Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

xbmc.tt skrev (På 12.1.2023 den 20.51):

ja,hos meg har vært så mye feil mellom fasene så med rs485 jeg kan overvåke fasene på home assistant  og får melding  vis d blir feil . 

her er yaml filen vis noen trenger den.

substitutions:
  device_name: growatt
  friendly_name: "growatt"
  device_description: "growatt Sensor"

esphome:
  name: '${device_name}'
  comment: '${device_description}'
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

web_server:
  port: 80

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx="

ota:
  password: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
  
mqtt:
  broker: 192.168.xx.x
  username: xx
  password: xxx


captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

output:
# Blue Led
  - id: light_bl
    platform: gpio
    pin: 16
# Green Led
  - id: light_gr
    platform: gpio
    pin: 0
# Red Led
  - id: light_rd
    platform: gpio
    pin: 2

uart:
  - id: uart1
    baud_rate: 9600 #9600 8N1/115200
    tx_pin: D6 #software Serial
    rx_pin: D7 #software Serial

modbus:
  uart_id: uart1

# For newer inverters use protocol_version "RTU2" like below. Certain older models require "RTU".
sensor:
  - platform: growatt_solar
    update_interval: 5s
    protocol_version: RTU2

    inverter_status:
      name: "Growatt Status Code"
    phase_a:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase A"
      current:
          name: "Growatt Current Phase A"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase A"
    phase_b:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase B"
      current:
          name: "Growatt Current Phase B"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase B"
    phase_c:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase C"
      current:
          name: "Growatt Current Phase C"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase C"
    pv1:
      voltage:
          name: "Growatt PV1 Voltage"
      current:
          name: "Growatt PV1 Current"
      active_power:
          name: "Growatt PV1 Active Power"
    pv2:
      voltage:
          name: "Growatt PV2 Voltage"
      current:
          name: "Growatt PV2 Current"
      active_power:
          name: "Growatt PV2 Active Power"
    active_power:
      name: "Growatt Grid Active Power"
    pv_active_power:
      name: "Growatt PV Active Power"
    frequency:
      name: "Growatt Frequency"
    energy_production_day:
      name: "Growatt Today's Generation"
      accuracy_decimals: 1
    total_energy_production:
      name: "Growatt Total Energy Production"
      accuracy_decimals: 1
    inverter_module_temp:
      name: "Growatt Inverter Module Temp"
  - platform: uptime
    name: "Growatt Uptime"
    update_interval: 60s

 

Takker!

Så da får du data direkte fra inverteren? Jeg får sette meg litt inn i ESPHome tror jeg.

Det er visst noe krøll med Growatt-integrasjonen i HA. Noe med at Growatt gjør endringer til stadighet, slik at et eller annet bibliotek i integrasjonen ikke fungerer. Jeg får pt noe data, men skulle gjerne hatt mere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Garasjen der jeg har panelene mine ligger fortsatt delvis i skygge fra huset, så det kan vel være forklaringen på at jeg ikke produserer så mye enda. Har 14 paneler på østsiden og det samme på vestsiden, tilsammen 12,6kWp. I går var produksjonen ca 9kWt. Er det innstillinger i inverteren som påvirker produksjonen? Jeg har ingen feilmeldinger. Jeg ser at enkelte produserer 3-4 ganger så mye, men da antar jeg at alle panelene er sørvendte, og ikke i skygge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Gunnar-K said:

Har 14 paneler på østsiden og det samme på vestsiden, tilsammen 12,6kWp. I går var produksjonen ca 9kWt. Er det innstillinger i inverteren som påvirker produksjonen? Jeg har ingen feilmeldinger. Jeg ser at enkelte produserer 3-4 ganger så mye, men da antar jeg at alle panelene er sørvendte, og ikke i skygge? 

Skygge gir lite produksjon.

Hvor lenge omtrent er det skygge?

Øst og vest-vendt ser ut til å gi omtrent halvparten av sør hos meg nå på denne tiden, men det er en "flytende" overgang utover dagen. 

I går ble det litt over 30kWh.

10 paneler øst, 10 vest, 20 sør. Skygge på 10 av panelene mot sør tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/02/2023 at 13:01, SveinHa said:

Jeg var oppe i 14.5kWh med 8.1kWp sørvendte paneler i går. Ikke veldig strålende dag med overskyet noen timer midt på dagen.

Må vel si det er bra.

Du har antagelig mye bedre vinkling enn jeg, 22,5grader.

Her var lite skyer, men noe disig. (59'46''N, 9'52''Ø)

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Skygge gir lite produksjon.

Hvor lenge omtrent er det skygge?

Øst og vest-vendt ser ut til å gi omtrent halvparten av sør hos meg nå på denne tiden, men det er en "flytende" overgang utover dagen. 

I går ble det litt over 30kWh.

10 paneler øst, 10 vest, 20 sør. Skygge på 10 av panelene mot sør tidlig på dagen.

