Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Får ikke fibaro dimmer til å slå av/dimme lamper


harelabb

Spørsmål

Har flyttet inn i ny leilighet hvor det er fibaro dimmer på bryterne.
Har nå installert noen taklamper, men jeg får ikke slått av disse med dimmeren, verken med bryteren eller med zwavejs2mqtt.

Har forsøkt å kalle force calibration fra zwavejs2mqtt, og force leadind/trailing edge.

 

Load er to vanlige lyspærer, hvor "vanlig" nå betyr LED.

 

zwavejs2mqtt rapporterer hele tiden 0W.

 

Hva er det jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Oj. Jeg trodde ikke jeg trengte bypass med mindre jeg skal dimme, ikke for å skru av og på. Men hvis du sier så...

 

I noen rom fulgte det med lamper installert av elektrikeren. Her virket bryterne normalt. Det betyr vel kanskje at elektrikeren
har installert bypass på disse. Jeg så imidlertid ingen bypass på fakturaen.

 

Man må vel ha elektriker for å installere bypass. Jeg har 6 lampepunkter til, som jeg ikke har koblet lamper til ennu. 
Det er vel like greit å installere bypass i alle sammen? Vet jo ikke hva slags lamper jeg skal ha. Kan det være at noen 
ting behøver at bypassen ikke er der? Så jeg må ha en elektriker til å fjerne den igjen?

 

Er ikke helt ekspert på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
harelabb skrev (12 timer siden):

Så jeg må ha en elektriker til å fjerne den igjen?

All kobling på det elektriske anlegget i Huset som overstiger 48V må utføres av elektriker.

Jeg har 12 Fibaro dimmer 2 og noen Fibaro switch, men ingen bypass. Det er ikke alltid nødvendig.

At du ikke får slått av med bryteren, kan slik jeg tenker være en feilkobling.

Endret av Byelektrikeren
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
harelabb skrev (19 timer siden):

Kan det være at noen ting behøver at bypassen ikke er der? Så jeg må ha en elektriker til å fjerne den igjen?

Bypassen vil, så vidt jeg vet, aldri være et problem hvis den er installert.

 

Som mange oppdager, er det en del LED-pærer som krever Bypass. Det er veldig variert, og det finnes ingen regel.

Jeg hadde 2 stk Dim-2-warm pærer som elektrikeren hadde levert i spotter 4,5 m opp i mønet. Disse røk etter et tre år, og jeg satte inn noen Osram dim-2-warm/warm-dim pærer som jeg tenkte "Oi, dette er jo Osram det må jo være gode greier!". Men nei, de krevde Bypass selv om de forrige ikke gjorde (og elektriker måtte på plass for å installere dem).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 hours ago, Byelektrikeren said:

At du ikke får slått av med bryteren, kan slik jeg tenker være en feilkobling.

 

On 15/09/2022 at 09:37, Moskus said:

Du trenger en Bypass. :) 

 

Dette var litt forvirrende.

Er bypass til for å få dimmeren til å dimme LED skikkelig, eller også for å kunne slå av LED-lys?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror jeg bestiller elektrikeren som har installert dette til å installere bypass i alle de bryterne som ennu ikke har fått lamper. 

Jeg får tro Moskus på at de aldri vil være et problem.

Da kan jeg også be hem sjekke at alt virker og påberope meg reklamasjon hvis det er feilkoblet.

Jeg sjekket et par andre punkter som heller aldri har vært brukt før, og samme der. Fullt lys uansett bryter/zwave.

 

Takk for hjelpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.