Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

jkirkebo skrev (På 20.10.2022 den 10.09):


Stemmer. Legg inn registernr. og verdi der en og en samt passordet der det står "please enter key to save" og trykk "yes". Gjenta for hver verdi (du trenger nok ikke å legge inn passord på nytt, det blir stående tror jeg). 

Du må nok trykke i sirkelen før "Register" også. 

hei

har tatt opp med dem som har installert den ,d sier det ligger  riktig verdier der  så jeg venter til elvia har ordnet jordfeil så vi få se... men kan se i appen d har kommet nytt feilmelding (se bilde)  24 paneler x 365w tror d er rund 41 voc  per panel +15% som noen har nevnt tidlige blir ikke litt mye på den inverter Growwat mid 8kw??    

 

growatt2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (15 minutter siden):

hei

har tatt opp med dem som har installert den ,d sier det ligger  riktig verdier der  så jeg venter til elvia har ordnet jordfeil så vi få se... men kan se i appen d har kommet nytt feilmelding (se bilde)  24 paneler x 365w tror d er rund 41 voc  per panel +15% som noen har nevnt tidlige blir ikke litt mye på den inverter Growwat mid 8kw??    

 

Jo, om det er 24 i serie så er det alt for mye. Er du sikker på at alle er koblet i serie og at det ikke er 12+12  (eller f.eks 15+9) på hver sin inngang? Inverteren har to MPPT-innganger, det ville vært rart om de ikke brukte begge...

Jordfeil kan du måle selv om det er. Det skal være ca. 130V mellom hver faseleder og jord. Du får målt 2 av de 3 faselederne i en hvilken som helst stikkontakt. Skal du måle alle 3 må du ha en 3-fase kontakt eller ta av deksel i sikringsskapet. 

 

Endret av jkirkebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (1 minutt siden):

Jo, om det er 24 i serie så er det alt for mye. Er du sikker på at alle er koblet i serie og at det ikke er 12+12  (eller f.eks 15+9) på hver sin inngang? Inverteren har to MPPT-innganger, det ville vært rart om de ikke brukte begge...

d stemmer  MPPT1 og MPPT2 og begge er brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som skjønner hvordan følgende ordlyd er ment:
 

Sitat

maks 16A differanse i innmating mellom fasene

(https://norgesnett.no/installatorer/installasjon-av-produksjonsanlegg/ )

 

Først lurer jeg på hvorfor denne begrensning skal gjelder kun for innmating men ikke ved forbruk? Følgende situasjon er OK ikke sant?

L1: +32A (forbruk)

L2: 0A
L3: 0A

 

Betyr det da at følgende situasjon godtaes ved innmating:
 
L1: +32A (forbruk på 32A)
L2: -16A (negativ, innmating 16A)
L3: -16A (negativ, innmating 16A)
 
"Innmating"-forkjell er 16A - men total forkjell mellom L1 og L2 er jo faktisk 48A.
 
Men neste eksemple er da ikke lov, fordi her er "innmating-forkjell" mer enn 16A:
L1: +31A
L2: -17A
L3: -17A
 
Selv om total forkjell er forsatt den samme 48A som i forrige eksempel?

 

Tanker?

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den siste vil ikke være greit. Men det er et urealistisk problem. Slik forskjell vil du kun få på TN-nett og ikke på IT. Og om du skal mate inn til sammen 7,4kW effekt i en bolig med 3-fase TN vil man alltid bruke en 3-fase inverter. Regelen er der for å hindre bruk av store 1-fase invertere på IT-nett eller i boliger med 1-fase mating. Utvalget av 3-fase inverterer til IT-nett har nå blitt ganske bra, man får de ned i 6kW i hvert fall. Dermed gjenstår kun de med 1-fase inn til boligen. Disse må oppgradere sin tilkobling til 3-fase om de vil ha større inverter enn 3,7kW.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (8 minutter siden):

Ja, den siste vil ikke være greit. Men det er et urealistisk problem. Slik forskjell vil du kun få på TN-nett og ikke på IT. Og om du skal mate inn til sammen 7,4kW effekt i en bolig med 3-fase TN vil man alltid bruke en 3-fase inverter. Regelen er der for å hindre bruk av store 1-fase invertere på IT-nett eller i boliger med 1-fase mating. Utvalget av 3-fase inverterer til IT-nett har nå blitt ganske bra, man får de ned i 6kW i hvert fall. Dermed gjenstår kun de med 1-fase inn til boligen. Disse må oppgradere sin tilkobling til 3-fase om de vil ha større inverter enn 3,7kW.

