Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Alarmsystem, brannalarmer og strømsparing; where to begin...?


Snapsh00t3r

Spørsmål

Har enebolig og i en del år hatt alarm via Verisure, i tillegg trådløse brannalarmer på alle rom utenom alarmsystemet. I senere tid styrt VVB til å varmes på natt via en smartkontakt og følger med på strømforbruk via Gudbrandsdal Energis app (med HAN-modul på strømmåler), ellers manuell styring på gammel varmepumpe, varmekabler på 2 bad og 2 rom i underetg, og vedfyring.

 

Samtlige brannalarmer må nå skiftes ut pga alder (8stk) og gikk lei av å betale overpris for alarmsystemet så har sagt opp dette. Ønsker helst boligalarm, brannalarm og styring av strømforbruk (VVB + etterhvert varmepumpe, kabler og ovner) i ett og samme system (app). Etter en del googling fremstår det som en jungel, og vanskelig å finne ut av hva som er mest økonomisk og fornuftig. Homely gir en grei deal på alarmsystem m/vektertjenester inkl brannalarmer (dvs rabatt på utstyret ved nedbetaling over 36mnd), men har begrenset funksjonalitet ifht størstyring og automatisering.

 

Noen gode tips til hva jeg bør starte med, og om ev Homely sitt system er en løsning som jeg kan integrere i øvrig system etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Personlig ville jeg droppet alarmselskap (inkludert Homely), uansett hva det heter. Hvis du starter på et smarthussystem og har litt interesse, så greier du fint å mekke til noe som fungerer selv. Jeg vil tro de fleste smarthussystemene kan fungere til formålet, men jeg ville gått for et av de mer populære systemene (Home Assistant, Homey, HomeSeer for å nevne noen få), og ikke f.eks de mindre og lukkede greiene (uten å henge noen ut her).

 

Brannvarslere finnes jo i alle støpninger, men det viktigste er at de er seriekoblet, og at du kan få alarm til telefon om en av dem trigges. Noen kan kobles direkte til smarthussystemet (via f.eks Zigbee eller Z-Wave), mens andre har proprietære protokoller som krever et relekort, og da må man mekke et interface selv fra relekortet og til smarthussystemet, så det er litt mer klønete.

 

Dine valg avhenger litt av hvor interessert du er i å fikle selv og lære deg ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mroek skrev (8 timer siden):

Dine valg avhenger litt av hvor interessert du er i å fikle selv og lære deg ting.

Bra oppsummert 🙂

Et retorisk spørsmål - hva får en i praksis igjen for vektertjenester som skiller seg ut i fra gratis tjenester hos det offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mroek skrev (9 timer siden):

Dine valg avhenger litt av hvor interessert du er i å fikle selv og lære deg ting.

 Kan også si meg veldig enig i dette. Selv bruker jeg Homeseer og har både brann-, innbrudd og lekkasjealarm samt styring av alt fra ventilasjon, varmepumper, lys mm. tilknyttet dette anlegget.

Fordelen med å ha alt integrert i ett system er mange i mine øyne. Bevegelsessensorer gjenbrukes til både lysstyring og innbruddsalarmer. Fuktsensor på badet styrer ventilasjonsanlegget. Google Nest Audio Høyttalerne mine brukes både til musikk/radio, for at systemet kan fortelle meg hva som skjer, og for alarmvarslig på ulike måter (feks. ved å gi inntrykk av at det bor en j...lig sint bikkje i 2. etg. dersom innbruddsalarmen går).

Uten noe teknisk bakgrunn, men med en teknisk interesser har det vært ganske krevende å sette opp dette for meg. Jobben med å sette seg inn i og forstå er minst like stor som jobben med utførelsen. Både nytteverdien og investeringskostnaden har egentlig blitt mye større enn først antatt, og for meg har det vært viktig å sitte igjen med et system der jeg eier alt, og ikke har noen abonnementskostnader på noen måte.

Vektertjeneste har veldig liten nytteverdi i mine øyne. Hvis du har innbrudd og en vekter først skal reise til stedet for å se om det er falsk alarm, så gir man i realiteten innbruddstyven god tid til å få med seg det han vil ha og komme seg unna. Vekteren får ikke gjort noe særlig fra eller til uansett, annet enn å varsle politiet når han kommer. Med et smarthussystem med flere sensorer kan ringe med en gang til politiet selv, og si med sikkerhet at nå er det noen i huset mitt som ikke skal være der. Dersom alarmen utløses hos meg vil jeg kunne se at gjerningspersonen flytter seg fra rom til rom, og da vet jeg at det ikke er en teknsik feil.

