Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hente ut og vise forbruksdata med Easee Equalizer


Anbefalte innlegg

For tiden har jeg kun en Easee Equalizer tilkoblet HAN-porten. Denne gir svært begrenset info ut og ingen historikk. Men dataene er tilgjengelig via api så vidt jeg skjønner. Finnes det noen løsninger for å hente ut og vise dataene fra APIet? Typisk kurver over øyeblikksforbruk, stolpediagram med forbruk per time, dag, måned osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Jeg skal ikke si at det ikke finnes, men jeg tviler at noe er ferdig. Og tidshistorikken har de vel neppe...?

Du kan jo evt. se her: https://developer.easee.cloud/reference/get_api-equalizers-id


Tidshistorikken må man selvsagt lage selv, ved å kontinuerlig hente ut data og lagre de i en database. Forhåpentligvis ordner Easee dette selv i en fremtidig oppgradering av appen. De skriver jo selv at Equalizer ikke kan sameksistere med andre HAN-enheter (riktignok en sannhet med stor modifikasjoner) og da burde de egentlig tilby full strømmonitoreringsfunksjonalitet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (25 minutter siden):

Tja... de er jo tydeligvis ikke enig i det. ;)

Du kan jo velge å bruke noe annet, som f.eks. Tibber.

Å låse seg til en strømleverandør er ikke aktuelt. Tibber er alt for dyre, over 80 øre per kWh mer enn Fjordkraft i august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, imponerende. Litt rart at forvalterne klarer å finne noen som ønsker tape penger på strøm, men det er mye i strømmarkedet jeg ikke forstår...

 

Du må nok belage deg på at Easee (iallfall enn så lenge) ikke har gjort jobben for deg. Skal du ha lagring av historiske data, visninger etc, så må du altså gjøre det selv. Den gode nyheten er at det i det minste er mulig, det er jo faktisk ikke alltid med alle skytjenester. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, jkirkebo said:

Også med lagring av historikk? Eller kun øyeblikksdata? Det siste er ikke veldig interessant.

Du får kun sanntidsdata om du bruker Tibber Pulse uten å ha strømmen fra tibber.

 

Historisk data får du uavhengig av leverandør også lastet ned fra elhub (forutsatt at du har AMS måler installert)

 

Men for oss som driver med hjemmeautomasjon/smarthus, så lagrer vi vel uansett historiske data i det systemer vi bruker? Jeg har hatt både homeseer og nå homeassistand. Lagring av historiske sensordata er uproblematisk så lenge det finnes en integrasjon mot HAN enheten du bruker.

 

Hva med å bytte ut Easee sin enhet med en Tibber Pulse?

 

Nå vet jeg ikke hva slags smarthusløsning du har, men Easee laderen kan du helt sikkert lastbalansere og/eller styre smartladning på basert på øyeblikksdata fra Pulse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelsvik skrev (1 time siden):

Du får kun sanntidsdata om du bruker Tibber Pulse uten å ha strømmen fra tibber.

 

Historisk data får du uavhengig av leverandør også lastet ned fra elhub (forutsatt at du har AMS måler installert)

 

Men for oss som driver med hjemmeautomasjon/smarthus, så lagrer vi vel uansett historiske data i det systemer vi bruker? Jeg har hatt både homeseer og nå homeassistand. Lagring av historiske sensordata er uproblematisk så lenge det finnes en integrasjon mot HAN enheten du bruker.

 

Hva med å bytte ut Easee sin enhet med en Tibber Pulse?

 

Nå vet jeg ikke hva slags smarthusløsning du har, men Easee laderen kan du helt sikkert lastbalansere og/eller styre smartladning på basert på øyeblikksdata fra Pulse.


Jo, jeg kunne sikkert fått til lagring i HA eller lignende, men har ikke noe slikt system per i dag. Det virker litt overkill å kjøpe hardware og sette opp HA kun for historikk på strømforbruk, men om det er enkelt å få til mot Easee Equalizer skal jeg vurdere det. Da må det i så fall også fungere mot et par modbus-strømmålere.

Lysstyring har vi, via Gira eNet. Har ellers intet behov for automasjoner av noe slag annet enn styring av ladestasjonene slik at vi holder oss under effektavgiftsgrensene (5kW i sommerhalvåret og 10kW i vinterhalvåret). Dette fungerer bra nå med Easee Equalizer og jeg er lite lysten til å bytte ut med Pulse da denne jobber via skyløsning mens Equalizer kommuniserer lokalt. Faller skyløsningen ut (som den innimellom gjør) risikerer jeg å "ødelegge" måneden med for høyt forbruk pga. manglende begrensning (eller manglende strøm på bilen på morgenen om lading isteden faller ut). Skyløsninger er greit for lagring av data men for utføring av lastbalansering vil jeg helst ha en lokal løsning og da virket Equalizer bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Moskus skrev (På 20.9.2022 den 15.52):

"Well, there's your problem". :P 


Fant ut at varmepumpa mi faktisk kan styres fra HA da Husdata H60 interface er støttet. Da kan det jo være litt poeng i å prøve HA, for da kan jeg justere opp varmtvannstemperaturen i de billige timene på natta :) Og få inn visning av forbruksdata i samme systemet. Så jeg bestemte meg for å kjøpe en Raspberry Pi 4 med PoE-hat men det ble det stopp gitt. Ingenting på lager noe sted, og mange ukers leveringstid? Kjeeeedelig :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (1 time siden):

Så jeg bestemte meg for å kjøpe en Raspberry Pi 4 med PoE-hat men det ble det stopp gitt. Ingenting på lager noe sted, og mange ukers leveringstid? Kjeeeedelig :( 

1,4 og 8GB variant på lager her:

https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-4-model-b-starter-kit-2/?wcmlc=NOK

POE hat:

https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-poe-plus-hat/?wcmlc=NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (43 minutter siden):

Takk, da ble det bestilt en Pi 8GB, 64Gb SD-kort, PoE hat og kabinett stort nok for PoE-hat derfra. €209 inkl. frakt, og siden jeg kan ta det på firmaet mitt koster det meg i praksis under tusenlappen for alt sammen ;)


Da gjenstår det å bestille Mbus til USB adapter-løsning, og håpe på at den lar seg installere i parallell med Easee Equalizer som alt sitter på HAN-porten. Finnes det noen Mbus-adaptere som har ekstern strømforsyning istedenfor å hente strøm fra HAN-port? Eller bruker de så lite at det ikke er noe problem? 

Jeg ser at mange av de anbefalte produktene ikke finnes på AliExpress lengre. Tar gjerne imot gode forslag. Det aller beste hadde vært rett fra Mbus til USB i en enhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.