Jeg er ikke sikker på hvor lenge det er skygge, men den perioden det er sol kommer den inn skrått fra sør, mellom mitt og naboen sitt hus. Etterpå blir det vel stort sett skygge fra mitt hus, tror ikke sola treffer panelene direkte etterpå. Men jeg merker økt produksjon hver dag. Fant en app, sunsurveyor som kanskje kan brukes for å finne datoen når sola går klar av taket på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Gunnar-K said:

Ok, jeg vet ikke om dette står i klartekst, eller om det bare er tall som ikke er selvforklarende. Får gå inn via appen og se etter.

Her måtte det gjøres dirkte på inverter. Har ikke sett det på app.

Står i klartekst. (Så langt jeg husker var det lett å finne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (30 minutter siden):

Solen er fremdeles ganske lav og det påvirker nok øst-vest paneler mer enn sørvendte.

 

Jeg var oppe i 14.5kWh med 8.1kWp sørvendte paneler i går. Ikke veldig strålende dag med overskyet noen timer midt på dagen.

Da er det kanskje ikke så verst med 9kWt med 6,3kWp vestvendte paneler. Fant en interessant Youtube video i går der en kar målte strømmen gjennom bypassdiode, og gjennom èn av de tre rekkene med elementer mens han lagde skygge på samme rekke. Det skulle ikke mye skygge til før hele strømmen gikk gjennom dioden, og dermed ga resten av panelet normal effekt. 

arneolav skrev (5 minutter siden):

Her måtte det gjøres dirkte på inverter. Har ikke sett det på app.

Står i klartekst. (Så langt jeg husker var det lett å finne).

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (38 minutter siden):

Ja, det kan være normalt. Når det er akkurat nok lys til at DC slår seg på så er effekten tilnærmet null. Spenningen blir ikke så mye høyere med mer lys, men effekten øker.

Fikk bekreftet at det er snø på panelene, så det er nok forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmelding fra inverteren i dag: Error 405 relay fault. Inverter MID 10KTL3-XL. Googling tilsa at dette kan være hardwarefeil som medfører å sende inverteren til rep. Jeg ringte Solcellespesialisten (SP), og de sa at dette har de sett flere ganger, gjerne etter flere ukers drift. Inverteren trenger en firmware oppdatering. SP sendte epost til Growatt, og ba om oppdatering. Skulle vanligvis bli gjort innen samme dag. Så har ikke skjedd hos meg, så jeg får vente ut dagen i morra før jeg gjør noe mere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (9 timer siden):

Ergelig det da, særlig på slike dager med full produksjon.

Feilleldingen er borte nå, uten at fw-versjon er endret i appen. Så om det har ordnet seg selv, eller om Growatt har endret noe vet jeg ikke. Ihvertfall produseres det litt igjen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (16 timer siden):

Feilmelding fra inverteren i dag: Error 405 relay fault. Inverter MID 10KTL3-XL. Googling tilsa at dette kan være hardwarefeil som medfører å sende inverteren til rep. Jeg ringte Solcellespesialisten (SP), og de sa at dette har de sett flere ganger, gjerne etter flere ukers drift. Inverteren trenger en firmware oppdatering. SP sendte epost til Growatt, og ba om oppdatering. Skulle vanligvis bli gjort innen samme dag. Så har ikke skjedd hos meg, så jeg får vente ut dagen i morra før jeg gjør noe mere. 


Jeg hadde denne feilen selv i fjor. Den kom og gikk litt, men ble fikset etter firmwareoppdatering. MID17KTL3-XL.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Growatt MID15~20KTL3-XL. 16,2 kWp.

 

Skyfritt i dag gir veldig bra produksjon.

 

Nesten for bra; Har fått en aldri så liten "utfordring", melding i app :

(300) AC V Outrange.

Inverter stopper opp med AC1, 2 og 3 over 250 volt og kjølevifta går. 

Etter ei pause starter den for så å stopp etter noen minutter og slik holder den på.

 

Dette er i et hytteområde og de fleste hytteierene har tappet ned vann og stengt av det meste av varme.

Antar derfor at det blir overproduksjon, produserer antagelig mer enn det som forbrukes i trafoområdet.

 

Økte eget forbruk ved å sette på vv-bereder og et par panelovner, til sammen ca 4 kW. 

Det roet ned, men blir litt unyttig når ingen er tilstede.

 

Dette er vesentlig mellom kl 11 og 14, men blir antagelig lengre periode etter som solhøyden øker.

 

Så da må man vurdere tiltak...

Tenker litt på å flytte et antall paneler fra sør til nord.

Etter vårsolverv står solen opp mer i nordøst, og det vil gi tidligere  (lengre tids) produksjon men laver topp.

Har klar sikt mot nordøst og det er ofte "morgenklart" i området.

 

Eneste jeg kommer på, bortsett i fra at det er ikke så veldig mange av disse dagene....

 

Hytta.jpg

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (1 time siden):


Jeg hadde denne feilen selv i fjor. Den kom og gikk litt, men ble fikset etter firmwareoppdatering. MID17KTL3-XL.

Antar at du så endring på fw-versjon i appen? Fortsatt ingen endring her, men inverteren har fungert i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.