO smartenhet, så da er de like langt som konkurrenten. Bare at med OSO kan du gjøre din eksisterende men nyere forholdsvis smart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bjørn Mork said:

Ja!!

 

Tatt i betraktning hvor billig og lett det vlle vært å integrere lassevis med sensorer i en vv-bereder ved produksjon, og hvor håpløst vanskelig det er å ettermontere, så er det pussig at det ikke er et større tilbud av beredere der dette er på plass. Ser for meg flere temperatur- og trykk-sensorer på forskjellige steder.  Og muligens gjennomstrømmings- og lekkasje-sensorer også, selv om det er litt lettere å klatte på i ettertid.

 

Det finnes ingen unnskyldning for å lage en bereder som ikke kan bli smart i 2022.  OK, det er mulig å gjøre berederen litt smartere uten sensorer på innsiden.  Men mulighetene er nokså begrensede i forhold til hva de kunne vært.

 

Ikke noe problem å lage utstyr med noen sensorer, men der er sikkert noe mer vrient å sy dette sammen til et helhetlig konsept som folk er villige til å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 timer siden):

Jeg har selv montert temperatursensorer på min VVB, en i toppen som står i vann og en i bunn ved VVB sin termostat. Ingen av disse to gir noen særlig nyttig informasjon. De kan ikke engang brukes til å lese av tankens status på hvor mye varmtvann det er igjen i den. Den i bunn gir meg informasjon om at alt vannet er varmet opp, men ikke noen nyttig informasjon derifra til at alt vann er kaldt. Det kan en hente ut fra toppsensor, men i løpet av de siste to år har det aldri skjedd at alt varmtvann blir brukt opp. Toppsensor har dermed hatt null nytteverdi. Skulle denne plutselig komme i kontakt med det kalde vannet så er det jo for sent.

Det hele skyldes at vanntemperatur ikke er uniform i tanken. Stillestående vann leder varme dårlig og det som skjer er at en får et sjikt mellom varmt og kaldt som beveger seg oppover etterhvert som en tapper ut det varme. En sensor ca midt på kunne gitt informasjon om at nå er halvparten av det varme brukt.

Jeg høres kanskje negativ ut, men til dere som ikke måler temperatur i tank - fortsett med det og spar pengene. Hvis ikke nysgjerrigheten er stor nok da....... Da kan en jo ha en måler bare for å tilfredstille nysgjerrigheten.

Edit: At alt vann er varmet opp, kan en måle med å se på hvor stor strøm VVB trekker. Termostat kobler jo ut når den er varm nok.

Dette stemmer berre delvis med mine observasjoner.

Nederste sensor, ved termostat - ja, denne gir mindre nytte, men den vil gi ein grei indikasjon når det ikkje har blitt brukt vatn på ei stund, og den vil i alle fall sei frå når tanken er ferdig oppvarma. 

 

Vi har to vv-tankar:

 

-Den første står i kjøkkenbenken, ein liten sak på kanskje 50 liter. Denne er isolert med glava e.l. med mjuk plast utenpå, her har eg putta ein DS18B20 innanfor isolasjonen på toppen av tanken og denne gir svært god indikasjon på mengden varmt vatn igjen. Her går det lineært frå ca. 80 grader når den er fullt oppvarma, ned til ein kan rekne den som tom ved ca. 40 grader. Dette fungerer veldig godt hos oss.

-Den andre er "hovedtanken", standard Oso på 200 liter. Her har eg festa ein DS18B20 utenpå tanken ved termostaten, festa med aluteip. Som du nevner er det mykje hopp og sprett når det blir fylt på kaldt vatn, ikkje unaturlig. Men når den er fullt oppvarma vil du lett sjå det på denne sensoren. Har også festa sensor på toppen, her måtte eg ha laga hol i yttertanken for å få måle på innsida av isolasjonen, det har eg ikkje gjort per no. Derimot har eg festa ein sensor på utsida av utløpsyret, nærmest mulig tanken, og isolert denne med skumteip. Den gir ikkje så gode verdiar som tanken på kjøkkenet, men eg bereknar gjennomsnittet av dei to målingene og bruker dette i virtuell termostat i HomeSeer som styrer reléet, og dette fungerer svært bra hos oss.

