Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hva tenker du er større anlegg?

Tradewindsolar: "Vi anbefaler mikroinvertere til solcelleanlegg på private boliger." "Vi anbefaler strenginverter for store anlegg hvor mikroinverter blir for dyrt og der taket er relativt skyggefritt." (Ja, jeg vet de skal selge mikroinvertere.)

 

Et annet moment angående mikroinverter: Er det enklere å bygge ut et solcelleanlegg i flere etapper med disse kontra strenginverter?

For min del ville det vært fantastisk å kunne dele opp investeringen i to-tre deler, og på den måten komme raskt i gang med en mindre installasjon nå. Skjønner at det er negativt med hensyn til Enova-støtten som bare betales ut èn gang.

Endret av aBjelke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Er i gang med å montere et anlegg på 28 paneler på garasjen. Var borti et innlegg på et eller annet forum der det ble snakket om å koble så mange paneler i serie at  MPPT går i metning, dvs høyere spenning enn den kan utnytte. Vet ikke om invertere vanligvis tåler dette? Hensikten var at dette ga produksjon ved mindre lys, siden tennspenningen ble oppnådd tidligere. Til gjengjeld vil produksjonen flate ut før maks spenning er oppnådd. Så spørs det hvilke lysforhold en har mest av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (2 timer siden):

MPPT tilpasser seg jo til gjeldende lysforhold og alle har en max operativ spenning og en absolutt max. Overskrider du absolutt max spenning er jeg redd du vil se litt røyk i MPPTen... 

I databladet står det max dc voltage 800V, mens i manualen står det max dc voltage 1100V. Går utfra at da tar den ikke skade opptil 1100V. Det er en Growatt MID-10KTL3-XL inverter. Panelene mine er Longi 450W, med max spenning ca 50V. Tenker å ha to seriekoblede strenger, hver 14 paneler. Den ene blir østvendt, og den andre vestvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Voc du må se på. Legg sammen Voc for alle panelene og legg på 15%. Den summen må være under 800V. 800V minus 15% margin for kaldt vær betyr 680V maks, så om panelene f.eks har Voc på 50.3V blir det maks 13 stk. i serie (13*50.3=653,9V som da er under 680V). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (8 timer siden):


Manualen er for X-utgaven, du har vel XL? Det er en helt annen versjon. Fra databladet:

image.thumb.png.b3bbb45f6649a28eb4d682e292bba82a.png

 

Øverste linje i tabellen fra manualen jeg postet fra gjelder XL. Jeg sendte en epost til Growatt for å høre. Kanskje det er "No damage" mellom 800 og 1100V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (1 time siden):

hei.  fikk monter 24 x longi lr4-60hpb-365w   inverter growatt mid 8ktl3-xl  har feil melding (se bilde) installatører mener d er jordfeil på nett ,har noen opplevet d før??

  

20221018_160354.jpg

Screenshot_20221019-140134_Gallery.jpg


Det er neppe jordfeil. Alle Growatt 3-fase invertere må justeres i registerverdiene for å fungere i Norge. 

MID8KTL3-XL må ha endret disse registerverdiene:
 

53,57,80       2800
61                  2600

65                 2550

118                9984

119                0

120               3843

121                80

Registerverdiene kan du endre selv fra nettsiden (server.growatt.com). Inverter setting til høyre for inverteren nede på startsiden, deretter "advanced set". Legg så inn registernr. og verdi samt passord (key) og trykk yes. En gang for hver registerverdi, de 9 stk. i listen over. 
Passordet er growatt+dagens dato i yyyymmdd format. Dvs. growatt20221019 i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (17 minutter siden):


Det er neppe jordfeil. Alle Growatt 3-fase invertere må justeres i registerverdiene for å fungere i Norge. 

MID8KTL3-XL må ha endret disse registerverdiene:
 

53,57,80       2800
61                  2600

65                 2550

118                9984

119                0

120               3843

121                80

Registerverdiene kan du endre selv fra nettsiden (server.growatt.com). Inverter setting til høyre for inverteren nede på startsiden, deretter "advanced set". Legg så inn registernr. og verdi samt passord (key) og trykk yes. En gang for hver registerverdi, de 9 stk. i listen over. 
Passordet er growatt+dagens dato i yyyymmdd format. Dvs. growatt20221019 i dag. 

hei takk før svar, har ikke fått brukernavn og pass fra de som har installert anlegge !!! kan man lage en bruker  selv?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (1 time siden):

hei takk før svar, har ikke fått brukernavn og pass fra de som har installert anlegge !!! kan man lage en bruker  selv?? 


