Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Heavy Duty, verdiene blir ikke oppdatert?


Dr.S

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Koblet opp en Aeotec HD i kveld, den kom fint inn, og skal nå kunne vise litt forskjellige verdier:

image.png.153e73c751305383f0a482ae40f835b9.png

 

Disse verdiene har nå stått på i to timer, selv med varmtvanns forbruk.

 

Switchen skal også være på:

image.png.66646b2da7e42621dde7e5b85746969e.png

 

Noen som har tips til hva jeg kan prøve ut for å få opp reelle verdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at den viser W. Ligger på 1957,36W. Etter to dusjer på morgenen. 

 

Ser også at den har slått inn ca annenhver time gjennon natten og varmet noen min av gangen. 

 

A vises fortsatt ikke, men så lenge den viser W så er det jo greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (4 timer siden):

Min er også stuck på temperaturen og spenning.

 

Men W og kWh ser ut til å stemme. Jeg har hatt den igang i 2 uker nå.

Hvordan har du greid å bruke 176 kWh på så kort tid? Første uken min brukte jeg 45 kWh.

Screenshot_20220912-075518.png

 

Den har stått oppkoblet en liten måned, så tror den verdien er lagret internt i Heavy duty boksen. Men det var i går jeg koblet den sammen med Home Assistant. 

 

Høyt effektbruk du hadde på din, har du stor tank? 

 

SveinHa skrev (3 timer siden):

Aeotec har av og til et noe merkelig oppsett som standard, gå i config/settings/brukermanual og se om du finner noe om hvor ofte hvilke verdier skal sendes. Noe er disablet som standard og der er også timere og endringsnivåer som kan pyntes på.

Hvor finner msn denne muligheten til å endre disse verdiene? Prøvde å søke litt i går, og så flere andre som hadde kommet inn å fått endret litt, men fant ikke frem til det selv. 

 

Nå er målet mitt å få inn en styring av VVB, har dere en god løsning på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.S skrev (2 minutter siden):

Hvor finner msn denne muligheten til å endre disse verdiene?

Det spørs hvilket system du har. Jeg bruker zwavejs2mqtt og der ser det slik ut:

image.thumb.png.faee3c29c800d26cdf965d97ba7ca449.png

 

De samme parametre vil nok finnes i alle system men med et litt forskjellig utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.S skrev (2 timer siden):

Høyt effektbruk du hadde på din, har du stor tank? 

Krøll i svarefunksjonen, dobbelpost incoming

 

Ja har 300 liter, 1 av guttene dusjet igår, og da var den på i ca 20 min for å varme opp igjen vannet. Syns ikke det var så lenge, så fordelen da med stor tank er at det er 300 liter med varmtvann, ulempen er jo 3kw når den kicker inn, med tanke på hvilke effekttrinn en ender på. Men til vinteren kommer jeg ikke under 5kwt uansett.

Så eneste automasjonen jeg kommer til å gå for er på fra 2200/2300-0500 og på igjen 1100/1200-1500.

Da slipper jeg ha den på i de dyreste timene.

 

Endret litt på parametere som SveinHa nevnte, temperaturen er fortsatt stuck men den viser spenning nå

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg plutselig hadde 3 timer imorges der den rapporterte maks forbruk. Må få meg en strømmåler i sikringsskapet så jeg kan se om det er reelt om det skjer en annen gang, har dere noen sånne plutselige peaker? 

 

Screenshot_20220916-175518.png

Har en leieboer men nekter å tro, hvertfall håper at han ikke dusjet varmtvannsberederen tom (300l) 😅

Ved nærmere ettertanke så skulle jeg sjekke strømtrekket også, ser ut som kw'en bare har hengt seg fra 0600-0900

 

Screenshot_20220916-182935.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 25/09/2022 at 19:13, Dr.S said:

Min er på 32,06 nå, men var jo tidligere på 31,22.

Usikker på hvor reelt dette er.

Hva mener du med hvor reelt dette er? Det er jo temperaturen inne i plastikk-boksen? Ganske så ubrukelig tll noe som helst.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med hvor reelt dette er? Det er jo temperaturen inne i plastikk-boksen? Ganske så ubrukelig tll noe som helst.

Altså, den bytter mellom de to verdiene. Aldri noe mellom, over eller under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (2 timer siden):

Hva mener du med hvor reelt dette er? Det er jo temperaturen inne i plastikk-boksen? Ganske så ubrukelig tll noe som helst.


Det er dårlig kontakt eller den bruker for mye strøm i forhold til dimensjonert og du får varmgang i boksen.. kun som en sikkerhet, kunne laget et varsel i HA som aktiveres ved 40+ grader at en burde kontrollere boksen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Dr.S said:

Altså, den bytter mellom de to verdiene. Aldri noe mellom, over eller under. 

Slik oppfører den seg hos meg (NB! Har konvertert fra Fahrenheit til Celsius):image.thumb.png.2b7e180dc22c465ea716e3900217e92d.png

Temperaturen øker noe når bryteren står på (varmtvannsbereder).

 

Har dere sjekket konfigurasjonsparametere?

 

Her er mine:

 

image.thumb.png.a1866ca75dbc284c3d3b050b83b84ab7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.