 

Ja har TN og 3 invertere (1 for hver fase) og skal kode styringen selv. Når jeg har en last på en fase som er høyere enn hva inverteren kan levere må resten importeres og da kan en annen inverter mate inn på en annen fase for å holden summen av import/eksport lik 0 allikevel.

 

Eksempel jeg skrev er så klart satt på spissen men skulle gjerne ha vist hvordan dette skal tålkes eksakt sånn at jeg kan styre hva inviterer skal gjøre riktig - og ikke minst hvorfor denne begrensningen finnes kun for produksjon men ikke for forbruk

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (1 time siden):

Ja har TN og 3 invertere (1 for hver fase) og skal kode styringen selv. Når jeg har en last på en fase som er høyere enn hva inverteren kan levere må resten importeres og da kan en annen inverter mate inn på en annen fase for å holden summen av import/eksport lik 0 allikevel.

 

Eksempel jeg skrev er så klart satt på spissen men skulle gjerne ha vist hvordan dette skal tålkes eksakt sånn at jeg kan styre hva inviterer skal gjøre riktig - og ikke minst hvorfor denne begrensningen finnes kun for produksjon men ikke for forbruk


Det er ofte en begrensning på forbruk også. Mange steder er det f.eks ikke lov å montere elbillader på 1-fase kurser over 16A eller 20A. 

Alle hus har forbruk, så det jevner seg fort ut. Få hus har produksjon, og om man er uheldig kan de tre solcelleanleggene på trafokursen mate på samme fase. Da blir det fort veldig skjev spenning, noe som ikke er heldig for f.eks elektriske motorer som mates rett fra nettet (slik som f.eks kompressorer til kjøleskap). Det kan også føre til såpass høy spenning at invertere kobler ut. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 19.10.2022 den 16.29):


Det er neppe jordfeil. Alle Growatt 3-fase invertere må justeres i registerverdiene for å fungere i Norge. 

MID8KTL3-XL må ha endret disse registerverdiene:
 

53,57,80       2800
61                  2600

65                 2550

118                9984

119                0

120               3843

121                80

Registerverdiene kan du endre selv fra nettsiden (server.growatt.com). Inverter setting til høyre for inverteren nede på startsiden, deretter "advanced set". Legg så inn registernr. og verdi samt passord (key) og trykk yes. En gang for hver registerverdi, de 9 stk. i listen over. 
Passordet er growatt+dagens dato i yyyymmdd format. Dvs. growatt20221019 i dag. 

Fikk svar fra Growatt i dag. De ba om serienummer, og svarer at min inverter er levert spesielt for det norske IT-nettet, og ingen endringer er nødvendig.

Growatt MID10KTL3-XL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (1 time siden):

Fikk svar fra Growatt i dag. De ba om serienummer, og svarer at min inverter er levert spesielt for det norske IT-nettet, og ingen endringer er nødvendig.

Growatt MID10KTL3-XL.jpg

Hei. Få håpe at ikke ingen av naboen dine har jordfeil ,her sitter å venter til den naboen  har ordnet jordfeil (fikk beskjed at elvia har send brev til dem) skjønner d er farlig men d er litt rar at d skal gå over de som har solpanel.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (42 minutter siden):

Hei. Få håpe at ikke ingen av naboen dine har jordfeil ,her sitter å venter til den naboen  har ordnet jordfeil (fikk beskjed at elvia har send brev til dem) skjønner d er farlig men d er litt rar at d skal gå over de som har solpanel.... 

Jeg har ikke fått koblet til enda, men håper at alt fungerer som det skal. Rar den feilen din, får håpe det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 22.10.2022 den 14.47):

Jo, om det er 24 i serie så er det alt for mye. Er du sikker på at alle er koblet i serie og at det ikke er 12+12  (eller f.eks 15+9) på hver sin inngang? Inverteren har to MPPT-innganger, det ville vært rart om de ikke brukte begge...

Jordfeil kan du måle selv om det er. Det skal være ca. 130V mellom hver faseleder og jord. Du får målt 2 av de 3 faselederne i en hvilken som helst stikkontakt. Skal du måle alle 3 må du ha en 3-fase kontakt eller ta av deksel i sikringsskapet. 

