Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Energimåling med wifi kommunikasjon


nevsen

Spørsmål

Hei!

 

Jeg lurte på om noen har gode tips til energimålere som kan kommunisere over Wifi? Jeg har en varmtvannsbereder som er tilkoblet en litt utilgjengelig tavle i kjeller som jeg ønsker å overvåke energiforbruk på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Moskus skrev (På 12.9.2022 den 15.14):

Men hvis du bruker Home Assistant (som profilen) kan du vel bruke Z-wave? Anbefaler en AeoTec Heavy Duty Switch. :) 

Lekte med Home Assistant på en gammel laptop før, men tok litt for mye tid. Prøver meg på FutureHome nå, og gikk for deres 16A relee med energimåling etter anbefaling fra elektroimportøren. Håper det blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (På 23.9.2022 den 13.30):

Wops. Det er strengt tatt lovlig, men igjen anbefales AeoTech Heavy Duty Switch. Men det finner du ut når Elektroimportøren-reléet ryker. :) 

Såpass. Hva er bakgrunnen for den påstanden? Har du opplevd dette selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, jeg har ikke opplevd det selv, jeg har Heavy Duty. :)

 

Dette kan gå helt fint, 16A skal jo være 16A, men ihht. til diverse brann- og el-tilsyn jeg har snakket med, så skal man overdimensjonere tilkoblinger til VVB så godt man bare kan. Forholdsvis høyt strømtrekk som skrus av og på konstant over tid gir høyere belastning på både reléer og stikkontakter, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke stikkontakter på VVB over 1,5 kW lenger i nye hus. Stikkontakten er jo selvfølgelig også dimensjonert for 16A, men likevel går det visstnok "relativt ofte galt" med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg har ikke opplevd det selv, jeg har Heavy Duty. :)

 

Dette kan gå helt fint, 16A skal jo være 16A, men ihht. til diverse brann- og el-tilsyn jeg har snakket med, så skal man overdimensjonere tilkoblinger til VVB så godt man bare kan. Forholdsvis høyt strømtrekk som skrus av og på konstant over tid gir høyere belastning på både reléer og stikkontakter, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke stikkontakter på VVB over 1,5 kW lenger i nye hus. Stikkontakten er jo selvfølgelig også dimensjonert for 16A, men likevel går det visstnok "relativt ofte galt" med dem.

Du gjentar samme feilinformasjon om og om igjen. Det er lov å bruke stikkontakt på VVB på nye hus. De må være av rette typen. Det er kun "schuko" kontaktene en forbyr.

Og de som er lovlige å bruke er også 16A, bare for å nevne det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Berederen er direktekoblet og releet står spesifikt at kan benyttes til varmtvannsbereder. Berederen er på 3 kW, så det er jo opp mot maks belastning. Heavy duty er visst utsolgt overalt, eller så ville jeg nok byttet til det for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.