Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternative energikilder i heimen.


Anbefalte innlegg

En gang for et par tiår siden ble det sagt at om en produserte strøm med dieselaggregat OG kunne bruke spillvarmen så var det grei business. Mye har skjedd siden den gang som dieselpriser som har 3-4 doblet seg men også strømpriser som 30-40-doblet seg så jeg ville jo tro at økonomien i dieselstrøm etterhvert ville være ganske ok. Jeg kjører et gammelt luftkjølt dieselaggregat i perioder med dyr strøm og lite sol og, uten å ha regnet noe på det, regner med det er god butikk. Med solcelleanlegg med batteri lader jeg opp batteriene (12kWh) på et par timer og da har jeg strøm for halve døgnet uten sol. Har på gang et vannkjølt litt mer moderne aggregat og håper på å finne en god løsning for å kunne bruke spillvarmen til å varme eksisterende bereder med.

 

Noen som har regnet på slike løsninger eller har andre alternativer i tankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 minutter siden):

siden du nevner 30-40 dobling av pris?

Det er vel ikke helt bokstavlig ment men tror ikke det er helt urealistisk å tenke 30-40 dobling. Den midlertidige strømstøtten regner jeg ikke med blir like permanent som den midlertidige momsen...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
SveinHa skrev (På 12.9.2022 den 15.21):

En gang for et par tiår siden ble det sagt at om en produserte strøm med dieselaggregat OG kunne bruke spillvarmen så var det grei business. Mye har skjedd siden den gang som dieselpriser som har 3-4 doblet seg men også strømpriser som 30-40-doblet seg så jeg ville jo tro at økonomien i dieselstrøm etterhvert ville være ganske ok. Jeg kjører et gammelt luftkjølt dieselaggregat i perioder med dyr strøm og lite sol og, uten å ha regnet noe på det, regner med det er god butikk. Med solcelleanlegg med batteri lader jeg opp batteriene (12kWh) på et par timer og da har jeg strøm for halve døgnet uten sol. Har på gang et vannkjølt litt mer moderne aggregat og håper på å finne en god løsning for å kunne bruke spillvarmen til å varme eksisterende bereder med.

 

Noen som har regnet på slike løsninger eller har andre alternativer i tankene?

Om du har en bereder med coil så bør vel det vare enkelt å få til om ikke bereder og agregat står for langt unna hverandre, og om agregatet står frostfritt så trenger du ikke glykol og vil da få best effekt. Alternativt så kan du sirkulere agregat vannet i en gammel bereder med coil, så kobler du coilen i den berederen med kjølevann i en loop med coilen til den berederen som gir deg varmt vann med en liten termostat styrt sirkulasjons pumpe. Da kan du ha glede av varmen fra agregate lenge etter at det har stoppet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må fintenke litt mer men en noenlunde slik løsning tror jeg vil fungere greit. Kjelen til venstre representerer varmeveksler på aggregatkjølevannet. Kunne i prinsippet brukt aggregatkjølevannet direkte men hele kretsen i bildet står under nettvanntrykk og det er neppe aggregatet bygget for...

lm1130_bild.png.5b12f076ecd887970b47ca14aa71914b.png

Sirkulasjonen går i utgangspunktet i retning H-M. Når temperaturen i den kretsen kommer opp i valgt temperatur, f.eks. 75 grader, tas litt kaldt vann fra C og for hver liter vann som går inn der vil der gå ut en liter varmt vann inn på toppen av berederen. En vil få en tydelig sjikting akkurat slik som på bildet her og skillet mellom varmt og kaldt vann vil bevege seg nedover så lenge varme tilføres kretsen. Ved forbruk av varmt vann vil skillet bevege seg oppover.

 

Min bereder har en sløyfe men den er okkupert til forvarming av vannet med varmepumpe og forsyning av gulvvarmeanlegg. Jeg har heller ikke blandeventil slik de fleste beredere har så kaldtvannsuttaket her er det samme som forsyner berederen med kaldt vann og varmtvannsinnløpet er det samme som forsyner huset med varmt vann.

 

Fram til nå har jeg produsert 117kWh med aggregat men siden tanken er litt uregelmessig fasong vet jeg ikke eksakt forbruk før jeg fyller opp igjen...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er bare å fylle opp tanken til maks, så tar du tiden den kjører i noen timer, så måler du hvor mye du må fylle på for å få full tank igjen. Da kan du regne ut hvor mye aggregatet bruker i timen. Om belastning og turtall er stabilt så skal de al seg gjøre å regne det ut ganske eksakt. eventuelt lage en time teller til aggregatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.