 

hei. fikk målt d ligger mellom  138-140 mellom hver faselder og jord og vis du ser på bilde L2-L3  ligger alltid mellom 240-245v går aldri under 240v1363137186_Skjermbilde2022-10-31150900.png.e4eea11c680cae6d7475e43cf202caee.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xbmc.tt skrev (8 minutter siden):

hei. fikk målt d ligger mellom  138-140 mellom hver faselder og jord og vis du ser på bilde L2-L3  ligger alltid mellom 240-245v går aldri under 240v1363137186_Skjermbilde2022-10-31150900.png.e4eea11c680cae6d7475e43cf202caee.png


Hvis hver faseleder måler 138-140V mot jord er det ikke jordfeil i området. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 19.10.2022 den 16.29):


Det er neppe jordfeil. Alle Growatt 3-fase invertere må justeres i registerverdiene for å fungere i Norge. 

MID8KTL3-XL må ha endret disse registerverdiene:
 

53,57,80       2800
61                  2600

65                 2550

118                9984

119                0

120               3843

121                80

Registerverdiene kan du endre selv fra nettsiden (server.growatt.com). Inverter setting til høyre for inverteren nede på startsiden, deretter "advanced set". Legg så inn registernr. og verdi samt passord (key) og trykk yes. En gang for hver registerverdi, de 9 stk. i listen over. 
Passordet er growatt+dagens dato i yyyymmdd format. Dvs. growatt20221019 i dag. 

hei

d var riktig d du sa  growatt måtte endre noen verdier  nå fungere  den. når jeg sa til de om dette 4 uker siden de mente d var riktig installert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
SveinHa skrev (2 minutter siden):

Nå gjelder dette California men en vet jo aldri hva som smitter denne veien... 

https://www.pv-magazine.com/2022/12/01/california-to-cut-solar-net-metering-payments-by-75/

Jeg skjønner det - det å sende strøm tilbake til nettet fra solar gjør at nettet blir mer uforutsigbar og mye mer krevende å holde stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykter heromkring sier  at det lokale kraftlaget begynner å nærme seg metning på solstrøm men har ikke hørt noe offisielt om det enda. Jeg synes det er VELDIG greit å ikke ha den problemstillingen i det hele tatt siden mitt solcelleanlegg ikke KAN levere strøm til nettet. Det gjør meg også helt isolert fra strømutkoblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (23 minutter siden):

Forhåpentligvis er problemet mindre her da vi har lett regulerbar vannkraft.

Men,... etter å ha investert i 2x15kWp har tanken slått meg, kanskje det blir for mye strøm i nettet på fine sommerdager når forbruket er minst. 

når den tid kommer blir ikke noe annet bare  investere i lifepo4 batteri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm.. dumt spørsmål - hvordan skrur jeg på MID 10KTL3-XL inverteren når den har gått i dvale av seg selv? Kanskje @xbmc.tt som har omtrent samme modell vet? Fikk endelig koblet til på tirsdag. Satte på batteribryteren, og det ble liv i displayet etter en liten stund. Tror jeg fikk satt "Norsk" ved å holde inne knappen noen sekunder. Fikk opp verdier for spenninger på begge strenger, ca 550V på vestsiden, og ca 200V på østsiden. Dvs den begynte å levere et par hundre watt fra strengen på vestsiden. Så alt ser greit ut, men selvsagt røk ruteren min i huset samme dag, så jeg fikk ikke satt opp WiFi. Tenkte jeg skulle gjøre det i dag, men inverteren har lagt seg død.. Må en slå av og på batteribryteren for å få liv i den? Trodde jeg bare kunne tappe på knappen rett under displayet, men nei.

Endret av Gunnar-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (38 minutter siden):

Hmm.. dumt spørsmål - hvordan skrur jeg på MID 10KTL3-XL inverteren når den har gått i dvale av seg selv? Kanskje @xbmc.tt som har omtrent samme modell vet? Fikk endelig koblet til på tirsdag. Satte på batteribryteren, og det ble liv i displayet etter en liten stund. Tror jeg fikk satt "Norsk" ved å holde inne knappen noen sekunder. Fikk opp verdier for spenninger på begge strenger, ca 550V på vestsiden, og ca 200V på østsiden. Dvs den begynte å levere et par hundre watt fra strengen på vestsiden. Så alt ser greit ut, men selvsagt røk ruteren min i huset samme dag, så jeg fikk ikke satt opp WiFi. Tenkte jeg skulle gjøre det i dag, men inverteren har lagt seg død.. Må en slå av og på batteribryteren for å få liv i den? Trodde jeg bare kunne tappe på knappen rett under displayet, men nei.

