Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Solcelle anlegg uten å være pluskunde?


Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Lurer på om noen som vet om det er "lov" å koble på vekselretter (med anti-islanding så klart) uten å faktisk melde seg inn som "plus-kunde" til nettselskapet? Tenker at all energien fra solcelle anlegget blir lagret i batteri i forbrukes selv, har derfor ikke behov for å selge tilbake til nettet.

 

Tanker?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Netteiere vil gjerne vite om slike anlegg pga personsikkerhet for egne montører. Når de tar spenningen i et område for å gjøre arbeid, så kan private vekselrettere være en utfordring. Jeg ville ringt og hørt med de. Selv om du har utstyr som hindrer dette så vil jeg tro netteier allikevel ønsker å ha en oversikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint uten å være plusskunde men du er underlagt samme forskrifter, dokumentasjonskrav og slikt som plusskunder er. Jeg har et off-grid anlegg og har nylig hatt kraftlaget på inspeksjon og fikk en "mangellapp" 13 punkter, de fleste enkle saker men noen mer utfordrende...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (17 minutter siden):

Det går fint uten å være plusskunde men du er underlagt samme forskrifter, dokumentasjonskrav og slikt som plusskunder er. Jeg har et off-grid anlegg og har nylig hatt kraftlaget på inspeksjon og fikk en "mangellapp" 13 punkter, de fleste enkle saker men noen mer utfordrende...

Er det lov å spørre hva slags mangler du må rette? Hadde vært lærerik kanskje også for flere som lander her på samme tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt fortalt:

  1. MC4 kontakter må sikres slik at de ikke kan åpnes uten verktøy. Strips som blokkerer låselippene er ok, da må du ha avbiter for å åpne de.
  2. Merking av div utstyr og kabler med gul trekant med lyn.
  3. Avdekking av alt 48V koblinger, også minus...
  4. Jordfeilvern type B
  5. Utvendig merking på bygg.
  6. Samsvarserklæring på inverter (NEK EN 62109)
  7. Jording av batterirack.
  8. Brukerdokumentasjon.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.