Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

arneolav skrev (6 minutter siden):

Nei, Enova skriver i en rettledning eller noe: Faktura må ikke være betalt.

Ja, jeg la bare ved faktura(ene) uten kvittering. Hang ved skjermutklipp av "Vedlegg til produksjonsanlegg" til fakturaen der det sto pris på hel pall for å dokumentere effekten. Vet ikke om det var nødvendig. Uansett en veldig enkel og rask prosess 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Logge produksjon/økonomi.
Tanken er å hente data via API, men forløpig skjer dette manuelt;
Jeg plotter inn i et regneark for hver dag.
Felt for:
Produsert kW,
SolgtkW,
Eget forbruk,
Dagens snittpris.
Og regner ut div felt for kW*pris.
 
Det blir ikke helt korrekt med dagens snitttpris, da prisen ofte er noe høyere i de timene det produseres, men det differ lite. 
I mars diffet salg med kr 3,03 i forhold til Tibber. 
 
Enkel formel for pris v/strømstøtte: 0,7+((pris -0,7)*0,2). (I april er støtten 80%)
Jeg henter tall fra Tibber app, analyse.
Det er ikke helt korrekt for samme dag, men neste dag stemmer det bra. De henter antagelig info fra elhub.
 
Jeg har lagt inn hva jeg måtte kjøpt for
(Eget forbruk timer *strømstøttet pris) + timepris for nettleie
+ salgkW*pris. (Den pris man får av strømselger).
Har ikke tatt med fastpris for nettleie da jeg må ha den uansett. Heller ikke renter.
 
Tenkte å lage en API for Inverter (Growatt), men tall fra inverter kan diffe +-10%, så droppet det. 
Var i kontakt med Elhub ang API for private; De arbeider med saken.
 
Så da ble det Tibber.
Har laget kopling til Tibber API, for pris, forbruk og salg, men ikke total produksjon slik de har i app. Får derfor ikke oversikt over hva som går til eget forbruk, kun det som går inn/ut av strømmåler.
Tenker etterhvert å få til et automatisert regnskap, men "ting tar tid...".
 
Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 4.4.2023 den 22.02):

Endringene varierer med invertermodell. Importør har oversikten og fikser det evt. for installatør. Bare gi de feilkoden, de kjenner nok garantert problemet. 

Jeg fikk etterhvert hjelp fra Senergia sin support via min leverandør. Litt uvisst hva de gjorde, men resultatet er kjempebra! 

 

Nå fikk jeg denne kurven under gode forhold i dag.

 

Takk for alle tips uansett!

 

IMG_2587.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei, nå som vi opplever negativ strømpris, er det sånt vi faktisk må betale for vår egen produksjon? Finner ikke noe på nett. Tenker om det er tilfelle vil jeg ha en automatisjon som skrur av inverter når pris er negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Curtsy0341 said:

Hei, nå som vi opplever negativ strømpris, er det sånt vi faktisk må betale for vår egen produksjon?

Det vil komme som fratrekk i din fortjeneste ved evt.strømsalg og derfor i praksis vil det si å betale, ja. Men den negative timeprisen er svært beskjeden så i første omgang vil det neppe lønne seg å gjøre noen tiltak utover det å slå av grid i perioden. (Ikke slå av evt. DC-brytere med last (produksjon) på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du ikke måtte betale mer for nettleie uten solproduksjon, enn du betaler for å bli kvitt strømmen? Her ligger forbruksleddet nesten 50øre/kwt, da må strømprisen være tilsvarende mye minus før det kan lønne seg å stoppe produksjonen? spørs jo hvor mye man bruker og produserer da, så det blir fort en ganske komplisert formel. Kunne være internsagt om noen med mattekompetanse laget en formel for det.

Det ideelle ville jo være om man kunne sette en maksimal produksjon fra inverter, så kunne denne styres så man bare produserer eget forbruk og dermed slipper å selge når prisen er negativ men likevel sparer nettleia. Eller har on/offgrid anlegg og bare koble fra nettet når prisen er negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (4 timer siden):

Men vil du ikke måtte betale mer for nettleie uten solproduksjon, enn du betaler for å bli kvitt strømmen? Her ligger forbruksleddet nesten 50øre/kwt, da må strømprisen være tilsvarende mye minus før det kan lønne seg å stoppe produksjonen? spørs jo hvor mye man bruker og produserer da, så det blir fort en ganske komplisert formel. Kunne være internsagt om noen med mattekompetanse laget en formel for det.

I tillegg får man betalt nettleie fra nettselskapet for alt man mater ut. For min del utgjør det 8,75 øre/kWh i mai. Dvs. at strømprisen må være mer negativ enn dette for at det ikke skal lønne seg å mate ut, i tillegg kommer altså regnestykket med nettleie for eget forbruk. I sum betyr det at det skal svært mye til for at det lønner seg å skru av. 

For oss som bruker solkonto har disse timene med negativ strømpris ingen innvirkning overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (På 29.5.2023 den 13.18):

Hvis du får til det, skriv noen ord, type invertert etc

 

Ja, nå fikk jeg det til her. Har hatt det litt travelt med annet. Men via modbus brukte jeg følgende i ESPhome:
 

select:
  - platform: modbus_controller
    name: "Inverter ON/OFF"
    address: 3006
    value_type: U_WORD
    optionsmap:
      "På": 0xBE
      "Av": 0xDE
#      "Natt på aktivert": 10H
#      "Natt på deaktivert": 11H

Fungerte fint.