Ja, du må nok lage selv tipper jeg. Last ned ShinePhone-appen og bruk den for å opprette bruker samt å legge til inverteren. Det gjøres ved å scanne QR-koden på kommunikasjonsmodulen (den sorte som stikker ned) og i tillegg konfigurere denne for riktig wifi-nett. Du trenger også en installer code, om du bruker AXAEE blir den lagt inn under Solcellespesialisten sin installer account. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (8 minutter siden):

Så inverteren er ikke klargjort fra leverandøren? Jeg kjøpte min MID 10KTL3-XL fra Solcellespesialisten. 

Jeg trodde d skulle være i orden men den fungerer ikke, elektrikeren målte jordfeil i elvia sin nett og d er grunnen at ikke fungerer sier de.

Så vis d er jordfeil på elvia sitt nett ellers hos enn av naboene  skal ikke d fungere!!?jeg skjønner ikke d helt åssen er det mulig. 

Skal se om verdiene er like som Jkirkebo sa imorgen så fort d har ordnet bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (1 time siden):

Så inverteren er ikke klargjort fra leverandøren? Jeg kjøpte min MID 10KTL3-XL fra Solcellespesialisten. 

Det er installatøren som skal gjøre denne jobben. Inverteren må legges inn på en konto før man kan stille inn registrene, så det er litt kronglete for importøren å gjøre det. 

Gunnar-K skrev (1 time siden):

Samme her. Kan ikke se at det står noe om disse verdiene i manualen.

Det står ingenting i manualen nei. Jeg har verdiene fra en mail fra Growatt service som ble videresent meg fra Solcellespesialisten. De ordnet verdiene for meg, men jeg ba om dokumentasjon på de i tillegg da jeg liker å ha slikt liggende ;) Så alternativt kan man legge inverteren inn på en konto med Solcellespesialisten sin installer code og ringe de. Da kan de gå inn på den og fikse alt fra seg. Men det er nok raskere å gjøre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (15 timer siden):


Det er neppe jordfeil. Alle Growatt 3-fase invertere må justeres i registerverdiene for å fungere i Norge. 

MID8KTL3-XL må ha endret disse registerverdiene:
 

53,57,80       2800
61                  2600

65                 2550

118                9984

119                0

120               3843

121                80

Registerverdiene kan du endre selv fra nettsiden (server.growatt.com). Inverter setting til høyre for inverteren nede på startsiden, deretter "advanced set". Legg så inn registernr. og verdi samt passord (key) og trykk yes. En gang for hver registerverdi, de 9 stk. i listen over. 
Passordet er growatt+dagens dato i yyyymmdd format. Dvs. growatt20221019 i dag. 

hei. er d her legges ingrowatt.png.e7bec14c71d0048a33fe3004072c45a0.png ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (9 timer siden):

Det er installatøren som skal gjøre denne jobben. Inverteren må legges inn på en konto før man kan stille inn registrene, så det er litt kronglete for importøren å gjøre det. 

Det står ingenting i manualen nei. Jeg har verdiene fra en mail fra Growatt service som ble videresent meg fra Solcellespesialisten. De ordnet verdiene for meg, men jeg ba om dokumentasjon på de i tillegg da jeg liker å ha slikt liggende ;) Så alternativt kan man legge inverteren inn på en konto med Solcellespesialisten sin installer code og ringe de. Da kan de gå inn på den og fikse alt fra seg. Men det er nok raskere å gjøre det selv. 

Takker 🙂 Synes også det er greit å ha kontroll på slikt selv. Prøver å gjøre det på samme måte som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (1 time siden):

hei. er d her legges ingrowatt.png.e7bec14c71d0048a33fe3004072c45a0.png ??


Stemmer. Legg inn registernr. og verdi der en og en samt passordet der det står "please enter key to save" og trykk "yes". Gjenta for hver verdi (du trenger nok ikke å legge inn passord på nytt, det blir stående tror jeg). 

Du må nok trykke i sirkelen før "Register" også. 

Endret av jkirkebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.