 

No vart dette litt avsporing ift tema i tråden, men poenget mitt er at dette er verdt å gå for. Ikkje er det dyrt heller, ein NodeMCU, strømforsyning, eit par sensorar og ein motstand. Trur ein skal komme langt med 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornepappa skrev (4 timer siden):

Her går det lineært frå ca. 80 grader når den er fullt oppvarma, ned til ein kan rekne den som tom ved ca. 40 grader. Dette fungerer veldig godt hos oss.

Har samme erfaring med sensor i øvre del av berederen. Bruker den til å vurdere om jeg skal prioritere oppvarming av bereder eller vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Oso Charge siden jeg har ganske ny bereder.

Men høy pris, pluss at termometer-føleren er så lang at jeg må tappe 300liter vann og vippe på tanken for å montere de,  gjør at det ikke blir noe av.

 

Da får jeg heller gå for en bryter og se om jeg får på noen tempsensore senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg leser mange ønsker å lage en smart VVB med temperaturstyring etc. dette kunne være en fin artikkel da jeg har bestilt inn sensorer som klarer høye temperaturer konstant til dette forbruket. Skulle hatt en heavy switch (leier her så begrenset hva jeg får endret) så blir vanlig switch (dog vvb her trekker knappe 1kw)

 

 

 

Når det er sagt; er det noen som sitter på smartmoduler som homey, fibaro hc3 etc. eller andre kjekke smarttings som kan låne, leie, kjøpe for en symbolsk sum eller gi bort for meg til å skrive artikler om dem. Ønsker å skrive så mange «kom igang» som mulig og håpet på en god sammenligningsartikkel.

 

jeg dekker frakten ved lån selvfølgelig!

 

 

Admin / mod: kan jeg poste til websiden for konstruktiv kritikk på hvordan den ser ut?

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (1 time siden):

Ønsker å skrive så mange «kom igang» som mulig og håpet på en god sammenligningsartikkel.

En saklig sammenligning mellom de fleste systemene som NodeRed, OpenHAB, Home Assistant, Homey, Zipato, HomeSeer, Telldus, Fibaro+++ Det er nok en megajobb å lage noe slikt på en skikkelig måte... men du spurte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (1 time siden):

Admin / mod: kan jeg poste til websiden for konstruktiv kritikk på hvordan den ser ut?

Tja... jeg ville jo sagt at siden du bruker denne siden som inspirasjon, så kan du jo også skrive artiklene her? :P 

Vi trenger artikkelforfattere. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Tja... jeg ville jo sagt at siden du bruker denne siden som inspirasjon, så kan du jo også skrive artiklene her? :P 

Vi trenger artikkelforfattere. :) 


De jeg skriver på nettet blir iofs skrevet på Engelsk, men vi kan få det til dere voterer frem de som dere synes kan gavne feks nybegynnere så kan jeg oversette til Norsk og publisere her også; win-win? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, SveinHa said:

Hvilken nettside handler dette om?

Vil ikke si det før jeg får klarsignal. Jeg ønsket mest med posten å diskutere spørsmål vi alle har, uten å bli mistenkt for å promotere min egen webside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (2 minutter siden):

Poenget her at dette ikke skal være en tråd hvor jeg reklamerer for en nettside

Mye av grunnlaget for slike fora som dette er åpenhet og kan ikke du være åpen med hva du driver med så melder jeg meg ut så får andre gjøre hva de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, SveinHa said:

Mye av grunnlaget for slike fora som dette er åpenhet og kan ikke du være åpen med hva du driver med så melder jeg meg ut så får andre gjøre hva de vil...

 

Jeg sier jo helt klart hva jeg driver med; jeg skriver tutorials / guider. Det er på de fleste fora en uskreven (og mange ganger skreven) regel en ikke reklamerer for egne websider uten tillatelse fra administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.