Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nattsenking eller ikke


stigvi

Anbefalte innlegg

Jeg har i en god stund nå hatt et forholdsvis enkelt system på nattsenking av temperatur.

Utgangspunktet er at å senke temperaturen muligens ikke gir noen besparelse i kroner og ører når strømmen en bruker for å varme opp er mye dyrere enn strømmen en sparer på natt.
Nordpool opererer med begrepene peak, off peak 1 og off peak 2. Dette bruker jeg til å regne ut forhold mellom peak og off peak 1. Er denne større enn 106% så setter jeg nattsenking til 1 grad. Er den mindre enn 106% så settes nattsenking til 3-4 grader. Jeg har ikke gjort noen analyse for å finne 106%. Det er mer basert på synsing enn noe annet. I praksis gjøres dette ved at jeg setter "eco" og "komfort" temperatur til nye verdier hver gang forholdet mellom peak og off peak endres, som er normalt ved midnatt. Nattsenking slås på rundt om 2100 og 2200, men det skjer normalt ikke at temperaturen synker mer enn en grad på et par timer så om natten starter med 4 grader nattsenking for så å endres til 1 grad ved midnatt, vil ikke bety at varme slås på ved midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (9 timer siden):

Jeg har i en god stund nå hatt et forholdsvis enkelt system på nattsenking av temperatur.

Utgangspunktet er at å senke temperaturen muligens ikke gir noen besparelse i kroner og ører når strømmen en bruker for å varme opp er mye dyrere enn strømmen en sparer på natt.
Nordpool opererer med begrepene peak, off peak 1 og off peak 2. Dette bruker jeg til å regne ut forhold mellom peak og off peak 1. Er denne større enn 106% så setter jeg nattsenking til 1 grad. Er den mindre enn 106% så settes nattsenking til 3-4 grader. Jeg har ikke gjort noen analyse for å finne 106%. Det er mer basert på synsing enn noe annet. I praksis gjøres dette ved at jeg setter "eco" og "komfort" temperatur til nye verdier hver gang forholdet mellom peak og off peak endres, som er normalt ved midnatt. Nattsenking slås på rundt om 2100 og 2200, men det skjer normalt ikke at temperaturen synker mer enn en grad på et par timer så om natten starter med 4 grader nattsenking for så å endres til 1 grad ved midnatt, vil ikke bety at varme slås på ved midnatt.

Du har gjerne tenkt på det, men altså; ved å utnytte magasin-effekten av varme i betonggulv kan du ha strøm på i kun de billigste timene og likevel ha varmt gulv (og hus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.