Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tidsfeil i HomeAssistant


GTG

Anbefalte innlegg

Jeg ser at logg er korrekt i Historie, men hvis jeg går til Energi og velger Dag, så er den 1 time feil.  Viser forbruk 1 time seinere enn den faktisk er.  F.eks. Om jeg skrur noe på kl. 12.00 så er de korrekt i historie. Om jeg da går til Energi og velger Dag, så kommer den opp som kl. 13.00.

Hvor kan man endre dette ?

Endret av Moskus
Flyttet til riktig forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hvilken sensor du bruker for å telle opp energibruk. Den som måleren rapporterer via HAN grensesnittet er forsinket noen sekunder. Dvs at strømmen du brukte mellom 12:00 og 13:00 blir rapportert i fra måleren etter klokken 13:00 og Home Assistant tolker dette som forbruk i time 13.

Det har vært diskutert på Home Assistant forumet og meldt inn som en bug. Sist jeg så aktivitet på det så var det at det jobbes med en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..  Jeg bruker EVAsmart  han port leser og RPI 4.   HA registrerer jo umiddelbart i historie når forbruker slås på så dataene er jo tilgjengelig lokalt.  Dette tolker jeg som en bug i HA.

Endret av GTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTG skrev (15 minutter siden):

Takk for svar..  Jeg bruker EVAsmart  han port leser og RPI 4.   HA registrerer jo umiddelbart i historie når forbruker slås på så dataene er jo tilgjengelig lokalt.  Dette tolker jeg som en bug i HA.

Men du ser på to forskjellige sensorer, tipper jeg. Når forbruker slås på så vil det gjenspeiles av sensoren som viser effekt og denne oppdateres hvert 2. sekund. Energi-visningen bruker sensoren for energi (som ikke er effekt) og denne oppdateres hver hele time.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kalle det en bug. Jeg er nærme å kalle det en bug, selv. Det vitner uansett om en utvikler som ikke helt forstår hvordan energi måles. Det er en "teller" som alltid vil være på etterskudd. Det er fysisk umulig å måle energiforbruk mellom 12:00 og 13:00 og ha svaret klart før 13:00. Det burde det vært tatt hensyn til når en lagde dette i Home Assistant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.