Hei hos meg er ikke noen battery så d er av så lenge d er ikke noen sol/lys så du må nok vente til imorgen etter kl 9-10 så d er på igjen ,vis du skal inn i avansert menyen må du trykke 3 ganger  i den knappen du nevner og passordet er 123 

vis jeg hadde kjøpt den direkte privat hadde ikke brukt tid og penger på wifi greiene.

 esp32 og RS485 gir meg bedre info 

image.png.8b163b74ce66932fcb05fc92b866a595.png

 

 

 

Endret av xbmc.tt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Jeg trodde i min enfoldighet at jeg kunne drive inverteren fra nettet for å kunne sette den opp osv. Men da er det jo greit, og jeg må bare vente til lørdag når jeg er hjemme på dagtid.  Så du bruker RS485 tilkoblet ESP32 for å sende signalene videre? Jeg fikk wifi-dongelen på kjøpet, så jeg prøver ihvertfall den først. Jeg ser det er en Growatt-integrasjon i Home Assistant, som jeg håper vil fungere bra. Jeg la inn Solcellespesialisten sin Installer Code for å få installert appen. Senere fikk jeg en spesiell Installer Code fra Growatt som de hadde laget for dem som ikke får kode fra en leverandør. Mulig jeg legger den inn istedet. Har ikke fått bekreftet at jeg kan bruke koden fra Solcellespesialisten, men jeg har ihvertfall kjøpt inverteren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (3 minutter siden):

Takker!

Jeg trodde i min enfoldighet at jeg kunne drive inverteren fra nettet for å kunne sette den opp osv. Men da er det jo greit, og jeg må bare vente til lørdag når jeg er hjemme på dagtid.  Så du bruker RS485 tilkoblet ESP32 for å sende signalene videre? Jeg fikk wifi-dongelen på kjøpet, så jeg prøver ihvertfall den først. Jeg ser det er en Growatt-integrasjon i Home Assistant, som jeg håper vil fungere bra. Jeg la inn Solcellespesialisten sin Installer Code for å få installert appen. Senere fikk jeg en spesiell Installer Code fra Growatt som de hadde laget for dem som ikke får kode fra en leverandør. Mulig jeg legger den inn istedet. Har ikke fått bekreftet at jeg kan bruke koden fra Solcellespesialisten, men jeg har ihvertfall kjøpt inverteren der.

ja,hos meg har vært så mye feil mellom fasene så med rs485 jeg kan overvåke fasene på home assistant  og får melding  vis d blir feil . 

her er yaml filen vis noen trenger den.

substitutions:
  device_name: growatt
  friendly_name: "growatt"
  device_description: "growatt Sensor"

esphome:
  name: '${device_name}'
  comment: '${device_description}'
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

web_server:
  port: 80

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx="

ota:
  password: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
  
mqtt:
  broker: 192.168.xx.x
  username: xx
  password: xxx


captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

output:
# Blue Led
  - id: light_bl
    platform: gpio
    pin: 16
# Green Led
  - id: light_gr
    platform: gpio
    pin: 0
# Red Led
  - id: light_rd
    platform: gpio
    pin: 2

uart:
  - id: uart1
    baud_rate: 9600 #9600 8N1/115200
    tx_pin: D6 #software Serial
    rx_pin: D7 #software Serial

modbus:
  uart_id: uart1

# For newer inverters use protocol_version "RTU2" like below. Certain older models require "RTU".
sensor:
  - platform: growatt_solar
    update_interval: 5s
    protocol_version: RTU2

    inverter_status:
      name: "Growatt Status Code"
    phase_a:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase A"
      current:
          name: "Growatt Current Phase A"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase A"
    phase_b:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase B"
      current:
          name: "Growatt Current Phase B"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase B"
    phase_c:
      voltage:
          name: "Growatt Voltage Phase C"
      current:
          name: "Growatt Current Phase C"
      active_power:
          name: "Growatt Power Phase C"
    pv1:
      voltage:
          name: "Growatt PV1 Voltage"
      current:
          name: "Growatt PV1 Current"
      active_power:
          name: "Growatt PV1 Active Power"
    pv2:
      voltage:
          name: "Growatt PV2 Voltage"
      current:
          name: "Growatt PV2 Current"
      active_power:
          name: "Growatt PV2 Active Power"
    active_power:
      name: "Growatt Grid Active Power"
    pv_active_power:
      name: "Growatt PV Active Power"
    frequency:
      name: "Growatt Frequency"
    energy_production_day:
      name: "Growatt Today's Generation"
      accuracy_decimals: 1
    total_energy_production:
      name: "Growatt Total Energy Production"
      accuracy_decimals: 1
    inverter_module_temp:
      name: "Growatt Inverter Module Temp"
  - platform: uptime
    name: "Growatt Uptime"
    update_interval: 60s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.