Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beregne varmeveksler sin effektivitet


Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å beregne hvor effektiv min varmeveksler er. Og på den måten også beregne forventet temperatur på avkast (luft som sendes ut av huset).

Med å gjøre dette så får jeg et inntrykk av om den roterende varmeveksleren fungerer som den skal. Den har jo noen slitasjepunkter som børster som skal hindre luftlekkasje mellom luft på vei inn og ut.

Her er det en studentoppgave som ser på dette: khan_maend2020.pdf (oslomet.no)

Formler er her
image.thumb.png.de51a4ce93c20085ee663cff61a354ec.png


Dere som har greie på dette, ser det ut til å være riktig metode for å beregne forventet temperatur i avkast?
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodstrupmoen skrev (38 minutter siden):

Det ser riktig ut dette, hadde satt dette opp på min tidligere Homeseer installasjon hvor jeg også logget alt dette, men har ikke fått satt det opp i home assistant enda.

Det jeg stusser over er at T2 ikke er en del av formelen. T3 har jo fått tilført varme i fra boligens oppvarming, skal det påvirke varmevekslerens virkningsgrad?

Edit: Det er noe som ikke stemmer fordi tar jeg formel for T4 og setter inn formel for virkningsgrad og forenkler uttrykket, så ender jeg opp med T4a=T4b. Altså at forventet avkasttemperatur = målt avkasttemperatur

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riktig ut dette, når jeg sjekker opp mot Engineering Toolbox.

 

Av nysgjerrighet, hva slags type varmeveksler er det? Min VTR300 har en roterende varmeveksler, og jeg ser den går inn i "Moisture Transfer control" når utetemperaturen synker. Har inntrykk av at den kompenserer for beregnet fukt i eksoslufta.

 

Fra parameterlista på min:

 

image.thumb.png.77e9cd51366f02b5e79d8667002da017.png

 

 

Det er også en kjempegod post på Home Assistant-forumet om ulike beregninger, og Systemair har en teknisk håndbok om ventilasjon som også forklarer en del konsepter uavhengig av produsent/modell.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (14 minutter siden):

Av nysgjerrighet, hva slags type varmeveksler er det?

Det er en roterende med variabel hastighet. (Östberg Heru 160T)

RVM skrev (18 minutter siden):

Ser riktig ut dette, når jeg sjekker opp mot Engineering Toolbox.

Denne formelen er annerledes enn studenten sin ovenfor. Engineering Toolbox sin er også det Østberg har oppgitt og som også ser ut til å være det som vises på aggregatets skjerm. Det er ikke tilgjengelig på modbus så skjermenheten beregner nok denne selv ut i fra temperaturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du kan jo sjekke om du allerede har tilgang til beregnet effektivitet og/eller temperatur i avkast over Modbus-interfacet, det er i alle fall tilgjengelig på VTR300.

 

Edit: Ser du la til at du har sjekket allerede...

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg beregner den selv på en esp32 som leser modbusdataene. Nå beregner jeg forventet avkast temperatur og så ser jeg etterhvert hva jeg ender opp i. Jeg begynte å se på dette i går kveld og antar jeg etterhvert får lest meg opp godt nok til å få det riktig 🙂

Nå har jeg stoppet viftene og så ser jeg om aggregatets 5 temperatursensorer etterhvert ender opp på samme verdi. Bare som en sjekk på at ingen av de trenger å kalibreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.