Røykvarslere og videoovervåkning til alarmstasjon har jeg mye mer troen på. Da kan alarmstasjonen ringe til brannvesenet og si hva de ser. Dette er selvfølgelig også fult mulig å få til selv, men i tilfellet med både brann og innbruddsalarm er man jo avhengig av å selv motta varslingen, verifisere om hendelsen er reell, også varsle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Im_IB skrev (3 minutter siden):

Røykvarslere og videoovervåkning til alarmstasjon har jeg mye mer troen på. Da kan alarmstasjonen ringe til brannvesenet og si hva de ser. Dette er selvfølgelig også fult mulig å få til selv, men i tilfellet med både brann og innbruddsalarm er man jo avhengig av å selv motta varslingen, verifisere om hendelsen er reell, også varsle videre.

Jeg har varsling på mobil når brannalarm går og jeg tester dette ofte. Hvis brannalarmen skulle gå når jeg selv ikke er hjemme så hadde jeg uansett ringt brannvesenet og forklart situasjonen. Jeg er rimelig trygg på at de hadde rykket ut kjapt. Koden til inngangsdøren hadde de også fått.

Huset mitt er et såkalt "enebolig i rekke". Hele rekken har royal impregnert kledning som har vist seg å være en smule brannfarlig. Jeg skulle fint klare å overbevise brannvakten hvis de ikke var 100% villige til å rykke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Im_IB skrev (13 minutter siden):

 Røykvarslere og videoovervåkning til alarmstasjon har jeg mye mer troen på. Da kan alarmstasjonen ringe til brannvesenet og si hva de ser. Dette er selvfølgelig også fult mulig å få til selv, men i tilfellet med både brann og innbruddsalarm er man jo avhengig av å selv motta varslingen, verifisere om hendelsen er reell, også varsle videre.

 

Akkurat dette er også problemet ved alarmselskapenes brannvarslingstjeneste. De sier gjerne at de har "direkte" varsling til brannvesenet, men i virkeligheten så gjør de selv en vurdering av om de tror det er en falsk alarm, enten via video/bilder fra kameraer innebygget i PIR-sensorer, eller eventuelt ved å sende ut en vekter. Det er altfor tregt og upålitelig, og det ender gjerne med en mye større brann enn om man heller hadde varslet brannvesenet og fått en umiddelbar utrykning.

 

Har man varsling til seg selv, så kan man jo velge å bare ringe brannvesenet umiddelbart, selv om det er en mulighet for at det blir kostnader for falsk utrykning. Har man hatt systemet sitt kjørende over en tid, så får man jo en viss erfaring med hvor pålitelig det er, og det er tross alt bedre å risikere en falsk utrykning enn at huset brenner ned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (7 minutter siden):

Jeg har varsling på mobil når brannalarm går og jeg tester dette ofte. Hvis brannalarmen skulle gå når jeg selv ikke er hjemme så hadde jeg uansett ringt brannvesenet og forklart situasjonen. Jeg er rimelig trygg på at de hadde rykket ut kjapt. Koden til inngangsdøren hadde de også fått.

Huset mitt er et såkalt "enebolig i rekke". Hele rekken har royal impregnert kledning som har vist seg å være en smule brannfarlig. Jeg skulle fint klare å overbevise brannvakten hvis de ikke var 100% villige til å rykke ut.


Jeg er også overbevist om at brannvesenet hadde rykket ut. Jeg tenker mer på hvor lett det er å få seg selv til å ringe hvis man er usikker på om det kanskje er ungdommen som er hjemme og kokkelerer, og som ikke svarer når man ringer.

Det er først og fremst når det kommer til innbruddsalarmer det er litt annerledes. De aller fleste utløste innbruddsalarmer kommer ikke av reelle innbrudd. Politiet er også oftere opptatt med andre oppgaver enn å rykke ut på alarmer. Hvis man har en sensor som sier det har vært bevegelse i ett rom kan det nok tenkes at man må reise til stedet selv først, eller at oppdraget blir prioritert etter andre pågående ting. Hvis man derimot kan ringe og feks. si at systemet har detektert at ytterdøren har åpnet seg og at det har vært bevegelse der og der, da blir det nok ansett som mye mer sannsynlig at alarmen er reell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som du nevner så har også jeg liten tro på at en vekter gjør noen forskjell. De som gjør innbrudd har lært seg at de må være kjappe.
Selv har jeg erfart dette hos min arbeidsgiver som opplevde at kjeltringer sopte med seg alt av bærbare datamaskiner og var ute av bygget lenge før en vekter kom på plass.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Fossnes skrev (16 timer siden):

Husforsikringen krever vel FG godkjent brannalarm?

Da skal vel detektorene ha 220 volt og battetiback-up?

Det er vel ikke så lett med Homey smarthussystem?

Min forsikring krever bare at jeg skal ha røykvarsler som lovbestemt. 
https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2002-06-26-847/KAPITTEL_9#§9-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.