Inverter er Solis inverter S5-GR3P10K

 

Og forøvrig, jeg får ikke nettleie (Jæren everk) når jeg leverer ut strøm. Så jeg tror det kan ha noe for seg med tanke på at jeg skal ferie, og da har jeg ikke forbruk i hjemmet heller, og da kan jeg jo ende opp med at jeg sitter igjen mer når dagen er over.

 

Automatisjon i homeassistant:

alias: Inverter av med negativ pris
description: ""
trigger:
  - type: monetary
    platform: device
    device_id: 4384245476557
    entity_id: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_0
    domain: sensor
    below: -0.1
condition:
  - type: is_power
    condition: device
    device_id: 7506f613be7d38
    entity_id: sensor.aidon_active_power_import
    domain: sensor
    below: 1000
action:
  - device_id: a41045
    domain: select
    entity_id: select.inverter_on_off
    type: select_option
    option: Av
mode: single
alias: Inverter på etter prisen ikke lengre er negativ
description: ""
trigger:
  - type: monetary
    platform: device
    device_id: 4384276557
    entity_id: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_0
    domain: sensor
    above: 0
condition:
  - condition: state
    entity_id: select.inverter_on_off
    state: Av
action:
  - device_id: a410356f03045
    domain: select
    entity_id: select.inverter_on_off
    type: select_option
    option: På
mode: single

 

Endret av Curtsy0341
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42,8 pr kWp, må være bra det med noe uheldig himmelretning. 

(Uten å vite kWp på panelene er det umulig å ha noen mening om resultatet).

...

Jeg har tom den 7.6, produsert 778kWh, 40 paneler, 16,2 kWp.

Skulle bli   48,6 pr kWp.

50% sør, 2 strenger a 10 paneler

25%øst 25%vest, begge 10 paneler.

Blir mye strøm i disse dager, selger til Tibber.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, arneolav said:

(Uten å vite kWp på panelene er det umulig å ha noen mening om resultatet).

 

20 kW / 49 paneler = ~410 watt, eller har eg missforstått noko?

 

1 hour ago, arneolav said:

Blir mye strøm i disse dager, selger til Tibber.

 

 

Har Solkonto hos Fjordkraft, regner med prisen på strøm går opp i vinter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, hflatoey said:

20 kW / 49 paneler = ~410 watt, eller har eg missforstått noko?

Forsåvidt ikke, men kWp er greit å forholde seg til ved sammenligning, da er man uavhengig av panelenes størrelse og effekt. Men retning og vinkel er ogå viktig for å forklare resultatet, men det finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, arneolav said:

Forsåvidt ikke, men kWp er greit å forholde seg til ved sammenligning, da er man uavhengig av panelenes størrelse og effekt. Men retning og vinkel er ogå viktig for å forklare resultatet, men det finnes ingen fasit.

 

Ah, nå er eg med, du meinte selvfølgelig bilde eg postet, ikkje svaret eg ga etterpå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittil i juni med mine 20 paneler produsert 506 kwh.

 

Så har kjøpt strøm for 75 kroner, og solgt for over 200,- I dag koster jo strømmen litt, så skal selge mesteparten i dag og. Men ser fraværet av regn gjør at det er litt støv på panelene, skulle hatt en drone med en fille eller noe som kunne ha vasket litt på toppen. Jeg selger til Vibb.

Skjermbilde 2023-06-09 kl. 09.01.04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Curtsy0341 said:

Har hittil i juni med mine 20 paneler produsert 506 kwh.

 

Så har kjøpt strøm for 75 kroner, og solgt for over 200,- I dag koster jo strømmen litt, så skal selge mesteparten i dag og. Men ser fraværet av regn gjør at det er litt støv på panelene, skulle hatt en drone med en fille eller noe som kunne ha vasket litt på toppen. Jeg selger til Vibb.

 

 

Eg og hadde ein del støv/pollen på panelene mine i går og vasket av 29 paneler med hageslangen men var ingen endring i produksjon hos meg...

 

Til dere som ikkje har valgt "solkonto" er det ein grunn til det? Slik eg har forstått det så må det da være bedre å spare opp kWh nå og ta ut når prisen blir høgere på vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke rundt solkonto er følgende: Det er på en måte gambling tar du ut alt i januar, så er februar mye dyrere, så vil jeg ha tenkt det var kjipt. Det andre alternativet er at jeg nå kan drive å regulere time for time. Når prisen er høy, så selger jeg der og da. Når den går ned skrur jeg på VVB og elbillading for eksempel. Du kan vel ikke ta ut solkontoen time for time?

 

Så tenkte det var ryddigst og selge når du faktisk leverte strømmen.

 

Edit: Men jeg anerkjenner det mest sannsynlig kan være mer penger og hente på solkonto:) Men årsaken til at jeg ikke har gått for det enda, er det jeg nevner i posten her.

Endret av Curtsy0341
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.