Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs bevegelsessensor med fast strøm?


OlavT

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å bruke en Steinel IS140-2 Z-Wave, men etter å ha testet en god del er min konklusjon at den er ubrukelig. Hovedproblemet er at den slutter å respondere etter noen timer / dager (litt tilfeldig). Sikkert noen bugs i firmware og de har ikke noen firmware oppgradering til denne.

 

Er det noen som har noen andre produkter å anbefale for dette? Ønsker ikke batteridrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Moskus said:

Hvor værutsatt er det der den skal stå? Jeg har en AeoTec Multisensor 6 som har klart seg fint i Stavanger i 2-3 år nå, men den har 1 meter tak i to retninger, og vegg bak ellers...

Ikke spesielt værutsatt. Er under tak. Har sett litt på en Aeotec MultiSensor 7 med USB strøm, men ser at den har mange hull i kapslingen og en kan se rett inn på kretskortet. Største problemet er nok ved spyling / vasking av vegg / uteområdet. Frister egentlig ikke å ha noe som er såpass "luftig" og lite vanntett. MultiSensor 6 ser kanskje litt tettere ut. Hadde vært fint med Z-Wave 700 for å teste det også (har bare 500 devices fra før). Synd at det er så lite å velge mellom.  Frister ikke å skulle bytte batterier heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (19 minutter siden):

Nok til at noen unngår det hvis vi kan. :)

Da må en gjerne sette opp en som er beregnet for innendørs bruk og håpe det går bra. Jeg vil tro min Philips Hue utendørssensor skaper mindre bekymringer selv om jeg må skifte batteri innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro min Philips Hue utendørssensor skaper mindre bekymringer selv om jeg må skifte batteri innimellom. 

Jeg tror heller han bør kjøpe en egen Philips Hue utendørssensor enn å bruke din. :P 

 

Men ja, hvis den varer 3 år så er nok det godt nok for de fleste, og iallfall verdt å undersøke. Hvis man uansett har fast strøm til stedet kan man jo alltid lodde på 3V, evt 5V med en spenningsregulator. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 minutter siden):

Jeg tror heller han bør kjøpe en egen Philips Hue utendørssensor enn å bruke din. :P 

 

Men ja, hvis den varer 3 år så er nok det godt nok for de fleste, og iallfall verdt å undersøke. Hvis man uansett har fast strøm til stedet kan man jo alltid lodde på 3V, evt 5V med en spenningsregulator. :) 

Min får han ikke. Da må han i så fall røske den ned av veggen og da blir jeg sur.

Å mekke til noe på Philips Hue er en mulighet, men den er tett i utgangspunktet så skal en lage hull til en ledning så har en litt jobb med å få det tett igjen. Men det er jo mye bra i silikon. Jeg får ca 3 år levetid med alkaliske AA batterier. Med Lithium AA burde det gå enda litt lenger tid, kanskje 4 år. Men det er kun gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jeg tror heller han bør kjøpe en egen Philips Hue utendørssensor enn å bruke din. :P 

 

Men ja, hvis den varer 3 år så er nok det godt nok for de fleste, og iallfall verdt å undersøke. Hvis man uansett har fast strøm til stedet kan man jo alltid lodde på 3V, evt 5V med en spenningsregulator. :) 

Philips Hue er vel ikke Z-Wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du krav som sannsynligvis ekskluderer den beste sensoren til dette. Philips Hue utendørssensor er veldig godt laget og tåler definitivt å stå ute og bli utsatt for all slags vær. I tillegg rapporterer den lysstyrke og temperatur. Den koster i overkant av 400 kroner, men det er den verd, synes jeg.

Philips Hue Utendørssensor | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (7 minutter siden):

Da har du krav som sannsynligvis ekskluderer den beste sensoren til dette

... og det er også OK. Multisensor 6 eller 7 gjør en god jobb ute også. :)

 

Jeg har Multisensor 6 under tak, og den har fungert utmerket i snart 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, stigvi said:

Da har du krav som sannsynligvis ekskluderer den beste sensoren til dette. Philips Hue utendørssensor er veldig godt laget og tåler definitivt å stå ute og bli utsatt for all slags vær. I tillegg rapporterer den lysstyrke og temperatur. Den koster i overkant av 400 kroner, men det er den verd, synes jeg.

Philips Hue Utendørssensor | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Hvordan integreres den inn med software som kjører på Raspberry PI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, OlavT said:

Ja, ønsker Z-Wave. Ser at jeg postet denne i Z-Way forum. Tenkte det var Z-Wave.

Nettopp grunnet dette bet jeg meg i fingeren og unngikk å anbefale Hue Outdoor. Men nå som katta er ute av sekken må jeg bare hive meg på å anbefale denne!

Har 2 stykker ute. Husker ikke når de ble hengt opp, men det er flere år siden. Den ene rapporterer fortsatt 100% batteri og den andre 72%. Etter å ha satt de opp har jeg ikke ofret de en tanke. De bare fungerer. Noe som ikke kan sies om alle smarthusdinger som har ramlet inn døra her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.